Automobilklub Wielkopolski podsumowuje sezon 2012

Rok 2012 dostarczył członkom i sympatykom Klubu wiele sportowych oraz turystycznych emocji. Nie brakowało również akcji na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, pokazów oraz imprez takich jak choćby targi Motor Show.

W tym roku na targach klub przedstawił swoje sportowo – wyczynowe oblicze: zwiedzający mogli odwiedzić Miasteczko Wyścigowe zbudowane na kształt Toru „Poznań”, a w nim poznać topografię i charakterystykę toru, przyjrzeć się pracy sędziów, czy zobaczyć jak zbudowany jest wyścigowy motocykl, samochód i gokart. Mieli też okazję porozmawiać z zawodnikami oraz obejrzeć relacje z wyścigów na specjalnie przygotowanych telebimach.

Rok 2012 obfitował w wydarzenia sportowe i turystyczne, które przysporzyły zawodnikom i klubowi wiele powodów do dumy. Dowodem tego są zdobyte wyróżnienia, których w sumie było aż 83, w tym 31 tytułów mistrzowskich: 15 tytułów Mistrza Polski, 7 tytułów I Wicemistrza Polski i 1 tytuł I Wicemistrza Strefy, 8 tytułów II Wicemistrza Polski oraz 19 – I miejsc, 20 – II miejsc, 13 – III miejsc.

Sezon wyścigowych zmagań na Torze „Poznań” to 2 rundy FIA-CEZ Circuit Racing, 1 runda Endurance Trophy, 4 rundy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, 2 rundy Endurance oraz 8 rund Wyścigowego Pucharu Polski. Ponadto rozegrane zostały rundy Kia Lotos Race, Porsche GT3 oraz popularne Maluch Trophy.

Coraz częściej wyścigom samochodowym towarzyszą pokazowe biegi formuły historycznej, gdzie zobaczyć można, jak mimo upływu lat nie gaśnie pasja do motoryzacji i zamiłowanie do rywalizacji wśród legendarnych polskich kierowców, m. in.: Józefa Gutmachera, Piotra Lenartowicza, Andrzeja Wojciechowskiego, Piotra Kaźmierczaka czy Jacka Fontańskiego.

Zawodnicy Automobilklubu Wielkopolski niejednokrotnie potwierdzili wysokie umiejętności oraz zapał do walki o cenne lokaty. Dowodem tego jest aż 48 zdobytych wyróżnień, w tym 15 tytułów mistrzowskich: 9 tytułów Mistrza Polski, 4 tytuły I Wicemistrza Polski, 2 tytuły II Wicemistrza Polski oraz 11 – I miejsc, 12 – II miejsc i 10 – III miejsc.

Największe sukcesy odnieśli:
· Marian Czapka, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie HS/I +2500 ccm;
· Konrad Tadla, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie HS/J 750 ccm oraz I miejsca w Maluch Trophy w klasie DIV 1;
· Tomasz Szewczyk, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie HSJR 1600 ccm;
· Jakub Paczkowski, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie HS/Z 1150 ccm;
· Adam Rzepecki, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie E1 2000 ccm oraz tytułu Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance w klasie DIV4 E1 2000 ccm;
· Andrzej Lewandowski, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie E1 3500 ccm oraz tytułu I Indywidualnego Wicemistrz Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance;
· Maciej Roch Pietrzak, zdobywca tytuł II Wicemistrza Polski w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie E1 2000 ccm oraz tytułu Mistrza Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance w klasie DIV4 E1 2000 ccm;
· Marek Rzepecki, zdobywca tytułu I Wicemistrza Polski w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w klasie E1 2000 ccm oraz wspólnie z Marcinem Schefflerem i Wojciechem Wetulą II miejsca w Wyścigach Samochodowych Endurance w klasie 2 E 2000 ccm;
· Stefan Biliński, zdobywca tytułu I Wicemistrza Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance w klasie DIV 4 E1 +3500 ccm oraz tytułu II Indywidualnego Wicemistrza Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance;
· Teodor Myszkowski, zdobywca tytułu I Indywidualnego Wicemistrza Polski w Wyścigach Samochodowych Endurance;
· Marek Bartłomiej Mirecki, zdobywca tytułu Mistrza Polski w Kia Lotos Race;
· Maciej Szkudlarek, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 1A;
· Bartosz Knast, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 1N;
· Jacek Norkiewicz, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 2;
· Paweł Młocek, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 3;
· Radosław Kordecki, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 5;
· Andrzej Nawrot, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 6;
· Gerard Paczkowski, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 7;
· Łukasz Rawecki, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 8;
· Dawid Bokiej, zdobywca I miejsca w Wyścigowym Pucharze Polski w klasie 9;

Na szczególne podkreślenie zasługuje tytuł Mistrza Polski Kia Lotos Race, wywalczony przez najmłodszego w historii wyścigów samochodowych, bo zaledwie 16-letniego zawodnika Automobilklubu Wielkopolski – Bartłomieja Mireckiego. To jego debiut w wyścigach samochodowych, zwieńczony niebywałym sukcesem.

W kwietniu na Torze „Poznań” zainaugurowano Polską rundę King of Europe Drift – jednej z najstarszych i najważniejszych imprez driftingowych w Europie. Oprócz Polski organizatorami cyklu były również: Hiszpania, Słowacja, Ukraina, Węgry, Rumunia, Chorwacja i Austria. Decyzja o rozpoczęciu całego cyklu właśnie w Polsce, na poznańskim obiekcie jest sporym wyróżnieniem dla Automobilklubu Wielkopolski.

Za sprawą Polskiej Federacji Driftingowej we wrześniu zawitała do Poznania runda finałowa Driftingowych Mistrzostw Polski. Tor „Poznań” gościł czołówkę najlepszych kierowców tej widowiskowej dyscypliny. Miłośnicy jazdy bokiem mieli okazję bliżej poznać specyfikę i zasady driftu, dzięki zorganizowanym treningom, których jak dotąd było dziesięć.

W sezonie wyścigowym 2012 zorganizowano na Torze „Poznań”: 1 rundę Alpe Adria UEM – zawodów kwalifikacyjnych do Mistrzostw Europy, 3 rundy Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski oraz 3 rundy Pucharu Polski.
Zawodnicy motocyklowi Automobilklubu Wielkopolski pomimo silnej konkurencji zdobyli w mijającym sezonie 6 wyróżnień, w tym 2 tytuł mistrzowski: 1 tytuł Mistrza Polski, 1 tytuł II Wicemistrza Polski, 3 – I miejsca oraz 2 – II miejsca.
Największe sukcesy odnieśli:
· Daniel Bukowski, zdobywca tytułu II Wicemistrza Polski w Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski w klasie Supersport oraz wysokiego V miejsca w Mistrzostwach Europy w klasie Supersport, rozgrywanych we włoskim Albacete;
· Mirosław Kołacki, zdobywca I miejsca w Pucharze Polski w klasie Rookie 600;
· Krzysztof Żyła, zdobywca I miejsca w Młodzieżowym Pucharze Polski w klasie 125;
· Marcina Szałata, zdobywca II miejsca w Młodzieżowym Pucharze Polski w klasie 125;
· Paweł Żuralski, zdobywca I miejsca w Pucharze Polski Supermoto w klasie C2;
· w klasyfikacji klubowej Automobilklub Wielkopolski zdobył tytuł Mistrza Polski.

Automobilklub Wielkopolski to nie tylko wyścigi dla zawodników licencjonowanych – to także zmagania motorowe dla każdego, kto mając prawo jazdy chce poczuć smak rywalizacji, sprawdzić swoje umiejętności i w niekonwencjonalny sposób spędzić wolny czas, np. na rajdowych trasach. W mijającym sezonie nie brakowało ku temu okazji. Odbyły się
m. in.: „XXII Samochodowy Rajd Merkury 2012”, w ramach którego rozegrano 2 rundy Nawigacyjnych Samochodowych Mistrzostw Polski, 2 rundy Turystycznych Motorowych Mistrzostw Polski oraz 2 rundy Mistrzostw Polski Osób Niepełnosprawnych, a ponadto „Rajd Zimna Nawigacja” oraz „Rajd B&P”, będące rundami Popularnych Samochodowych
Mistrzostw Okręgu, „Rajd Pluszowego ASa” oraz „Rajd Piastowska Jesień”, będące rundami Okręgowego Pucharu Zmotoryzowanych Turystów, a także „Rajd Wielkopolanki za kółkiem”. Dotąd w imprezach udział wzięło ponad 160 załóg, tj. ponad 350 uczestników.

Już po raz XXXIX na płycie Starego Rynku w Poznaniu pojawiły się perełki zabytkowej motoryzacji, biorące udział w Poznańskim Międzynarodowym Rajdzie Pojazdów Zabytkowych, będącym rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Tradycyjnie była to nie lada gratka dla poznańskiej publiczności tłumnie przybyłej, by podziwiać ikony światowej motoryzacji. Po raz pierwszy w swej wieloletniej tradycji, rajd ten wpisany był do kalendarza Międzynarodowej Federacji Pojazdów Zabytkowych FIVA kategorii B, co niewątpliwie podkreśliło jego rangę. Jak co roku w imprezie licznie udział wzięli miłośnicy i posiadacze zabytkowych pojazdów z zagranicy, m. in. z: Ukrainy, Niemiec, Holandii i Szwecji. Po raz pierwszy zorganizowano także Wielkopolski Rajd Weteranów Szos. W imprezach udział wzięły 53 załogi, tj. 103 uczestników.

Odbył się też po raz pierwszy, ale z pewnością nie po raz ostatni Ogólnopolski Zlot Miłośników Rowerów Zabytkowych, pn. RetROWERiada 2012. Podczas zlotu zaprezentowano 59 zabytkowych rowerów i pokaźną wystawę akcesoriów rowerowych, literatury oraz pamiątek dawnych cyklistów. Uczestnicy zlotu w strojach odpowiadających epoce wyprodukowanego
roweru, pokonali 7,5 km trasę wokół jeziora Strzeszyńskiego.

Ważnym momentem w historii klubu, o którym należy wspomnieć jest fakt, iż w związku z przebudową Ronda Kaponiera – jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych Poznania w lipcu tego roku zmuszone zostało zawiesić swą działalność
Muzeum Motoryzacji. Władze klubu czynią jednak starania, aby to wyjątkowe miejsce, które przez 16 lat było jednym z ważniejszych punktów na mapie turystycznej miasta wznowiło swą działalność w nowej siedzibie.