Volkswagen chce się budować – mieszkańcy protestują

Koncern Volkswagena chce się rozbudować. Przy już stojących na Antoninku halach mają powstać następne. Ten pomysł nie podoba się jednak mieszkańcom sąsiadującego z koncernem osiedla Zieliniec.

Kontrowersje wokół rozbudowy trwają od ubiegłego roku – od czasu, gdy Volkswagen przedstawił plany rozbudowy fabryki. Nowe hale przeznaczone do wytwarzania karoserii są niezbędne, by w Antoninku mogła się rozpocząć produkcja nowego VW Caddy, co z kolei zapewni firmie funkcjonowanie na najbliższych 20-30 lat. Hale o wysokości do 25 metrów powstałyby na terenie już należącym do firmy, jednak koncern chciałby też zająć ulicę Smołdzinowską, jedyną obecnie drogą dojazdową do pobliskiej dzielnicy Zieliniec z centrum Poznania.

 

Przejęcie ulicy jest jednym z powodów, dla których przeciwko budowie protestują mieszkańcy Zielińca. Komunikacja z osiedla do centrum odbywa się właśnie Smołdzinowską, tędy też jeżdżą miejskie autobusy. Pozostałe drogi, którymi można wyjechać z Zielińca, nie są przystosowane do przeniesienia na nie komunikacji autobusowej. Mieszkańcy obawiają się też, że hale będą wyższe niż obiecuje firma, a przy okazji budowy koncern Volkswagena wytnie las, który stanowi ochronę Zielińca przed hałasem od strony Bałtyckiej i Warszawskiej. projekt rozbudowy zgadza się z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu – okolice ulicy Warszawskiej to strefa przemysłowa – pozytywnie pomysł rozbudowy zaopiniowała także rada osiedla Antoninek, Zieliniec, Kobylepole, jednak Miejska Pracownia Urbanistyczna otrzymała już ponad 600 wniosków od mieszkańców protestujących przeciwko rozbudowie.

 

Volkswagen zapewnia, że hale nie będą wyższe niż 25 metrów, a więc znacznie niższe niż te, które już stoją, w dodatku będa się znajdowały o co najmniej 260 metrów od najbliższych domów mieszkalnych. Drzewa zostaną wycięte tylko tam, gdzie mają stanąć nowe hale, ale w zamian za nie firma zobowiązała się zasadzić 1200 nowych drzew. Zamiast ulicy Smołdzinowskiej mieszkańcy zyskają nową drogę, którą będa mogli dojeżdżać do centrum Poznania. Do wy boru są dwa warianty: albo przebudowanie ulicy Leśnej tak, by mogły nią jeździć autobusy i samochody – albo wybudowanie lewoskrętu na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej i Sośnickiej.

 

Jednak argumenty firmy nie przekonują mieszkańców. W sprawie rozbudowy Volkswagena odbyło się już kilka spotkań – i żadne z nich nie doprowadziło do jakiegokolwiek rozwiązania. Koncern jednak nie rezygnuje i zamierza nadal spotykać się z mieszkańcami Zielińća licząc, że uda mu się ich w końcu przekonać do rozbudowy firmy.