Zatańczmy!

Już 8 maja w Poznaniu i w Wielkopolsce rozpocznie się BELOW – Festiwal Kultury z Flandrii i Holandii. Art Stations Foundation wpisuje się w to wydarzenie zapraszając widzów na 3 wieczory ze spektaklami z tego regionu pod hasłem LATEN WE DANSEN – Zatańczmy!

Art Stations Foundation / Stary Browar Nowy Taniec zaprasza na trzy wieczory prezentacji młodych choreografów oferujących nam wgląd w kierunki, w jakich rozwija się scena taneczna Holandii i Flandrii. Taneczna scena flamandzka i niderlandzka jest od lat wiodącą w Europie. O jej znaczeniu poznańska publiczność miała okazję przekonać się już niejednokrotnie. Jednym z mocnych wyróżników tamtejszej choreografii jest nieustanne zainteresowanie czystym ruchem i stojący na najwyższym poziomie taniec.

8.05, godz. 20:00, CK Zamek, Sala Wielka
TRES SCRIPTURAE
Action Scénique
Bilety : 10/15zł do nabycia w punktach informacyjnych Starego Browaru i kasie CK Zamek

Choreograf Etienne Guilloteau  koncentruje się na relacji pomiędzy  tańcem, muzyką i światłem.  W spektaklu Tres Scripturae, napisanym na trzech tancerzy, pianistę i reżysera światła, choreograf sprawia, że te trzy rozróżniane zazwyczaj elementy toczą ze sobą nieustanny dialog. Guilloteau przekazuje przestrzeń spektaklu zarówno projektantowi oświetlenia Hansowi Meijerow, który otwarcie manipuluje świtałem i przestrzenią, oraz pianiście Alainowi Franco, który wykonuje muzykę z repertuaru dwudziestowiecznego. Ujawniając elementy spektaklu prowadzony w ten sposób „Tres Scripturae” prowadzi do aktywnego udziału widzów. Etienne Guilloteau stworzył w „Tres Scripturae” otwartą przestrzeń pomiędzy iluzją a dekonstrukcją, inteligencją a abstrakcją – przestrzeń, w której widzowie mogą dać się ponieść swojej wrażliwości i wyobraźni.

9.05, 20:00, Studio Słodownia +3
SHAPELESS
Charlotte Vanden Eynde
Bilety : 10/15zł do nabycia w punktach informacyjnych Starego Browaru i kasie CK Zamek

Choreografka kontynuuje w „Shapeless” badania nad ruchem rozpoczęte w „I’m Sorry It’s (Not) A Story” (2009), które podziwialiśmy w spektaklu w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie w 2010 roku. Artystka traktuje taniec, dźwięk i światło jako trzy krzyżujące się ze sobą niezależne warstwy. Zostawia za sobą bezruch oraz rzeźbiarskość. Punktem wyjścia nadal pozostaje ciało, jednak to, czego teraz szuka artystka to pewna „bezkształtność”, coś chaotycznego czy nieuchwytnego, „forma, która nie jest formą”. Inaczej niż w jej wcześniejszej pracy, muzyka i dźwięk odgrywają w tym utworze ważną rolę. Również światło pełni funkcję nie tylko pomocniczą. Taniec, dźwięk i świtało traktowane są jak trzy krzyżujące się ze sobą niezależne warstwy.

10.05, godz. 20:00, Studio Słodownia +3
Bilety obejmujące oba spektakle w cenie: 10/15zł do nabycia w punktach informacyjnych Starego Browaru i kasie CK Zamek

THE 15 PROJECT Arno Schuitemaker
Inspirowany nauką o neuronach lustrzanych, które zacierają granice pomiędzy obserwowaniem i działaniem, duet „The Fifteen Project” Arno Schuitemakera  to oryginalne, osobiste i wyraziste przeżycie uwzględniające siatkę relacji uwolnionych od linearnego rozwoju w czasie czy narracji.

„The Fifteen Project” ujawnia wspólną przestrzeń działania stale igrającą z przyjętymi kodami i dążącą w ten sposób do ciągłego odkrywania, odplątywania i nadawania nowych kształtów powiązaniom pomiędzy intrygującymi performerami.

Z lewa na prawo, w górę i w dół, wewnątrz i na zewnątrz, lider i kusiciel, tancerz i widz – „The Fifteen Project” przepełniają przestawienia, odwrócenia i odbicia. Tancerze ucieleśniają swawolę i fizyczną intensywność, poszukują kontaktu i sprzężeń przechodząc od zwykłości do niezwykłości i stawiając domyślne pytanie: „Jaka jest moja relacja wobec drugiej osoby?”.

SOULSQUEEZING
Tian Rotteveel

Spektakl jako ontologiczna maszyna bełkocząca, na której łaskę zdany jest człowiek po środku śpiewania pieśni duszy oraz wszystkiego, co nieustannie istnieje poza nią. „Soulsqueezing” bada głos, dźwięk, ruch i ontologię jako równe sobie. Fizyczna poezja oraz śpiewanie-mówienie faktów i pytań wyciska wewnętrzność performera i istnienia w teatrze. To otwiera relacje, jakie powinien ustanowić artysta w trakcie swojej kariery artystycznej stając się przez to wraz z widownią maszyną społeczno-polityczną. „Osiągnąć nie punkt, w którym ktoś nie mówi już ja, ale punkt, w którym nie ma już żadnego znaczenia to, czy ktoś mówi ja”. (G. Deleuze 1980)