Nowy terminal kolejowy na Franowie prawie gotowy!

Franowo powoli staje się nowoczesną wizytówką Poznania. Już wkrótce ruszy tu najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Kosztem prawie dwustu milionów wybudowano tu nowe torowisko, które częściowo biegnie pod ziemią. A pod koniec roku ruszy  nowy terminal kolejowy.

To największa i w tej chwili najważniejsza inwestycja PKP Cargo. Spółka ta jest krajowym liderem w branży kolejowego przewozu towarów. Wybudowanie terminalu na Franowie z pewnością pozwoli utrzymać te pozycję. Dla Poznania to szansa na powstanie nowych miejsc pracy i przyciągnięcie kolejnych przedsiębiorstw.

– Terminal usprawni przewóz dużej ilości towarów. Zyska na tym Poznań i cały region – zapewnia Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – Poprawi się też sytuacja na drogach, bo część firm zrezygnuje z transportu kołowego właśnie na rzecz transportu kolejowego.

– Wszyscy pamiętamy hasło “tiry na tory”. Teraz rzeczywiście będziemy mogli je wcielać w życie – informuje Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo. – Ekologiczny aspekt całej inwestycji pozwolił nam uzyskać wsparcie od Unii Europejskiej, w wysokości prawie dziesięciu milionów złotych.

Wartość całego projektu to kwota przeszło 25 milionów złotych. Lokalizacja takiej inwestycji na poznańskim Franowie pozwoli wykorzystać jeszcze bardziej potencjał tego miejsca. To tu krzyżują się szlaki kolejowe, obsługujące transport z portów morskich do Polski i Europy Południowej. Stacja Franowo posiada liczne połączenia z krajowymi liniami, m.in. w kierunku Warszawy,  Bydgoszczy, czy Szczecina. Franowo znajduje się też w niedużej odległości od autostrady A2, łączącej Berlin z Moskwą.

– Terminal ożywi ruch towarowy – podkreśla wicemarszałek Jankowiak. – Może być też bodźcem dla kolejnych inwestycji tak na Franowie, jak i w samym Poznaniu.

Najważniejszymi elementami powstającego terminalu intermodalnego jest plac, na którym składowane będą kontenery, oraz układ torowy z dwoma rozjazdami. Intermodalność w tym przypadku oznacza łączenie więcej niż jednego rodzaju transportu. W przypadku terminalu na Franowie będzie to transport kołowy i kolejowy.

Początkowo terminal będzie mógł obsługiwać jedenaście tysięcy kontenerów rocznie. Docelowo liczba ta zwiększy się do nawet 26 tysięcy kontenerów. Inwestycja z pewnością ułatwi kwestię zaopatrzenia i wywozu towarów. Stworzy też kolejne miejsca w pracy w regionie.
– Nowe miejsca pracy powstaną przy obsłudze terminalu, ale nie tylko – mówi Artur Kostowski. – Kolejne stanowiska będą generowane przez firmy, które będą korzystać z naszego terminala.

Terminal Intermodalny będzie częścią centrum logistycznego. Uruchomianie terminala ma nastąpić jeszcze w tym roku.