Remont “Teatralki” – przygotujcie się na komunikacyjną apokalipsę

Chociaż trudno w to uwierzyć, to rozpoczynający się 23 września remont torowiska na skrzyżowaniu Roosevelta, Dąbrowskiego i mostu Teatralnego, będzie prawdopodobnie największym utrudnieniem komunikacyjnym, jakie miało miejsce w Poznaniu  w ciągu ostatnich kilku lat. Znamy już wszystkie zmiany, jakie zostaną wprowadzone na czas remontu.

Remont torowiska na ulicy Roosevelta rozpocznie się nietypowo, bo w poniedziałek – dotychczas wszystkie remonty rozpoczynały się w sobotę, dzięki czemu poznaniacy mieli czas, żeby zapoznać się ze zmianami komunikacyjnymi “na żywo”. Tym razem, przez brak czasu, będzie inaczej.

– Nie możemy dłużej czekać – tłumaczy Kazimierz Skałecki, wicedyrektor Zarządu Dróg Miejskich. – Ten remont jest pilny, a warunki zimowe się zbliżają. Dodatkowo wszystko zbiega się z tym, że do końca roku chcemy uruchomić ruch kołowy na części ronda Kaponiera.

Remont węzła tramwajowego przy moście Teatralnym potrwa do końca listopada, chociaż być może zakończy się nawet tydzień wcześniej – jeśli tylko pogoda będzie sprzyjała drogowcom. Początkowo planowano, że prace rozpoczną się już 16 września, jednak wówczas kolidowałby z tygodniem bez samochodu. Urzędnicy tłumaczą, że niewłaściwe byłoby oferowanie darmowych przejazdów w momencie, kiedy w mieście obowiązuje tak dużo zmian w komunikacji miejskiej. Zmiany jednak dotkną nie tylko pasażerów MPK – na utrudnienia muszą się przygotować również kierowcy, piesi i rowerzyści.

Na czas remontu zmieni się niemal cały układ tras tramwajowych – zmienione zostaną linie nr 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 13, 16 oraz 17. Zawieszone zostanie kursowanie linii nr 11. Dodatkowo zostaną uruchomione trzy nowe linie: 20, 23 i 28. Tramwaje linii nr 14 i 20 kursować będą z podwojoną częstotliwością. ZTM przypomina o tym, że na wielu trasach można korzystać z połączeń autobusowych – te jednak nie zostaną w żaden sposób wzmocnione, a trasy ich przejazdów nie zostaną usprawnione. Co ciekawe, zostaną uruchomione trzy linie autobusowe “za tramwaj”, a jedna z nich kursować będzie po centrum miasta, pomiędzy dawną zajezdnią na Gajowej a al. Marcinkowskiego. Pozostałe dwie linie zostaną uruchomione na piątkowie – będą one dowozić poznaniaków do trasy PST. Chociaż będą miały inne numery, to jednak tę samą trasę – ale w przeciwnych kierunkach.

Uruchomiona zostanie także tramwajowa linia nr 28, kursująca pomiędzy Św. Marcinem a rondem Śródka. Na obu krańcach trasy zamontowano już specjalne przejazdy, dzięki którym tramwaje zawrócą bez konieczności zajeżdżania na pętlę. Podobnych rozwiązań nie można było zastosować na trasach na Piątkowie, ponieważ wówczas tramwaje byłyby odcięte od zajezdni, a co za tym idzie – nie byłoby możliwe robienie przeglądów.

Z utrudnieniami muszą się liczyć także kierowcy – z ruchu zostanie wyłączone skrzyżowanie ulic Roosevelta z Dąbrowskiego oraz sama ulica Roosevelta na odcinku od ul. Poznańskiej do Dąbrowskiego (nie licząc dojazdu do posesji). Objazdy zostały wyznaczone ulicami Poznańską i Mickiewicza. Na tej drugiej na czas remontu zamknięty zostanie kontrapas, a także zlikwidowane zostaną miejsca parkingowe – zamiast nich pojawi się drugi pas ruchu dla samochodów. Ulica jednak nadal będzie jednokierunkowa.

Zmiany w organizacji ruchu dotyczą również kierowców jadących ulicą Poznańską z zachodu (od ulicy Kościelnej). Lewy (północny) pas ruchu przeznaczony zostanie wyłącznie dla samochodów, które będą skręcać w lewo, w ulicę Jeżycką i Barzyńskiego. Prawy pas (południowy) przeznaczony będzie dla relacji na wprost (w stronę ulicy Libelta) oraz w prawo, w ulicę Mickiewicza.

Na utrudnienia, chociaż niewielkie, muszą się również przygotować piesi oraz rowerzyści. Cykliści przez skrzyżowanie mostu z Roosevelta i Dąbrowskiego nie przejadą – będą musieli zejść z roweru i przeprowadzić go kilkadziesiąt metrów po tymczasowym chodniku. Dyrektor Skałecki tłumaczy, że wyznaczenie tymczasowej drogi rowerowej jest niemożliwe – już przejście dla pieszych zostanie poprowadzone po pomostach, które dodatkowo będą zmieniać swoją lokalizację.

Patrząc na listę wszystkich utrudnień i zmian w komunikacji aż trudno się zorientować, która trasa przejazdu będzie najdogodniejsza. Problemy na pewno się pojawią, a wielu kierowców przez pierwsze dni remontu będzie dopiero rozpoznawać nową organizację ruchu, jednak Józef Klimczewski, naczelnik poznańskiej drogówki zapewnia, że podlegli mu funkcjonariusze będą w razie potrzeby reagować i przechodzić na ręczne sterowanie ruchem. Stałym nadzorem objęte zostaną skrzyżowania ulic Mickiewicza z Poznańską oraz Mickiewicza z Dąbrowskiego.

Poniżej prezentujemy rozkłady wszystkich zmienionych linii autobusowych oraz tramwajowych.

Linia nr 2
OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Rondo Nowaka-Jeziorańskiego – Grunwaldzka – Roosevelta – Most Dworcowy – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC

Linia nr 3 – częstotliwość kursowania co 20/24 minuty
ZAWADY – rondo Śródka – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – rondo Starołęka – STAROŁĘKA

Linia nr 4 – częstotliwość kursowania co 20/24 minuty
ZAWADY – rondo Śródka – Jana Pawła II – Zamenhofa – rondo Starołęka – Hetmańska – Głogowska – GÓRCZYN

Linia nr 5
STOMIL – … – Most Rocha – Dowbora-Muśnickiego – Pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – Pl. Wolności – 27 Grudnia – GWARNA (powrót przez Św. Marcin i Marcinkowskiego na Stomil)

Linia nr 8
MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Most Rocha – Dowbora-Muśnickiego – Pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – Pl. Wolności – 27 Grudnia – GWARNA (powrót przez Św. Marcin, Marcinkowskiego, Most Rocha i Jana Pawła II na Miłostowo)

Linia nr 9
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – plac Wolności – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – DĘBIEC

Linia nr 10
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Wierzbięcice – Matyi – most Dworcowy – Głogowska – Dworzec Zachodni – trasa PST – OS.SOBIESKIEGO

Linia nr 13
STAROŁĘKA – rondo Starołęka – Zamenhofa – Jana Pawła II – Kórnicka – most Św.Rocha – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – Marcinkowskiego – plac Wolności – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – STAROŁĘKA

Linia nr 16
FRANOWO – Piaśnicka – trasa Kórnicka – Kórnicka – most Św.Rocha – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – Marcinkowskiego – plac Wolności – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – FRANOWO

Linia nr 17
STAROŁĘKA – rondo Starołęka – Hetmańska – Żegrze – Chartowo – trasa Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Królowej Jadwigi – most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 20 – częstotliwość kursowania co 5/6 min
OGRODY – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – GAJOWA

Linia nr 23 – częstotliwość kursowania co 20/24 min
BUDZISZYŃSKA – Grunwaldzka – Roosevelta – most Dworcowy – Matyi – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – plac Wolności – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 28 – częstotliwość kursowania co 6 min
RONDO ŚRÓDKA – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – plac Wielkopolski – 23 Lutego – plac Ratajskiego – Mielżyńskiego – Gwarna – ŚWIĘTY MARCIN

Przerwane połączenia tramwajowe w centrum miasta połączą autobusy linii Za Tramwaj T2, kursujące z częstotliwością co 5 minut w szczycie na trasie:

Linia “za tramwaj” T2
GWARNA – Święty Marcin – Niepodległości – Libelta – Poznańska – Mickiewicza – Dąbrowskiego – RYNEK JEŻYCKI – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – rondo Kaponiera – Święty Marcin – MARCINKOWSKIEGO – plac Wolności – 27 Grudnia – GWARNA – …

Linia “za tramwaj” T4
PIĄTKOWSKA – Aleje Solidarności – rondo Solidarności – Murawa – Winogrady – Zagonowa – Słowiańska – Piątkowska – Maczka – Wojska Polskiego – Witosa – Aleje Solidarności – PIĄTKOWSKA

Linia “za tramwaj” T9
PIĄTKOWSKA – Aleje Solidarności – Witosa – Wojska Polskiego – Maczka – Piątkowska – Słowiańska – Zagonowa – Winogrady – Murawa – rondo Solidarności – Aleje Solidarności – PIĄTKOWSKA

Zmienionymi trasami kursować będą autobusy linii dziennych nr 63 i 69 oraz linii nocnych nr 234, 235, 236, 239, 246 i T21

Linia nr 63
GARBARY DWORZEC – … – Solna – Niepodległości – Libelta – Poznańska – Mickiewicza – Zwierzyniecka – rondo Kaponiera – … – GÓRCZYN DWORZEC
Powrót po obecnej trasie

Linia nr 69
OS.ŁOKIETKA – … – Pułaskiego – Poznańska – Mickiewicza – Zwierzyniecka – rondo Kaponiera – … – OS.KOPERNIKA
Powrót po obecnej trasie

Linia nr 234
OS.BATOREGO – … – Pułaskiego – Nowowiejskiego – Niepodległości – Święty Marcin – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY PKP
Powrót:
DWORZEC GŁÓWNY PKP – Dworcowa – Święty Marcin – Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – …

Linia nr 235
OS.SOBIESKIEGO – … – Przepadek – Niepodległości – Święty Marcin – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY PKP

Linia nr 236/246
LITERACKA/STRZESZYN – … – Kościelna – Dąbrowskiego – Mickiewicza –  Zwierzyniecka –– rondo Kaponiera – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY PKP
Powrót:
DWORZEC GŁÓWNY PKP – Dworcowa – Święty Marcin – Niepodległości – Libelta – Poznańska – Mickiewicza – Dąbrowskiego – …

Linia nr 239
KIEKRZ/WICHROWA – … – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – rondo Kaponiera – Dworcowa – DWORZEC GŁÓWNY PKP
Powrót:
DWORZEC GŁÓWNY PKP – Dworcowa – Święty Marcin – Niepodległości – Libelta – Poznańska – Mickiewicza – Dąbrowskiego – …

Linia T21
SOBIESKIEGO DWORZEC – … – Pułaskiego – Nowowiejskiego – Niepodległości – Święty Marcin – MARCINKOWSKIEGO
Powrót:
DWORZEC GŁÓWNY PKP – Dworcowa – Święty Marcin – Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – … MARCINKOWSKIEGO – plac Wolności – 3 Maja – 27 Grudnia – Fredry – Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – …- SOBIESKIEGO DWORZEC