Salon Posnania po liftingu

Odnowiony, odświeżony i z nowymi pomysłami na kulturę i na działanie. Salon Posnania zmienił się – nie do poznania…

Salon Poznania był miejscem znanym poznaniakom i turystom “od zawsze” jako punkt sprzedaży posnanianów: pamiątek, publikacji i dzieł sztuki.
– Zachowując jego pierwotną funkcję, zreformowaliśmy niektóre jego elementy oraz poszerzyliśmy ofertę o nowe produkty – mówi Tomasz Bombrych z Wydawnictwa Miejskiego Posnania. – Aktualnie w ofercie salonu znajdą Państwo obok tradycyjnych pamiątek, serię nowoczesnych gadżetów (linia miejska „Poznań know-how” oraz turystyczna „Kamieniczki”). Aktualnie prowadzimy również rozmowy z designerami, którzy przygotowują dla nas pierwsze propozycje pamiątek pod hasłem „design z Poznania”.

Salon Posnania to także księgarnia, która oferuje bogaty wybór wydawnictw związanych z miastem oraz publikacji Wydawnictwa Miejskiego Posnania. Są wśród nich zarówno wydawnictwa periodyczne (np. miesięcznik IKS, „Kronika Miasta Poznania”), jak i albumy, przewodniki, biografie, książki historyczne.

Kolejną ważną czescią działalniści salonu to wydarzenia kulturalne prezentujące dokonania poznańskich twórców.
–  Od 2002 roku odbyło się ponad 100 takich wydarzeń – podkreśla Tomasz Bombrych. – Gościli u nas m.in. Łukasz Zandecki, Halina Borys, Zygmunt Gajewski, Andrzej Kandziora, Henryk Kot, Kazimierz Rafalik, Zygmunt Miedziński. Zorganizowano również promocje płyt (Affabre Concinui, Accademia dell’Arcadia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus), książek (albumów promujących Wielkopolskę, np. Wolsztyńskie Parowozy
w fotografii Artura Skorupińskiego, publikacji Wydawnictwa Miejskiego, np. Poznań Edwarda Dwurnika z udziałem artysty, Za rogatkami Poznania, Komeda) i filmów (cykl Sen o Poznaniu).

Ale życie, a kultura tym bardziej, nie znosi stagnacji. Salon się zmienia i nie chodzi tu tylko o wystrój wnętrza.

– Chcąc stworzyć miejsce tętniące życiem, które przyciągnęłoby zarówno poznaniaków, jak i turystów, przygotowaliśmy kilka stałych projektów, które połączy motyw Poznania – tłumaczy Bombrych.

Pierwszy z projektów to “Cztery kąty kultury. Zaproś sztukę na Salony”. To spotkania z poznańskimi artystami, instytucjami związanymi ze sztuką i organizowanie mini-wystaw (projekt galerii wizytujących). Drugi to “Przodownik turystyczny”, czyli organizowanie wycieczek po Poznaniu zbudowanych wokół konkretnej idei/pomysłu.  

Trzeci to “Salon nowych przestrzeni” – projekt zorganizowany wspólnie z inicjatywą Podotykaj sobie Poznań. Czwarty to “Iks live”, czyli wyciąganie z Iksa tego co najlepsze – kulturalny m-iks na żywo. “Posłowie do wydania” to projekt piąty, będący klubem dyskusyjnym poruszającym tematykę najnowszych publikacji Wydawnictwa Miejskiego Posnania.

Szósty pomysł to “Sztukmiarka. Zmierz się z kulturą!” – czyli cykliczne spotkania na bieżąco omawiające to, co dzieje się w poznańskeij kulturze. A siódmy to “Młodzi (nie)kulturalni” – czyli oddanie głosu młodym twórcom i stworzenie platformy, na której będą mogli zaprezentować swoją twórczość.

Ponadto salon, podobnie jak i CIM, włączony został w projekty edukacyjne Wydawnictwa Miejskiego Posnania, co oznacza jego większe otwarcie na młodzież i dzieci.