Zmiany w organizacji ruchu w okolicach Czechosłowackiej

Budowa wiaduktu tuż tuż, więc radni i członkowie zarządu osiedla Świerczewo przygotowali projekt organizacji ruchu w w obszarze ulic: Modrzewiowej, Sosnowej, Brzozowej, Jodłowej, Świerkowej i Morelowej zgodny z wnioskami mieszkańców.

Prace związane z budową tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej prawdopodobnie rozpoczną się pod koniec roku. Oznacza to docelową likwidację skrzyżowania ulic: Opolskiej i Czechosłowackiej. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w związku z tym wzrośnie ruch samochodowy na takich ulicach jak: Świerkowa, Sosnowa, Brzozowa i Modrzewiowa. Aby zapobiec negatywnym skutkom tego zjawiska i skierować ruch tranzytowy na ulice: Opolską, Jesionową i Górecką, proponuje się budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą, progów zwalniających oraz odwrócenie kierunków ruchu na fragmentach ulic: Sosnowej i Brzozowej.

Ulica Świerkowa – charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu pieszego. Kierowcy czasami nie przestrzegają istniejącego ograniczenia do 30 km/h. Proponuje się budowę 2 progów zwalniających wyspowych.

Ulica Modrzewiowa – na skrzyżowaniu Modrzewiowej, Czechosłowackiej i Świerkowej powstanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Aby uspokoić ruch i podkreślić skrzyżowania równorzędne, proponuje się budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą (na ulicy Sosnowej i Brzozowej).

Ulica Brzozowa – proponuje się zmiany w kierunkach ruchu na odcinku od Opolskiej do Modrzewiowej. Na pozostałym odcinku, czyli od Jesionowej do Modrzewiowej, ruch odbywałby się bez zmian. Proponujemy wyniesione skrzyżowanie z ulicą Modrzewiową, na którym odchodzi obecnie do licznych kolizji.

Ulica Sosnowa – należy odwrócić kierunek ruchu na przeciwny, co pozwoli na dojazd do ulicy Opolskiej. Ponadto powstałby układ ulic naprzemiennie jednokierunkowych: na Świerkowej ruch w kierunku zachodnim, na Sosnowej – wschodnim i na Brzozowej – w zachodnim.

Ulica Morelowa – będzie ulicą dwukierunkową. Za pomocą drogi dojazdowej wzdłuż tunelu, będzie możliwy dojazd z ulicy Świerkowej do Opolskiej (tylko w przypadku odwrócenia kierunku ruchu na ulicy Sosnowej).

Proponowane przez nas zmiany w sposób kompleksowy ujmują ruch samochodowy w rejonie skrzyżowania ulic Czechosłowackiej i Opolskiej. Ponieważ na ulicach takich jak Świerkowa, Brzozowa czy Sosnowa obowiązuje już ograniczenie prędkości do 30 km/h i są to ulice z zabudową mieszkaniową jednorodzinną, należy dążyć do ograniczenia ruchu tranzytowego po nich – powinien on poruszać się po ulicy Jesionowej i Góreckiej, które są bardziej do tego przystosowane.

Zdajemy sobie sprawę, że na początku odwrócenie kierunków ruchu na Brzozowej i Sosnowej może być mylące i kłopotliwe, ale uważamy, że docelowo będzie to lepsze rozwiązanie. W przypadku pozostawienia obecnego układu ulic jednokierunkowych, najkrótszą możliwością wyjazdu z ulic: Sosnowej, Świerkowej, Morelowej i Modrzewiowej do Opolskiej byłaby ulica Brzozowa. Zaproponowane przez nas rozwiązanie pozwoli na bardziej równomierne rozłożenie ruchu na ulicę Akacjową i Sosnową (do której będzie można dojechać ulicą Morelową i skręcić w lewo do Opolskiej).

Mieszkańców ulic: Świerkowej, Brzozowej, Sosnowej, Modrzewiowej i okolicznych prosimy o przesyłanie uwag do propozycji na nasz adres mailowy Osiedle_Swierczewo@um.poznan.pl do 9 czerwca. Koncepcja zostanie przedstawiona Zarządowi Dróg Miejskich. Na spotkaniu z ZDMem 21 maja dyrektor ds. inwestycji Kazimierz Skałecki obiecał partycypację ZDMu w budowie progów i wyniesionych skrzyżowań po rozpoczęciu budowy tunelu.

Czytaj także:

Tunel na Dębcu: umowa podpisana, będzie budowa!