Nowy dworzec kończy dziś rok!

Trudno w to uwierzyć, ale to już od roku mamy nowy budynek dworca PKP w Poznaniu. Dokładnie rok temu, 29 maja, na kilka dni przed piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012 odbyło się uroczyste otwarcie nowego dworca  kolejowego Poznań Główny.

Inwestor, doświadczony węgierski developer TriGranit Development Corporation, wspólnie z PKP S.A.   uporał się z nie lada wyzwaniem i  w ciągu niespełna dziesięciu miesięcy zbudował nowoczesny obiekt. A już jesienią tego roku szykuje się kolejne Wielkie Otwarcie  wielofunkcyjnego kompleksu komunikacyjnego i handlowego Poznań City Center.    

– „Dacie radę? Zdążycie na Euro?” było to najczęściej zadawane przez wszystkich pytanie – wspomina Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit. – Presja opinii publicznej była ogromna, a oczekiwanie na cud, związany z terminowym ukończeniem wielu miejskich inwestycji powstających na Euro jeszcze większe…

Ale to nie był cud, tylko – jak zaznaczają z dumą przedstawiciele firmy – ciężka praca poparta doświadczeniem zdobywanym przez TriGranit  na innych budowach w Europie Środkowej. I właśnie to zapewniło budowie sukces – chociaż oczywiście nie byłby on możliwy bez wsparcia służb miejskich czy wojewódzkich i udanej współpracy z PKP S.A. wszyscy doceniali fachowość kolejarzy zwłaszcza wtedy, gdy trzeba było stopniowo wyłączać z ruchu kolejne perony lub koordynować prace z przyjazdami tych pociągów, których już nie było gdzie przesunąć…

– Jeszcze w marcu 2012 roku, podczas ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Wojewoda Piotr Florek z niedowierzaniem i zatroskaniem mówił: „szykujemy się do piłkarskich Mistrzostw Europy. Tymczasem to co się dzieje na tej budowie, jej skala, termin, jaki wyznaczył sobie inwestor, to jest prawdziwe mistrzostwo świata!” – wspomina Terlecki.

Wyzwaniem dla budowniczych  nowoczesnego poznańskiego dworca była nie tylko walka z czasem, napięty harmonogram prac. Budynek dworca wznoszono nad czynnymi peronami, z których przez cały czas regularnie odjeżdżały pociągi obsługujące połączenia międzynarodowe i krajowe. W związku z tym przez wiele miesięcy prace budowlane prowadzono wyłącznie w nocy, kiedy kolejarze na kilka godzin wyłączali trakcję elektryczną, a mniejszy o tej porze ruch pociągów przerzucali na inne perony.   

18 maja 2012 r. Wojewoda Wielkopolski przekazał Polskim Kolejom Państwowym i spółce TriGranit Development Corporation pozwolenie na użytkowanie obiektu. Pierwsi pasażerowie weszli na dworzec 29 maja, o godz. 16.00. W uroczystej ceremonii otwarcia dworca wziął udział Prezydent RP Bronisław Komorowski. Tydzień wcześniej dworzec odwiedził Premier Donald Tusk.

Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.

A już jesienią br. szykuje się kolejne Wielkie Otwarcie. Poznań i odwiedzający miasto goście w ramach budowanego przez TriGranit Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zyskają nowy dworzec autobusowy na 19 stanowisk, wielopoziomowy parking na 1500 aut, centrum handlowe Poznań City Center z 250 sklepami i dwiema strefami food-court, nowy przystanek tramwajowy, przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów,parking rowerowy  oraz sieć prawie 2,5 km nowych dróg wokół centrum.

Czytaj także:

Poznań City Center pnie się w górę