Studenci z Poznania znów najlepsi w Aerodesign!

Zwyciężyli w ubiegłym roku – w tym okazali się jeszcze lepsi! Reprezentacja Politechniki Poznańskiej zwyciężyła w najbardziej prestiżowej klasie Regular w kategorii największego udźwigu. Ich model Biceps, ważący ok. 4,5 kg, w ostatnim locie podniósł ładunek ważący 13,5 kg! Do tej pory jedynie reprezentacji Politechniki Warszawskiej jako jedynej drużynie z Polski udało się zwyciężyć w tej kategorii.

Dodatkowo poznańscy studenci otrzymali wyróżnienia za zajęcie:
– drugiego miejsca w klasie Regular w klasyfikacji ogólnej,
– trzeciego miejsca w klasie Regular w klasyfikacji prezentacji technicznych.
– trzeciego miejsca w klasie Micro w kategorii największego współczynnika udźwigu (stosunku podniesionego obciążenia do masy całkowitej samolotu),
W klasyfikacji ogólnej klasy Micro drużyna Politechniki Poznańskiej zajęła ostatecznie miejsce 5.

– Tym samym studenci poprawili dotychczasowy najlepszy rezultat z Teksasu z roku 2011 – tłumaczy dr inż. Radosław Górzeński z Politechniki Poznańskiej, opiekun mistrzowskiej grupy. – Wtedy zajęli pierwsze miejsce w klasie Micro w kategorii największego współczynnika udźwigu (stosunku podniesionego obciążenia do masy całkowitej samolotu), drugie miejsce w klasie Micro w klasyfikacji ogólnej oraz trzecie miejsce w klasie Regular w klasyfikacji prezentacji technicznych.

W klasie Regular sklasyfikowano 35, a w klasie Micro 21 drużyn z USA, Kanady, Indii, Meksyku, Turcji i Polski. Jednak ekipy z innych miast wypadły znacznie gorzej od poznaniaków. Reprezentacja Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie zajęła miejsca 8 w klasie Regular i 15 w klasie Micro, a drużyna Politechniki Wrocławskiej miejsca odpowiednio 20 i 16.

W zawodach, które stały pod znakiem kapryśnej, deszczowej pogody rozegrano zaledwie 3 kolejki lotów zamiast planowanych ok. 10-12. Z tego względu o końcowym rezultacie zadecydowała właściwa taktyka, przyjęta przez zwycięski zespół (odpowiedni dobór ciężarów w poszczególnych lotach, wybór czasu startu itd.).
– Również konstrukcja modelu i zastosowane w nim rozwiązania techniczne były efektem systematycznej pracy i gromadzenia doświadczeń wynikających z poprzednich konkursów – mówi dr Górzeński. – Do znakomitego wyniku przyczynił się także kunszt pilota, który po emocjonujących i dramatycznych lotach precyzyjnie sprowadzał przeciążone modele do lądowania.

W skład poznańskiej drużyny weszli studenci Politechniki Poznańskiej: Wojciech Batog, Marcin Gajewski, Mateusz Karwacki, Jakub Mitulski, Bartosz Szymkowiak i Maciej Wnuk.

SAE AeroDesign w tym roku odbyły się w dniach 16-18 marca w Van Nuys w Kaliforni. To międzynarodowe akademickie zawody organizowane od 25 lat przez amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers (SAE) we współpracy m.in. z firmami Boeing, Lockheed Martin czy NASA. Zadaniem uczestników – grup studenckich z całego świata – jest zaprojektowanie i budowa modelu samolotu, zgodnie z ograniczeniami narzuconymi przez organizatora. Oprócz opracowania dokumentacji ekipy muszą dokonać prezentacji technicznej, a następnie podnieść modelem jak największy ciężar w locie. Zawody uczą samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych, organizacyjnych i logistycznych, umiejętności pracy w grupie, sztuki zaprezentowania i dokumentacji osiągnięć. Według profesora Jerzego Nawrockiego z Politechniki Poznańskiej “konkursy typu SAE AeroDesign przekształcają kształcenie z wykładowo-podręcznikowego (learning by reading) na projektowe (learning by doing).”

W zawodach od roku 1991 brała udział reprezentacja Politechniki Warszawskiej. Od 2008r. w rywalizacji uczestniczą także studenci Politechniki Poznańskiej, w kolejnych latach do tego grona dołączyli studenci Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Wrocławskiej i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

W dniach 16-18 marca 2012r. w miejscowości  w USA odbyły się sponsorowane m.in. przez Lockheed Martin, NASA, ANSYS & SolidWorks zawody Society of Automotive Engineers SAE AeroDesign West, w których, już po raz piąty z rzędu, wzięła udział reprezentacja Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Poznańskiej.