ZDM uczy jak korzystać z kontrapasów

“Czy wiesz, że pierwszy kontrapas w Polsce powstał prawie 20 lat temu w Poznaniu na ulicy Wronieckiej?” – pyta ZDM w swojej ulotce o kontrapasach, która przed uruchomieniem strefy Tempo 30 w centrum miasta trafi do skrzynek pocztowych poznaniaków. O historycznym fakcie rzeczywiście można nie wiedzieć – najpewniej jednak dlatego, że kontrapas o którym mowa, […]

“Czy wiesz, że pierwszy kontrapas w Polsce powstał prawie 20 lat temu w Poznaniu na ulicy Wronieckiej?” – pyta ZDM w swojej ulotce o kontrapasach, która przed uruchomieniem strefy Tempo 30 w centrum miasta trafi do skrzynek pocztowych poznaniaków. O historycznym fakcie rzeczywiście można nie wiedzieć – najpewniej jednak dlatego, że kontrapas o którym mowa, jest niezwykle krótki i znajduje się na ulicy, na której i tak nie ma wielkiego ruchu. Poza tym do niedawna nie stanowił części większego systemu dróg rowerowych.

Być może stąd biorą się obecne problemy z kontrapasami – chociaż pasy do jazdy pod prąd dla rowerzystów są coraz częściej wyznaczane na poznańskich ulicach, to jednak wielu użytkowników dwóch kółek nie wie, jak z nich korzystać. W efekcie wielu rowerzystów jedzie w kierunku przeciwnym, niż jest dozwolony na kontrapasach.

Problem ten jako pierwsza dostrzegła Sekcja Rowerzystów Miejskich, która już ponad rok temu wydała specjalną ulotkę objaśniającą zasady zachowania na kontrapasach. Tuż przed uruchomieniem strefy Tempo 30 w centrum miasta z metody ulotkowej “postanowił” skorzystać również ZDM.

– Nie każdy rowerzysta potrafi się zachować na kontrapasach. Nie są to już pojedyncze odcinki, ale cały ciąg ulic z dopuszczonym ruchem pod prąd – opowiada Andrzej Billert z ZDM.

Ulotki nie tylko trafią do skrzynek pocztowych poznaniaków, ale też będą dołączane do darmowej prasy rozdawanej na terenie Poznania. Wewnątrz ulotki znajdziemy najważniejszą informację, czyli prawidłowy sposób korzystania z kontrapasów. Należy pamiętać, że po tym pasie można się poruszać jedynie w kierunku przeciwnym niż obowiązujący inne pojazdy. W określeniu kierunku pomagają strzałki z kierunkiem ruchu rowerzystów.

ZDM przypomina, że na ulicach z wyznaczonym kontrapasem rowerzyści, którzy poruszają się zgodnie z kierunkiem jazdy innych ponazdów, zobowiązani są do jazdy poza kontrapasem.

Na nowe elementy infrastruktury drogowej powinni uważać nie tylko rowerzyści – w wielu miejscach bowiem ZDM wyznaczył je przy miejscach parkingowych. Sam kontrapas nie jest parkingiem – w jego obrębie obowiązuje całkowity zakaz parkowania.

Kontrapasy przyczyniają się do usprawnienia ruchu rowerowego. W centrum miasta, przy okazji strefy Tempo 30, kontrapasy pojawiły się na ulicach Kościuszki, Działyńśkich, Nowowiejskiego, 27 Grudnia oraz przy placu Wolności. Pasy do jazdy pod prąd znaleźć można również na Jeżycach (m.in. ulice Mickiewicza i Staszica) oraz sporadycznie w innych częściach Poznania.

Czytaj też:

Strefa Tempo 30 od 1 lipca – wreszcie!