“Pieśni Leara” teatru Pieśń Kozła

„Pieśń Leara” zachwyciły przed rokiem międzynarodową publiczność Fringe Festival w Edynburgu, gdzie miały swoją premierę. Spektakl uhonorowany został aż trzema prestiżowymi nagrodami: Fringe First („europejski teatralny Oskar”), Herald Archangel oraz Musical Theatre Matters Award. Dzis to przedstawienie można zobaczyć w Centrum Kultury Zamek.

„Pieśni Leara” zdobyły także uznanie wśród obserwujących festiwal krytyków. Spośród około 3 tysięcy spektakli prezentowanych w Edynburgu to właśnie przedstawienie Pieśni Kozła zebrało w rankingu prowadzonym przez magazyn kulturalny “The List” najwyższą liczbę punktów.
 
Spektakl ma formę muzyczną, dialogi zastąpione zostały pieśniami, które skomponowali Jean-Claude Acquaviva – lider zespołu A Filetta, mistrz korsykańskich pieśni polifonicznych oraz Maciej Rychły z Kwartetu Jorgi, wybitny twórca i multiinstrumentalista.

„To nie jest tradycyjne przedstawienie. Awangardowy zespół z Wrocławia historię Króla Leara opowiada korsykańskim rytmem i energią zderzającą się na scenie ze średniowiecznymi wielogłosami gregoriańskimi. Zamiast dialogu – oratorium. Poruszająca gra uczuć wyrażona w 12 pieśniach, zabierająca widzów w oczyszczającą podróż do muzycznych korzeni szekspirowskiego dramatu”. [A. Legierska, culture.pl]

Zespół skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z „Króla Leara” Szekspira, które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Spektakl ma formę muzyczną, dialogi zastąpione zostały pieśniami, które skomponowali Jean-Claude Acquaviva – lider zespołu A Filetta, mistrz korsykańskich pieśni polifonicznych oraz Maciej Rychły z Kwartetu Jorgi, wybitny twórca i multiinstrumentalista. Acquaviva skomponował muzykę do tekstów kościelnych antyfon i hymnów, a Rychły do tekstu gnostyckiej, koptyjskiej Ewangelii wg Tomasza.

„Z tak gorącym ładunkiem uczuć rozpaczy, bólu, nadziei i wiary w zbawienną rolę miłości nie spotkamy się w teatrze. Ale to nie teatr, lecz żywy, choreiczny rytuał misteryjny. To opus magnum Teatru Pieśń Kozła ma silne własności terapeutyczne, nawet znajomi ironiści otwarcie płakali na spektaklu. Śpiew jest nad wyraz piękny, znakomicie rozpisany na głosy i niezwykle przejmujący. Jest to zasługa zarówno śpiewaków-aktorów, jak obu kompozytorów”. [J. Dobrowolski, Teatr]

Reżyseria: Grzegorz Bral, muzyka: Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły, przygotowanie pieśni: Kacper Kuszewski,
obsada: Anna Zubrzycki, Anu Salonen, Monika Dryl, Julianna Bloodgood, Emma Bonnici, Katarzyna Kapela, Kacper Kuszewski, Rafał Habel, Gabriel Gawin, Paolo Garghentino, Łukasz Wójcik i Maciej Rychły

„Pieśni Leara” porywają sposobem przekazu, muzyka, emocjonalnością. (…) Gdyby ta recenzja była pieśnią, byłaby pieśnią dziękczynną.” [Mary Brennan, The Herald]

 „…przez lata obejrzałam setki spektakli i niewiele zostało w mojej pamięci, a ten już w trakcie grania przeszedł do legendy Edynburga”. [Lyn Gardner]

„W Pieśniach Leara ludzkie emocje występują z brzegów i zalewają pola ekspresji mówionego języka, tworząc tym samym wyjątkowy, tragiczny teatr potężnej mocy”
[Mark Brown, The Herald].
 
„Bral uwolnił się po części od tradycyjnej scenografii i klasycznych dialogów, a narrację zachował jedynie w niezbędnym stopniu. (…) Zamiast  klasycznej akcji scenicznej, uczestniczyliśmy w rozmowie muzycznych fraz, w dialogu melodii, w sporze brzmień, w których poprzez jasne i ciemne napięcia, artyści budowali nastrój.  Odmienne tonacje nieustannie się spotykały i przewijały przez cały utwór, jakby dwanaście arii splecionych w tajemniczym związku, w którym każda z osobna stawała się niepowtarzalnym obrazem piękna i wysokiego kunsztu. (…)
Porażające wrażenie robiły końcowe sceny, a szczególnie głęboki, zapierający dech w piersiach, przeszywający głos młodej aktorki, pełen polotu i swobody wykonania, czysty i śmiały, porywający widownię. Wielki egzystencjalny dramat uzyskał głęboki sens metafizyczny. Spektakl salę zahipnotyzował. Przeszedł najśmielsze oczekiwania, bowiem nagle znaleźliśmy się w świecie magii i najwyższej maestrii”. [Stanisław Srokowski]  
 
„To jest esencja Leara, wysuszona i skondensowana; bardziej odczuwana niż
oglądana. (…) Spektakl jest jak odtruwanie całego organizmu, jak katharsis – czyste, proste i transcendentne”. [Matt Trueman, The List]

Już 17 kwietnia ten niezwykły spektakl – „arcydzieło z pogranicza dramatu muzycznego i kameralnego oratorium” obejrzymy w Sali Wielkiej Centrum Kultury ZAMEK.

17.04. (środa) godz. 20 Sala Wielka CENTRUM KULTURY ZAMEK w POZNANIU
bilety: 30, 50 zł / kasa CK ZAMEK
www.zamek.poznan.pl