Poznańskie Dni Verdiego to jedyny w Europie festiwal poświęcony twórczości tego kompozytora.
21 listopada, godz. 19.00 – Gala Verdiowska
Soliści: Gweneth-Ann Jeffers (sopran), Barbara Kubiak (sopran), Kałudi Kałudow (tenor), Giuseppe Altomare (baryton)
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
PROGRAM
NABUCCO
1. Uwertura
2. Chór „Gli arredi festivi”
3. Scena i aria Abigaile „Ben io t’invenni – Anch’io dischiuso” – Barbara Kubiak
4. Chór “Va pensiero”
5. Aria Nabucco “Dio di Giuda” – Giuseppe Altomare
UN BALLO IN MASCHERA
6. Preludium do II aktu
7. Aria Amelii “Ecco l’orrido campo – Ma dall’aridostelo divulsa” – Gweneth Ann Jeffers
8. Duet Amelii i Riccarda “Teco io stò” – Gweneth Ann Jeffers, Kałudi Kałudow
9. Aria Amelii “Morrò, ma prima in grazia” – Barbara Kubiak
10. Scena i aria Renata „Alzati! – Eri tu” – Giuseppe Altomare
11. Recytatyw i aria Riccarda „Forse la soglia attinse – Ma se m’è forza perderti”
– Kałudi Kałudow
LA FORZA DEL DESTINO
1. Uwertura
2. Duet Leonory i Don Alvara „Ah per sempre” – Gweneth Ann Jeffers, Kałudi Kałudow
3. Aria Leonory “Pace, pace” – Gweneth Ann Jeffers
MACBETH
4. Preludium
7. Aria Lady Macbeth “Nel dì della vittoria” – Barbara Kubiak
8. Chór “Patria opressa”
9. Aria Macbetha “Perfidi all’Anglo contro me v’unite!” – Giuseppe Altomare
IL TROVATORE
9. Aria Leonory “Tacea la notte placida” – Gweneth Ann Jeffers
10. Tercet Leonory, Manrica I Luny “Tacea la notte”
– Gweneth Ann Jeffers, Kałudi Kałudow, Giuseppe Altomare
11. Chór “Vedi! Le fosche notturne spoglie”
12. Stretta Manrica “Di quella pira” – Kałudi Kałudow
AIDA
13. Finał “Gloria all’Egitto” – chór
chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu
22 listopada, godz. 19.00 – Don Carlos (Multikino Stary Browar)
Teatro alla Scala
Dyrygent: Daniele Gatti,
Reżyseria: Stephane Brauschweig;
Obsada:
Ferruccuo Furlanetto
Stuart Neill
Dalibor Jenis
Anatolij Kotscherga
Diogenes Randes
Fiorenza Cedolins
Dolora Zajick
23 listopada, godz. 19.00 – Traviata
Soliści: Joanna Woś, Pavlo Tolstoy, Jerzy Mechliński
Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
Scenografia: Andrzej Sadowski
Kostiumy: Ryszard Kaja
Choreografia: Emil Wesołowski
Czas trwania: 2 h 45 min., 2 przerwy
Arcydzieło sztuki operowej z mnóstwem pięknych melodii – w tym z najbardziej znanym toastem „Libiamo, libiamo!”. W Traviacie Verdi zrealizował swój sen o operze współczesnej, realistycznej, otwierając drogę Pucciniemu, samemu jednak na nią nie powracając.
Jest to historia pierwszej, prawdziwej i zarazem nieszczęśliwej miłości paryskiej kurtyzany Violetty do bogatego arystokraty Alfreda. Niestety na drodze do szczęścia staje ojciec mężczyzny. Prosi on zakochaną Violettę, by zerwała z jego synem dla dobra rodziny. Opera kończy się jedną z najbardziej wzruszających arii Verdiego „Addio del passato”, w której główna bohaterka, chora na gruźlicę, rozstaje się z marzeniami o szczęściu. Wkrótce potem umiera w ramionach ukochanego.
Piękna kurtyzana Violetta Valéry to jeden z najwspanialszych wizerunków kobiecych w literaturze operowej. Jest to partia, o której marzy każda śpiewaczka. Śpiewały ją między innymi gwiazdy wszechczasów jak Callas, Sutherland czy Caballé.
24 listopada, godz. 19.30 – Verdi mniej znany (Sala Drabowicza)
Koncert studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu
Sala im. Wojciecha Drabowicza
VERDI MNIEJ ZNANY
koncert studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu
Soliści:
Aleksandra Bałachowska sopran
Marta Kuczyńska sopran
Joanna Piasecka sopran
Marta Panfil mezzosopran
Monika Matuszak mezzosopran
Katarzyna Włodarczyk mezzosopran
Piotr Maciejowski tenor
Hubert Stolarski tenor
Chaoran Zuo tenor
Marcin Hutek baryton
Szymon Mechliński baryton
Krzysztof Bączyk bas
Maciej Boberek bas
Łukasz Kocur bas
Fortepian
Izabela Górska-Krasiel
Michał Karasiewicz
Szymon Musioł
Laura Sobolewska
PROGRAM
„Il mistero” – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. Felice Romani
Joanna Piasecka
„Lo spazzocamino” – pieśń z cyklu „6 Romanze, sł. S. Manfredo Maggioni
Aleksandra Bałachowska
„Non t’accostar all’urna” – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. Jacopo Vittorelli
„Il poveretto” – pieśń, sł. S. Manfredo Maggioni
Łukasz Kocur
„Nell’orror di notte oscura – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. Carlo Angiolini
„Pietà, Signor” – pieśń, sł. Arrigo Boito
Maciej Boberek
„La zingara” – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. S. Manfredo Maggioni
Marta Kuczyńska
„In solitaria stanza” – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. Jacopo Vittorelli
Piotr Maciejowski
„Perduta ho lo pace” – pieśń z cyklu 6 Romanze, sł. Luigi Balestra
Marta Panfil
„La seduzione” – pieśń, sł. Luigi Balestra
Chaoran Zuo
„Oh, dischiuso è il firmamento” – aria Feneny z IV aktu opery Nabucco
Katarzyna Włodarczyk
„A te l’estremo addio” – aria Fiesca z prologu opery Simone Boccanegra
Łukasz Kocur
„La mia letizia infondere” – aria Oronte z II aktu opery Lombardczycy na pierwszej krucjacie
Hubert Stolarski
„Oh! Chi torna l’ardente pensiero” – aria Cunizy z II aktu opery Oberto, hrabia San Bonifacio
Monika Matuszak
„Infelice, e tu credevi” – aria z I aktu Silvy z opery Ernani
Krzysztof Bączyk
„Stride la vampa” – aria Azuceny z II aktu opery Trubadur
Marta Panfil
„O, la paterna mano” – aria Makdufa z IV aktu opery Makbet
Piotr Maciejowski
„Due vaticini” – duet Banca i Makbeta z I aktu opery Makbet
Maciej Boberek, Szymon Mechliński
„Ave Maria” – modlitwa Desdemony z IV aktu opery Otello
Joanna Piasecka
„Compagnoni di Parigi” – aria Belfiore z I aktu opery Dzień królowania
Marcin Hutek
„O, tu, Palermo” – aria Procidy z II aktu opery Nieszpory sycylijskie
Krzysztof Bączyk
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Katedra Wokalistyki
Zakład Muzyki Operowej
Zakład Pieśni i Kameralistyki Wokalnej
25 listopada, godz. 18.00 – Aida
Soliści : Gweneth-Ann Jeffers, Agnieszka Zwierko, Kałudi Kałudow, Giuseppe Altomare
Kierownictwo muzyczne: Gabriel Chmura
Reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
Kostiumy: Jean-Antoine Hierro
Choreografia: Izadora Weiss
Kierownictwo chóru: Mariusz Otto
Czas trwania: 3 h 10 min., 2 przerwy
Jedna z najważniejszych oper w historii i zarazem jedna z najdoskonalszych w twórczości Verdiego. Premiera tego wielkiego dzieła odbyła się w 1871 roku w Kairze, w pierwszym afrykańskim gmachu operowym, który zbudowany został w ciągu zaledwie sześciu miesięcy.
Opera zawiera zarówno monumentalne sceny zbiorowe, znakomicie skonstruowane sceny dramatyczne, jak i pełne urzekającego piękna i uczuciowego nasycenia sceny liryczne i pieśni.
Jest to opowieść o miłości, nad którą zawisła klątwa, o romansie pomiędzy Aidą – niewolnicą Faraona a wodzem egipskim – Radamesem. Rywalką pięknej Aidy jest Amneris – zakochana w Radamesie.
Jean-Antoine Hierro stworzył świat nie przypominający w niczym powszechnych wyobrażeń na temat Egiptu, a jednak przepojony jego antycznym kolorytem, tak przecież odmiennym od przetrwałych do dzisiaj przysypanych piaskiem ruin.
Prowadzenie koncertu – Alina Kurczewska, Krzysztof Szaniecki.
Miejsce: Teatr Wielki, ul. Fredry 9