Niebezpieczne związki – w Polskim Teatrze Tańca

13 września o godz. 20.00 Polski Teatr Tańca zaprezentuje VI odcinek jubileuszowego cyklu “XL. Polski Teatr Tańca wczoraj i dziś” zatytułowany “(Nie)bezpieczne związki”. Przedstawienie odbędzie się w hali nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich.

W VI odcinku jubileuszowego projektu PTT, obchodzącego w tym roku swoje czterdziestolecie, zobaczymy fragmenty legendarnych spektakli jak: „Carmen” (chor. Jerzy Makarowski), „Romeo i Julia” (chor. Birgit Cullberg), „Niebezpiecznie związki” (chor. Ewa Wycichowska) oraz „Święto wiosny” (chor. Ewa Wycichowska). W spektaklu wystąpią obecni i byli tancerze Polskiego Teatru Tańca (Krzysztof Raczkowski, Anna Gruszka, Bartłomiej Raźnikiewicz).

Tego samego wieczoru widzowie PTT będą mogli obejrzeć zapowiedź odcinka VII – wznowienie spektaklu „Tango z  Lady M”. Tancerzom towarzyszyć będą wybitni muzycy: Wiesław Prządka (bandoneon) oraz Piotr Kałużny (pianino).

W ramach odcinka świętować będziemy 2 jubileusze: 45-lecie pracy artystycznej prof. Ewy Wycichowskiej oraz 20-lecie pracy artystycznej Kariny Adamczak-Kasprzak, I solistki PTT.
 
EWA WYCICHOWSKAjubileusz 45-lecia
Tegoroczna laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Poznania prof. Ewa Wycichowska świętuje jubileusz 45-lecia pracy artystycznej. Rodowita poznanianka, absolwentka poznańskiej szkoły baletowej od 1988 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca.

Debiutowała jeszcze jako uczennica szkoły w repertuarze baletu Opery Poznańskiej, którym kierował wówczas Conrad Drzewiecki. Profesjonalną karierę rozpoczęła we wrześniu 1968 roku w  zespole baletowym Teatru Wielkiego  w Łodzi, którego solistką została już dwa lata po debiucie. W 1981 roku otrzymała tytuł primabaleriny. Jest tancerką, choreografem, pedagogiem, jedynym w Polsce profesorem  sztuk muzycznych ze specjalizacją w sztuce tańca.  Kieruje Zakładem Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina W Warszawie. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną,  L’Academie Internationale de la Danse w Paryżu oraz studia menadżerskie na UAM w Poznaniu.

Jest autorką ponad 70 choreografii do spektakli zrealizowanych w Polsce, Włoszech, Niemczech, Czechach i USA, inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Warsztatów i Biennale Tańca Współczesnego oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca, jurorem polskich i międzynarodowych konkursów tańca, ekspertem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa oraz Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego i Nauki, członkiem Międzynarodowej Rady Tańca (CID-UNESCO).

Laureatka licznych nagród za twórczość artystyczną m. in. I stopnia im. Wyspiańskiego, Medalu 200-lecia baletu polskiego, Medalu Wacława Niżyńskiego, Fringe First Special Award Festiwalu w Edynburgu (wspólnie z PTT), Nadzwyczajnej Złotej Maski – Nagrody krytyków (Łódź), trzykrotnie nagrody publiczności – Buławy Hetmańskiej Zamojskiego Lata Teatralnego (wspólnie z PTT), Nagrody ZAiKS za wybitną twórczość choreograficzną, srebrnego Medalu Gloria Artis, Nagrody sekcji krytyków ITI – UNESCO, Nagrody Terpsychory i nagrody specjalnej Ministra Kultury za zasługi dla kultury polskiej.

KARINA ADAMCZAK-KASPRZAKjubileusz 20-lecia pracy artystycznej
Tancerka, pedagog, choreograf. I solistka Polskiego Teatru Tańca, z którym jest związana od roku 1993. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu i pedagogiki baletu Akademii Muzycznej w Warszawie.

Debiutowała w Polskim Teatrze Tańca II – jeszcze jako uczennica poznańskiej szkoły baletowej. Profesjonalną karierę rozpoczęła w Polskim Teatrze Tańca, bezpośrednio po uzyskaniu dyplomu tancerki. Już w pierwszym sezonie pracy zatańczyła solowe role w „Pół dnia północy” Matsa Eka i „Carmen” Jerzego Makarowskiego. Tańczyła partie solowe w całym repertuarze teatru m. in. w spektaklach  Birgit Cullberg, Ohada Naharina, Dominiqua Bagoueta, Orjana Anderssona, Virpi Pahkinen, Yossi Berga, Istvana Juhos-Putto, Thierry Vergera, Ewy Wycichowskiej, Jacka Przybyłowicza, Pauliny Wycichowskiej, Andrzeja Adamczaka.

Obecnie można podziwiać jej talent i sceniczną indywidualność m.in. w „Minus 2″, „Walce karnawału z postem”, „Tangu z Lady M.”, „Wiośnie-Effatha”, „Jesieni-Nuembir”, „Alexanderplatz”, „Desert”, „Trzech siostrach” i „Czterdzieści”.

Jest pedagogiem tańca współczesnego i jazzowego w poznańskiej szkole baletowej. Prowadzi zajęcia na  Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego i Otwartych Zajęciach Tańca Współczesnego w Poznaniu. Jest autorką choreografii do spektakli reżyserowanych przez Marcina Libera i Piotra Kruszczyńskiego. W roku 2009 wspólnie z Agatą Ambrozińską-Rachuta zrealizowała w Atelier Polskiego Teatru Tańca spektakl „Balladyna”. Obecnie pracuje nad nową choreografią dla Atelier.