Analiza IBM: ludzie to największy atut Poznania

Jak wynika z przeprowadzonej przez IBM analizy „Indeks Nastrojów Społecznych” wokół Euro 2012, najwięcej pozytywnych opinii dotyczących Poznania zamieszczonych na portalach społecznościowych odnosi się do jego mieszkańców.

Przygotowany z okazji Euro 2012 Indeks Nastrojów Społecznych IBM objął analizę milionów publicznych komentarzy w mediach społecznościowych. Dotyczyły one nie tylko samych meczy i zawodników, ale również miast-organizatorów, wśród których znajdował się Poznań.

W pierwszym etapie, analitycy IBM wsparci przez rozwiązanie IBM Netezza zgromadzili i przeanalizowali treści, które pojawiły się w internecie na ten temat Poznania w kontekście Euro 2012, a w drugim – wyselekcjonowali i uporządkowali te najbardziej istotne, dokonując jednocześnie jakościowej klasyfikacji. Na podstawie przeprowadzonej analizy było możliwe pogrupowanie komentarzy w zależności od ich nacechowania na pozytywne, neutralne i negatywne. Wybrano m.in. tematy, których dotyczyły pozytywne komentarze. W przypadku Poznania, najwięcej pozytywnych opinii dotyczyło mieszkańców miasta – było ich ponad 1/3.

W dalszej kolejności użytkownicy serwisów społecznościowych chwalili komunikację, organizację, wyżywienie oraz zakwaterowanie. Najmniej pozytywnych głosów zebrały kwestia bezpieczeństwa oraz cen w Poznaniu.

Jak pokazał Indeks Nastrojów Społecznych, dzięki narzędziom do analityki biznesowej z masy informacji pojawiających się na takich serwisach jak Facebook czy Twitter, można skutecznie wyciągnąć oparte na faktach wnioski. W ten sposób informacje, poddane odpowiedniej analizie, mogą zostać wykorzystane przez firmy w celu optymalizacji ich działań biznesowych – powiedział Grzegorz Puchawski, kierownik ds. rozwoju w Laboratorium Oprogramowania IBM.

Informatyka w analizie biznesowej

Narzędzia informatyczne mogą istotnie wzmocnić cele analityki biznesowej. Dzięki nim firmy są w stanie wyprzedzać zapotrzebowanie klientów, w odpowiednim momencie oferować im nowe usługi i produkty, a jednocześnie przewidywać problemy. Jak wynika z danych IBM, organizacje inwestujące w analitykę osiągają wyższe o 33 proc. przychody, notują 12 razy większe wzrosty zysków i osiągają zwroty większe o 32 proc.

Jedną z firm, która wdrożyła rozwiązania do zarządzania informacją IBM, jest Volkswagen Poznań. Firma zdecydowała się na wybór oprogramowania WebSphere Portal, pozwalającego na stworzenie środowiska WWW sprzyjającego budowaniu i rozwijaniu biznesu społecznościowego. Rozwiązanie zapewnia obsługę przepływów prac, zarządzania treścią, bezpieczeństwa oraz skalowalności.

Poznań – rynkiem wzrostu

IBM zwiększa swoją aktywność na dynamicznie rosnącym rynku Wielkopolski. Firmy z tego regionu stają się coraz bardziej konkurencyjne i chętniej rywalizują na rynkach globalnych. Aby przygotować się do nowych wyzwań, firmy bardziej świadomie sięgają po narzędzia informatyczne, które wspierają ich rozwój.

Chcemy wzmocnić naszą obecność w Poznaniu i Wielkopolsce, poprzez zacieśnienie współpracy z lokalnymi partnerami biznesowymi, aby lepiej i bardziej kompleksowo obsługiwać naszych kluczowych klientów, działających na tym rynku i aby nawiązać współprace z firmami, z którymi dotąd nie mamy wspólnych doświadczeń – powiedziała Iwona Wciślak, dyrektor ds. rozwoju terytorialnego, IBM Polska.