Przejście przy dworcu PKP – naukowa analiza wykazuje błędy ZDM?

Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznaniu upubliczniło analizę naukowców z Politechniki Krakowskiej, dotyczącą proponowanego przejścia naziemnego przy nowym dworcu PKP i centrum handlowym. Naukowcy zdecydowanie opowiedzieli się za tym pomysłem.

Analiza krakowskich naukowców została wykonana na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich. Co ciekawe, jak informuje Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, analiza nie została im udostępniona przez ZDM. Członkowie IdP podkreślają, że o upublicznienie analizy występowali do drogowców już 24 kwietnia 2013, czyli niemal miesiąc temu. Jak widać miesiąc to zbyt mało czasu, aby przesłać stronie społecznej jeden plik…

Najważniejsze jednak są wnioski płynące z raportu – te zaś nie są zbyt optymistyczne dla umiejętności projektowych specjalistów z Zarządu Dróg Miejskich.
“Opracowanie naukowców jasno pokazuje, że organizacje społeczne i mieszkańcy zabiegający o skrócenie drogi na dworzec, nie tylko kierują się logiką, ale przede wszystkim względami bezpieczeństwa użytkowników miejskiej przestrzeni” – piszą na swojej stronie internetowej przedstawiciele IdP.

Analiza dostępna jest na stronie internetowej stowarzyszenia. Całe opracowanie jest warte uwagi. Naukowcy podkreślili m.in., że cały ruch z przystanku przy Matyi do nowego dworca PKP będzie kierowany drogą przez centrum handlowe. Pod tym względem upór drogowców w sprawie kierowania wszystkich do centrum handlowego jest co najmniej zastanawiający. Zwłaszcza, że analiza krakowskich naukowców pokazuje jasno jedną rzecz: przejście naziemne spowoduje spadek potoku pasażerów przechodzących przez centrum handlowe. Na tym z kolei na pewno nie zależy spółce budującej Poznań City Center.

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej podali również swoje propozycje – zbieżne z rozwiązaniami postulowanymi przez poznańskie stowarzyszenia. Jest to przede wszystkim przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną na zachodnim krańcu zespołu przystankowego, z programem sygnalizacji umożliwiającym przyznanie pierwszeństwa przed pieszymi dla tramwajów.

Krakowscy specjaliści zaproponowali również korektę przebiegu przejścia dla pieszych pomiędzy wyjściem z przejścia podziemnego a placem przed wejściem do galerii handlowej. Kolejną propozycją jest utworzenie w rejonie południowego wyjścia z przejścia podziemnego strefu ruchu pieszego i rowerowego.

W opracowaniu podkreśla się, że główne obciążenie w godzinach szczytu generować będą piesi udający się na dworce PKP i PKS. Centrum handlowe w godzinach szczytu generować będzie o wiele mniejsze potoki pieszych. Co ciekawe, naukowcy twierdzą, że bez przejścia naziemnego nowy przystanek na ulicy Matyi służyć będzie w większości przypadków klientom centrum handlowego – pasażerowie natomiast przeniosą się (czy raczej: pozostaną) na przystanki Most Dworcowy i Dworzec Zachodni.

Analizę krakowskich naukowców kończy analiza wielokryterialna obu wariantów. Obejmuje ona szereg parametrów: czas dojścia do głównych celów podróży, konieczność pokonywania różnicy wysokości, czytelność powiązań pieszych oraz bezpieczeństwo ruchu pasażerów. W prawie każdym z tych kryteriów wyżej lub zdecydowanie wyżej został oceniony wariant z przejściem naziemny. Inaczej było wyłącznie w przypadku płynności ruchu tramwajowego i samochodowego.

Krakowscy naukowcy jednoznacznie wykazali, że zdecydowanie szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze dla pasażerów PKP, PKS, komunikacji miejskiej i zwykłych pieszych będzie przejście naziemne. Zwłaszcza sprawa bezpieczeństwa jest tutaj ważna, ponieważ tym właśnie argumentem miejscy urzędnicy bronili (i bronią nadal!) koncepcji przejścia podziemnego. Jak jednak wykazała zewnętrzna analiza, ten argument przytaczany przez ZDM jest łatwy do obalenia.

Sprawą przejścia naziemnego zajmowała się równiez Komicja Bezpieczeństwa Ruchu, która jednak odrzuciła ten pomysł. Nie mogło być jednak inaczej, ponieważ komisja ta złożona jest z przedstawicieli służb uczestniczących w projektowaniu przejścia podziemnego.

Wygląda więc na to, że jedyną analizą ważną dla poznańskich drogowców była ta mówiąca o skierowaniu jak największego ruchu prosto do centrum handlowego…

Czytaj też:

Politechnika Krakowska za przejściem naziemnym!

Komisja Bezpieczeństwa Rucuh: przejścia przy dworcu nie będzie. Bo niebezpieczne