Zyski i koszty Oficjalnej Strefy Kibica UEFA EURO 2012

8 344 informacje w mediach polskich, 16 062 117 złotych w ekwiwalencie reklamowym oraz korzyści racjonalne i emocjonalne dla poznaniaków i Wielkopolan – Poznań podsumował zyski i straty oficjalnej Strefy Kibica Euro 20912 w Poznaniu, choć liczenie jeszcze trwa.

W liczbach wygląda to imponująco: 20 493 530,91 zł to koszty bezpośrednio związane z turniejem poniesione przez miasto. Korzyści miasta, bezpośrednio związane z turniejem, to 242 094 411,24 zł. (w tym 231 milionów złotych ekwiwalent reklamowy).

Do kosztów turnieju, oprócz Strefy Kibica, zaliczyć trzeba dodatkowe sprzątanie miasta, zmiany w organizacji ruchu, transport miejski, oznakowanie i dekorację Miasta czy dodatkową Strefę Kibica nad Maltą.

Przychody to – oprócz odliczeń zmniejszających koszt kontraktu Strefy – blisko 2 miliony złotych z tytułu najmu nieruchomości stanowiących majątek Miasta z tytułu Euro 2012 czy wpływy z Combi Ticket i Polish Pass – 615 414,00 złotych.
 
Jak wykazały badania firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, w polskich mediach ukazało się ponad 8 tysięcy materiałów na temat  Strefy Kibica w Poznaniu oraz ponad 19 tysięcy materiałów na temat Poznania w kontekście Euro 2012. Ekwiwalent reklamowy w polskich mediach szacuje się na 101 milionów złotych. W mediach zagranicznych (prasa, RTV, Internet) wartość medialna Poznania jako Miasta – Gospodarza wyniosła ponad 130 milionów złotych.

Łącznie: 231 milionów złotych – tyle musielibyśmy wydać na publikację lub emisję przekazu w mediach przez czas trwania Euro 2012, gdyby zapłacić za reklamę Poznania w Polsce i na świecie.

Na podstawie danych dotyczących ilości mieszkańców i frekwencji w Strefach Kibica, Poznańska Fan Zone ma najwyższy „Współczynnik Kibica”. Wynosi on 1,28 kibica na mieszkańca Poznania. Strefę w Poznaniu odwiedziło przez cały okres Turnieju 706 tysięcy kibiców. Dla porównania Strefa warszawska ma współczynnik 0,81, gdańska 0,74, a wrocławska 1,03.

Spośród wszystkich gości, którzy odwiedzili POZnań i poznańską Strefę Kibica, aż 97% obcokrajowców jest zdania, że organizacja Fan Zone wpłynęła bardzo pozytywnie lub pozytywnie na postrzeganie Poznania w Europie. Wśród polskich gości, podobnego zdania jest 86,1 % poznaniaków i 94,8% Wielkopolan.

Znając poziom przychodów ze sprzedaży w Strefie, który wyniósł ponad 1,6 mln zł, podsumowując dotacje UEFA rzędu 3,1 mln zł, optymalizując koszt kontraktu na organizację strefy o ponad 600 tysięcy złotych i odliczając wartość VAT ponad 3,2 mln zł, możemy dziś określić rzeczywisty koszt organizacji strefy. Po odjęciu powyższych kwot od wartości kontraktu 17 944 215, 39 zł, koszt Strefy Kibica w Poznaniu wynosi 9 341 929, 15 zł.