Inwestycje dla Poznania: stop cięciom kursów!

IdP przypominają, że sieciówka imienna w maju 2012 kosztowała 81 zł, natomiast w sierpniu 2013 już 107 zł, co oznacza wzrost o 32%. Za wzrostem cen nie idzie jednak w ogóle wzrost jakości jazdy czy częstotliwości kursów. Wręcz przeciwnie – od 1 września, jak twierdzą IdP, kursów tramwajów i autobusów ma być znacznie mniej. Oto […]

IdP przypominają, że sieciówka imienna w maju 2012 kosztowała 81 zł, natomiast w sierpniu 2013 już 107 zł, co oznacza wzrost o 32%. Za wzrostem cen nie idzie jednak w ogóle wzrost jakości jazdy czy częstotliwości kursów. Wręcz przeciwnie – od 1 września, jak twierdzą IdP, kursów tramwajów i autobusów ma być znacznie mniej.

Oto treść listu:

Szanowny Panie Prezydencie,

w zeszłym roku wspólnie z większością radnych PO i PRO wprowadził Pan w życie drastyczne podwyżki komunikacji miejskiej w Poznaniu. Ostrzegaliśmy przed konsekwencjami tych nieprzemyślanych decyzji. Jednocześnie Pana urzędnicy opieszale wdrażają usprawnienia komunikacyjne, ignorując przy tym pomysły mieszkańców. Tak było w przypadku pomysłu budowy prawoskrętu z ul. Towarowej w św. Marcin czy jest z propozycjami wielu usprawnień od organizacji pozarządowych. Istnienie prawoskrętu z Towarowej mogło oszczędzić ogromne kwoty, dzięki krótszym objazdom linii oraz ułatwić poruszanie się po mieście w perspektywie remontu Mostu Teatralnego oraz czekającego nas remontu Mostu Uniwersyteckiego.

W dniu 1 września br. wprowadzane są kolejne cięcia w kursowaniu komunikacji miejskiej. Jest to oszukiwanie mieszkańców, którym przy wprowadzeniu podwyżek mówiono, że jest to konieczne, aby utrzymać obecny standard transportu publicznego. Zarazem przypominamy, że radni PO zapowiadali, że podwyżki poprą ale pod warunkiem wprowadzenia usprawnień dla komunikacji miejskiej. Tych wprowadzono raptem kilka, za to mieszkańcy doczekali się kolejnych cięć.

Apelujemy o zaprzestanie degradacji komunikacji miejskiej w Poznaniu. Najwyższy czas zacząć działać zgodnie z ustaleniami Miejskiej Polityki Transportowej z 1999 r. nadając komunikacji priorytet i dbając o jej najwyższy standard. Obecnie Pana urzędnicy kompletnie się w tym pogubili i od paru lat systematycznie pogarsza się jakość oraz dostępność komunikacji publicznej. I niestety, nie pomogą wielomilionowe inwestycje, system PEKA, ani nowoczesny tabor, jeżeli nie zadbamy o odpowiednią częstotliwość kursowania oraz dostępność cenową transportu miejskiego. W związku z powyższym wzywamy do przywrócenia kursów do poziomu z lat ubiegłych, rzetelnej dyskusji nad rolą komunikacji publicznej w mieście oraz nadania jej priorytetu.

Z poważaniem

Zarząd Stowarzyszenia “Inwestycje dla Poznania”
Arkadiusz Borkowski, Dawid Nowak, Tomasz Owczarczak, Paweł Sowa, Kamil Żmijewski