Przyciski sterownicze: ZDM ogłosił przetarg. I wyjaśnia medialne wątpliwości

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na dostawę przycisków sterowniczych. I przy okazji wyjaśnia, czym są przyciski i do czego służą, jako że – jak podaje na swojej stronie – w temacie przycisków pojawiło się wiele nieprawdziwych i błędnych informacji. Głównie w mediach.

Przetarg dotyczy 400 przycisków, które przeznaczone zostaną do wymiany przycisków uszkodzonych, zniszczonych przez wandali i w wyniku kolizji drogowych.

Obecnie w Poznaniu, na drogach administrowanych przez ZDM, znajduje się 297 sygnalizacji świetlnych z czego 269 wyposażonych jest w przyciski dla pieszych. Łącznie liczba przycisków sterowniczych w sygnalizacjach świetlnych ZDM wynosi ok. 4800 sztuk. Co roku służby ZDM wymieniają około 10 procent uszkodzonych, zniszczonych przycisków.

W związku z licznymi “materiałami medialnymi” ZDM informuje, że przyciski dla pieszych działają na podobnych zasadach jak pętle detekcyjne dla samochodów czy komunikacji miejskiej, przede wszystkim tramwajów. Pozwalają na zmianę fazy sygnalizacji świetlnej. Następuje ona przez skuteczne wzbudzenie przycisku co powoduje przesłanie sygnału do sterownika sygnalizacji. Sterownik zgodnie z algorytmem sterowania dokonuje zmiany fazy sygnalizacji. W odpowiedzi na przyjęcie sygnału przez sterownik pojawia się napis „czekaj”, który trwa do momentu zmiany światła z czerwonego na zielone.

Czas oczekiwania na zielone światło uzależniony jest od sposobu sterowania oraz od aktualnej sytuacji ruchowej na skrzyżowaniu. Jeżeli sygnalizacja funkcjonuje w koordynacji, to w zależności od aktualnego cyklu po wzbudzeniu przycisku czas obsługi przejścia może trwać w okresie komunikacyjnego szczytu od kilku do 120 sekund. Jeżeli do czynienia mamy z priorytetami dla komunikacji zbiorowej, to przejście może być wstrzymywane również do 100 sekund. Specyficzna sytuacja ma miejsce na skrzyżowaniu Roosevelta – Dąbrowskiego – most Teatralny, gdzie na wnioski miejskiego przewoźnika, pasażerów komunikacji miejskiej i liczne materiały medialne został maksymalnie wydłużony priorytet dla tramwajów.

Są też sygnalizacje na przejściach dla pieszych, gdzie zielone światło dla pojazdów jest przerywane żądaniem pieszych po określonym czasie zielonego gwarantowanego dla pojazdów. Takie sytuacje mają miejsce tam, gdzie natężenie ruchu samochodowego i komunikacji miejskiej jest większe od ruchu pieszych.

Należy więc podkreślić, że wzbudzenie przycisku nie oznacza natychmiastowego zapalenia się zielonego światła dla pieszych. Natomiast nie wzbudzenie przycisku w większości przejść dla pieszych skutkuje brakiem obsługi przejścia lub może spowodować wydłużenie czasu oczekiwania.

ZDM informuje również, że zarządca drogi podczas ustalania programu działania sygnalizacji świetlnej zobowiązany jest kierować przepisami prawa, w tym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania, w którym jest mowa o priorytecie dla komunikacji miejskiej. Jednocześnie, musi brać pod uwagę wszystkie inne czynniki, które należy dostosować do potrzeb komunikacyjnych i sprawnego zarządzania ruchem w mieście.

Firma odniosła się także do zagadnienia, jak długo trwa zielone światło na przejściu. Otóż według niej zgodnie z obowiązującymi przepisami pieszy ma zagwarantowany czas przebycia przejścia dla pieszych od krawężnika do krawężnika z prędkością 1,4 m/s. Jeśli więc, na przykład, od krawężnika do krawężnika odległość wynosi 14 metrów to zielone światło pali się minimum 10 sekund. (14÷1,4=10). Do tego należy doliczyć 4 s, kiedy „pali się” światło pulsujące.

Dodatkowo pieszy otrzymuje kolejne 10 sekund czasu ewakuacji w trakcie trwania czerwonego światła. Łącznie na pokonanie przejścia dla pieszych o długości 14 metrów, pieszy ma zagwarantowany czas 24 sekundy. Należy zaznaczyć, że na wielu przejściach dla pieszych czas sygnału zielonego jest dłuższy niż wymagane minimum.