Stowarzyszenia i rady osiedli apelują o tramwaj na Grunwaldzkiej

Poznańscy społecznicy wspólnie z radami osiedla z Grunwaldu ponownie apelują do miejskich urzędników w sprawie ulicy Grunwaldzkiej – tym razem jednak chodzi o jak najszybszy powrót tramwajów na Grunwald.

O tym, że jak najszybszy powrót tramwajów na ulicę Grunwaldzką jest konieczny, można się łatwo przekonać – wystarczy spróbować dojechać na Junikowo z któregokolwiek punktu Poznania. Może i autobus linii nr T1, kursującej zamiast tramwajów, jeździ co 5-6 minut (według rozkładu, ponieważ w praktyce nie zawsze jest tak różowo), jednak kłopotliwe przesiadki w okolicy ronda Nowaka-Jeziorańskiego sprawiają, że mieszkańcy Grunwaldu tracą na nich – jadąc w jedną tylko stronę – ok. 10 minut.

Sytuacji nie poprawia znacząco fakt, że po Grunwaldzkiej, aż do ulicy Węgorka, kursuje tramwaj – ten bowiem jeździ tylko od poniedziałku do piątku, od 5 do 18.

Mieszkańcy mieli nadzieję, że wraz z zakończeniem prac nad torowiskiem w ulicy Grunwaldzkiej, powrócą na nią tramwaje. Niestety nie ma na to szans – Andrzej Nowakowski, prezes odpowiedzialnej za inwestycję miejskiej spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 przekazał na niedawnym spotkaniu z Radą Osiedla Junikowo wiadomość, że tramwaje powrócą na swoje dawne trasy dopiero 1 października 2013.

Mimo to rady osiedli Grunwald Południe, Kwiatowe, Junikowo, a także stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, Jana Ostroroga, My Poznaniacy, Prawo do Miasta oraz Inicjatywy Osiedle Junikowo i Przystanek Folwarczna, nie składają broni. Wspólnie wystosowały oświadczenie, w którym domagają się reakcji zarówno Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania jak Pawła Łukaszewskiego, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Stowarzyszenia wraz z radami osiedli już raz współdziałały – skutecznie! – w sprawie ulicy Grunwaldzkiej, gdy ulica była remontowana przed Euro 2012. Wówczas trzeba było szybko naprawić błędy urzędników, którzy zupełnie zapomnieli o komunikacji publicznej na tej ulicy. Czy i tym razem reakcja będzie tak szybka i pozytywna – czas pokaże.

Poniżej publikujemy treść apelu:

“Szanowny Panie Prezydencie,
Szanowny Panie Prezesie,
Szanowny Panie Inspektorze,

Na ostatnim spotkaniu spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 z Radą Osiedla Junikowo i mieszkańcami, prezes spółki, Pan Nowakowski, przekazał dość zaskakującą wiadomość. Otóż, pomimo gotowego już właściwie torowiska oraz przeprowadzonych z wynikiem pozytywnym przejazdów technicznych, tramwaje na Junikowo mają wrócić dopiero 01.10.2013, czyli wraz z zakończeniem całej inwestycji. Nie potrafimy znaleźć uzasadnienia dla takiego, kolejnego już, opóźnienia powrotu tramwajów na Junikowo.

Pragniemy w związku z tym zwrócić uwagę na kilka faktów dotyczących inwestycji.

1) Od początku prowadzenia inwestycji zapewniano (zarówno osiedlowych radnych jak i mieszkańców Junikowa i całego Grunwaldu), że powrót tramwajów na Junikowo jest priorytetem. Deklarowano, że spółka, miasto i wykonawca robią wszystko, aby tramwaje jak najszybciej pojechały ponownie całym remontowanym odcinkiem ul. Grunwaldzkiej. Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia Pan Bulski wspominał, że powrót tramwajów na Junikowo możliwy jest w maju. Natomiast po zimie, nowy kierownik projektu, Pan Masłowski, zapewniał, że zrobi „wszystko, aby w pierwszej kolejności na Junikowo uruchomić tramwaj”.

2) Tramwaje tą samą trasą jeździły na Wszystkich Świętych, a także podczas Euro 2012. Wtedy prace toczące się na ul. Grunwaldzkiej nie stanowiły problemu. Nikt też nie mówił, że inwestycja musi być oddana w całości, by tramwaje mogły ruszyć.

3) Prezes Nowakowski na spotkaniu wspomniał, że to właśnie konieczność oddania inwestycji w całości jest głównym powodem przesunięcia powrotu tramwajów na Junikowo. Pragniemy w związku z tym zauważyć, że obecnie ruch odbywa się po jezdni zachodniej ul. Grunwaldzkiej, która przecież także jest w trakcie przebudowy! Jezdnia ta wciąż nie ma warstwy ścieralnej, aktualnie cały czas toczą się wokół niej prace. Nie przeszkadza to jednak w żaden sposób, aby poruszały się tam zarówno samochody jak i pojazdy komunikacji miejskiej z pasażerami. Prace związane z torowiskiem są za to (w przeciwieństwie do robót przy jezdniach) właściwie zakończone.

4) Bezpieczeństwo. Całkowicie nie zgadzamy się z argumentem mówiącym, że puszczenie tramwajów wyremontowaną trasą mogłoby być w jakikolwiek sposób niebezpieczne. Obecnie mieszkańcy Junikowa codziennie muszą poruszać się po terenie budowy celem dotarcia na autobus, do sklepu, czy nawet wychodząc z własnej działki natychmiast się znajdują na placu budowy. To jest codzienność. Co więcej, czekając na autobus mieszkańcy korzystają w sporej części z… przystanków tramwajowych!
Przywrócenie tramwajów pozwoli także uniknąć nagminnych sytuacji niebezpiecznego wyprzedzania autobusów ( http://junikowo.com/?p=323 ). Obecnie, mimo zaleceń policji, bez echa pozostają wnioski Rady Osiedla o dodatkowe oznakowanie i separatory. Zatem, uruchomienie tramwajów na Junikowo istotnie zwiększy bezpieczeństwo pieszych! Upłynni także ruch samochodowy, gdyż pojazdy nie będą musiały czekać za autobusem T1, aż ruszy on ponownie z przystanku.

5) Przywrócenie kursowania tramwajów na Grunwald usprawni także poruszanie się po Rondzie Jana Nowaka Jeziorańskiego. Obecnie tłumy pieszych pokonują tamtejsze przejścia, przesiadając się między autobusem T1 a tramwajami. Często, z racji pośpiechu i niedopasowania cyklów świateł dla pieszych, odbywa się to niezgodnie z przepisami co powoduje niebezpieczne sytuacje. Ponownie więc, przywrócenie tramwajów na Junikowo bezpieczeństwo zdecydowanie zwiększy.

6) Ostatni, ale mający też podstawowe znaczenie jest fakt, że inwestycje w mieście są robione dla mieszkańców. Dzieląc przebudowę ul. Grunwaldzkiej na 2 etapy odcięto Grunwald od tramwajów na bardzo długi czas. W momencie, gdy prace przy torowisku są zakończone, miasto powinno zrobić wszystko, aby tramwaje w ten rejon przywrócić. Byłaby to forma podziękowania mieszkańcom za ich cierpliwość i pokazanie, że ta inwestycja rzeczywiście jest z myślą o nich, a miasto chce jak najszybciej ułatwić im przemieszczanie się. Również priorytet dla tramwajów na odcinku od pętli Junikowo do ul. Drzewieckiego powoduje, że poruszanie się komunikacją szynową w tym rejonie jest po prostu szybsze. Brak przesiadki na Rondzie Jana Nowaka Jeziorańskiego to kolejna oszczędność czasu dla mieszkańców.

W związku z powyższym, zwracamy się do Prezydenta Miasta, Pana Ryszarda Grobelnego, prezesa spółki Infrastruktura EURO 2012, Pana Andrzeja Nowakowskiego oraz do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania, Pana Pawła Łukaszewskiego o dołożenie wszelkich starań aby tramwaje na Grunwald powróciły jak najszybciej. Prosimy także o udzielenie odpowiedzi czym powodowane jest przesuwanie terminu oddania całości inwestycji oraz, zgodnie ze słowami Prezesa Nowakowskiego, jakie są powody zmiany decyzji dotyczącej wcześniejszego powrotu samych tramwajów na Junikowo.

Mamy nadzieję, że żadne inne czynniki, takie jak oszczędność finansów na tramwajach ani też kwestie proceduralne, nie skłonią Państwa do odmowy realizacji obietnic złożonych mieszkańcom. Wierzymy, że dołożą Państwo wszelkich starań, aby ułatwić mieszkańcom życie.

Z wyrazami szacunku,

W imieniu
Rady Osiedla:
Grunwald Południe – Jerzy Mencel, Przewodniczący Rady Osiedla
Kwiatowe – Paweł Filipiak, Przewodniczący Rady Osiedla; Barbara Glapka, Przewodnicząca Zarządu Osiedla
Junikowo – Paweł Rosada, Przewodniczący Zarządu Osiedla

Stowarzyszenia:
Inwestycje dla Poznania – Paweł Sowa, prezes; Arkadiusz Borkowski, członek zarządu
Jana Ostroroga – Mikołaj Kondej, wiceprezes
My Poznaniacy – Arleta Matuszewska, prezes; Anna Wachowska – Kucharska, wiceprezes

Prawo do Miasta – Andrzej Białas, prezes; Aleksander Bucholski, członek zarządu

Inicjatywy:
Osiedle Junikowo – Łukasz Borowiak, Dorota Ossowska
Przystanek Folwarczna – Krzysztof Bartosiak, Katarzyna Czarnecka”

Czytaj też:

Grunwaldzka: zostało tak niewiele do końca…