Widoki dawnego Poznania

Od połowy lipca w poznańskim ratuszu  prezentowana będzie wystawa pt. „Miejska ikonosfera na drukach reklamowych z widokami Poznania (1835-1939)” pokazująca widoki dawnego Poznania,  utrwalone na historycznych reklamach, ulotkach czy drukach firmowych.   

Wiele z nich pokazuje nieistniejące już fragmenty miasta, ocalając od zapomnienia miejsca i okruchy poznańskiej codzienności.

– Przejrzałam niezliczone ilości poznańskich gazet, magazynów, również archiwa. Nad przygotowaniem tego materiału pracowałam blisko 5 lat. Zebrałam niemal 500 widoków Poznania – tych znanych i tych mniej znanych. Zebrane widoki są nowym rozdziałem w badaniach historycznych Poznania. Materiał jest bardzo cenny i różnorodny. Na wystawie jest tylko jego część, gdyż wszystko by się nie zmieściło – powiedziała Magdalena Mrugalska-Banaszak, autorka albumu „Miejska ikonosfera na drukach reklamowych w widokami Poznania (1835-1939)”.

Wydawać by się mogło, że z czeluści archiwów i muzealnych magazynów wyjęte zostały już wszystkie dawne widoki miasta. A jednak tak nie jest. O tym jak niegdyś wyglądał Poznań można dowiedzieć się oglądając różne druki reklamowe: zamieszczane w gazetach i czasopismach, ulotki, papiery firmowe, rachunki, pocztówki itp. Najczęściej wiernie oddają wygląd miasta lub jego poszczególne fragmenty. Są doskonałym źródłem do ikonografii miasta, do tej pory nie docenianym i nie wykorzystywanym, a tym bardziej cennym, że z reguły pokazujące fragmenty Poznania, które już dawno zniknęły z pejzażu miasta. Tym bardziej więc warto udostępnić je szerszej publiczności. Na wystawie zostanie pokazanych ok. 350 widoków Poznania (od końca lat 30. XIX wieku do 1939 roku), a uzupełnieniem ekspozycji ma być prezentacja firmowych gadżetów poznańskich firm.

Przyczynkiem do powstania wystawy jest książka napisana przez wybitną znawczynię historii miasta i jego widoków a jednocześnie kuratorkę tej wystawy – dr Magdaleną Mrugalską-Banaszak. W 350-stronnicowym wydawnictwie autorka opisuje i ilustruje  niemal 500 różnego rodzaju reklam. Wystawa pokazuje część tego bogatego zbioru – druki firmowe.

Integralną częścią wystawy jest prezentacja multimedialna ukazująca całą kolekcję opisaną w albumie.

Wystawa może stać się również przyczynkiem do refleksji o przemianach w reklamie, o roli miasta jako znaku firmowego czy ikony firmowej.

– Wystawa będzie zachętą, aby wziąć do ręki album Magdaleny Mrugalskiej-Banaszak i zobaczyć dawny Poznań – powiedziała Aleksandra Sobocińska, rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego w Poznaniu. – Oddana w ręce czytelników książka, zaprojektowana przez Ewę Wąsowską, stanowi swoisty przewodnik po dawnym Poznaniu ukazanym przez Magdalenę Mrugalską-Banaszak przez pryzmat firm, sklepów i fabryk działających w XIX i XX-wiecznym Poznaniu. Autorka ukazuje nam miasto dynamiczne i tętniące życiem, wyłania z zakamarków niepamięci miejsca, których już niestety w Poznaniu nie ma – dodała Aleksandra Sobocińska.

Książkę, w cenie 75 zł można nabyć w stoiskach księgarskich w Ratuszu i Galerii Malarstwa Rzeźby przy Alejach Marcinkowskiego, w muzealnym sklepie internetowym www.mnp.art.pl, a w najbliższym czasie w Centrum Informacji Miejskiej, księgarni Powszechnej i księgarni Świętego Wojciecha.

Wernisaż wystawy odbędzie się 13 lipca o godz. 18.00. Ekspozycja prezentowana będzie do 31 grudnia 2012.

Bilety na wystawę w cenie: 7 zł (normalny), 5 zł (ulgowy).