Wiosenne sprzątanie… wraków

W wiosennym słońcu szczególnie wyraźnie widać śmieci i wraki samochodów, których całkiem sporo jest na naszych ulicach. Właściciele tych aut powinni wywieźć je na złom, ale jeśli im się zapomni, to przypomną im strażnicy miejscy. I będzie ich to kosztowało…

Rocznie strażnicy miejscy doprowadzają do usunięcia blisko 500  pojazdów, których stan wskazuje na to, że od długiego czasu są nieużywane. Koła bez powietrza, powybijane szyby, zniszczone nadwozie i zarośnięte brudem, tak najczęściej wyglądają wraki pojazdów.  
– Dbałość o stan techniczny pojazdu jest obowiązkiem jego właściciela – wyjaśnia Przemysław Piwecki, rzecznik prasowy straży miejskiej. – Jednak nie wszyscy o tym pamiętają. A stare, nieużywane samochody nie tylko zajmują miejsca parkingowe, lecz również niekorzystnie wpływają na środowisko i estetykę miasta.

Ponieważ kłopotów z wrakami straznikom przybywa, a większość właścicieli zasłania się niewiedzą, straznicy przypominają, że już w 2010 roku wprowadzono w przepisach dotyczących wraków dwie podstawowe zmiany: do miejsc, w których mają zastosowanie wszystkie przepisy prawa o ruchu drogowym, dołączono drogi wewnętrzne objęte strefami zamieszkania lub strefami ruchu – to pierwsa zmiana. A druga jest taka, że zgłoszenie straży miejskiej pojazdu nieużywanego jest obowiązkiem zarządcy lub administratora terenu.

– Po uzyskaniu od zarządcy drogi zgłoszenia o konieczności usunięcia pojazdu nieużywanego, strażnik wykonuje dokumentację fotograficzną i opisową – tłumaczy Piwecki. – W dalszej kolejności stara się dotrzeć do jego właściciela i nakłonić go do przekazania pojazdu do stacji demontażu. W ten sposób nie angażuje służb “miejskich” do holowania i przechowywania samochodów na parkingach strzeżonych.

W ubiegłym roku w 383 przypadkach po interwencji strażników właściciele wraków sami przekazali je do demontażu, a w 119 przypadkach strażnicy zlecili ich odholowanie. Najwięcej, bo aż 160 wraków usunięto z terenu Piątkowa, 121 z terenu Grunwaldu i 91 z Wildy. Piątkowo, to w zdecydowanej większości drogi wewnętrzne objęte strefami zamieszkania. Wspomniane zmiany w przepisach wreszcie pozwoliły na uporządkowanie wielu parkingów i osiedlowych uliczek.