Poznań w czołówce najbardziej rozpoznawalnych miast w Polsce

Po Warszawie Poznań jest drugim najlepiej rozpoznawalnym miastem w Polsce. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Fundację Best Place – Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc.

Spośród 19 międzynarodowych ekspertów na stałe współpracujących z instytutem w badaniu wzięło udział 14 osób. W grupie badanych znaleźli się przede wszystkim przedstawiciele państw europejskich (np. Francji, Niemiec i Hiszpanii) a także z USA i Nowej Zelandii. W badaniu wykorzystano metodę ekspercką, w której do zdefiniowania wniosków wykorzystuje się wiedzę, doświadczenie i opinie ekspertów z danej dziedziny (w tym przypadku zagranicznych ekspertów zewnętrznych).

Celem badania była aktualna ocena wizerunku oraz działań promocyjnych Polski oraz ich efektów z perspektywy specjalistów z dziedziny marketingu terytorialnego. Aż 21 procent ekspertów uznało stolicę Wielkopolski za drugie najbardziej rozpoznawalne miasto Polski. Zdaniem autorów raportu tak dobra pozycja stolicy Wielkopolski to zapewne wynik organizowania przez miasto wielu konferencji i imprez sportowych o międzynarodowym charakterze (np. Konferencja Klimatyczna COP 14 w 2008 r. czy Mistrzostwa Świata w Wioślarstwie w 2009 r.

W sumarycznym zestawieniu trzech najpopularniejszych polskich miast (wymienianych na 1, 2 i 3 miejscu) zdecydowanie dominuje Warszawa – wskazało ją ponad 70 procent badanych. Drugie miejsce w tej grupie zajmuje Kraków wymieniany częściej niż przez połowę (57 procent) ankietowanych ekspertów Best Place. Stolica Małopolski jest od kilku lat turystyczną wizytówką Polski, co zawdzięcza między innymi intensywnym działaniom promocyjnym.

Z kolei Poznań jako najbardziej znane polskie miasto w sumie (wśród wszyskich wskazanych na 1, 2 i 3 miejscu) wymienił co trzeci (35 procent) z badanych ekspertów. Warto dodać, że rozpoznawalność polskich miast wśród ekspertów jest stosunkowo duża, ponieważ dwóch na trzech (64 procent) było w stanie wymienić aż trzy miasta lub regiony naszego kraju.

Wprawdzie aż dwóch na trzech ekspertów (64,3 procent) spotkało się z działaniami promocyjnymi polskich miast lub regionów, jednak żadna akcja nie została wymieniona częściej niż raz co oznacza, że dotychczas nie stworzono w naszym kraju wyróżniającej się kampanii, która zostałaby zauważona przez większą liczbę zagranicznych ekspertów obserwujących rynek marketingu miejsc. Z promowanych
miast wymieniano Warszawę, Poznań, Gdańsk i Katowice, a z regionów – tylko Pomorskie.