Plebiscyt „As Odpowiedzialnego Biznesu”

Sukces biznesu, to połączenie działalności gospodarczej z działalnością społeczną, czyli społeczne zaangażowanie biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR Corporate Social Responsibility) to sposób działania przedsiębiorstwa, które zakłada dobrowolne uwzględnianie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do osiągania celów ekonomicznych. CSR zakłada dbałość o zasady etyczne, prawa pracowników, prawa człowieka, otoczenie społeczne i środowisko naturalne […]

Sukces biznesu, to połączenie działalności gospodarczej z działalnością społeczną, czyli społeczne zaangażowanie biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR Corporate Social Responsibility) to sposób działania przedsiębiorstwa, które zakłada dobrowolne uwzględnianie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do osiągania celów ekonomicznych.

CSR zakłada dbałość o zasady etyczne, prawa pracowników, prawa człowieka, otoczenie społeczne i środowisko naturalne w dłuższej perspektywie czasu (nie dotyczy jednorazowych akcji). Przyjmuje się, że społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być, obok ekonomicznych dążeń firmy, integralną częścią polityki przedsiębiorstwa.

Wielkopolska zawsze była regionem wyróżniającym się na tle innych województw pracowitością, dokładnością, ale także innowacyjnością. Podobnie jest w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Przedsiębiorcy działający na terenie województwa wielkopolskiego mogą poszczycić się wieloma cennymi inicjatywami w tym zakresie. Co ważne, przedsięwzięcia te realizowane są nie tylko przez duże korporacje, ale także niewielkie firmy. Do pierwszej edycji Plebiscytu w roku 2009 zgłoszono 63 inicjatywy.

Celem Plebiscytu jest wypromowanie inicjatyw społecznie odpowiedzialnych podejmowanych przez wielkopolskich przedsiębiorców. Plebiscyt skierowany jest do tych przedsiębiorców, którzy realizują w sposób długofalowy działania w jednym lub więcej obszarów wskazanych poniżej (na podstawie wybranych Norm ISO 26 000):
a.    Ład organizacyjny (np. dialog z interesariuszami, sprawny system zarządzania, kultura organizacyjna, budowanie strategii CSR)
b.    Prawa Człowieka (m.in. różnorodność i równouprawnienie w miejscu pracy, działania edukacyjne)
c.    Stosunki pracy (bezpieczeństwo w miejscu pracy, adaptacja i integracja pracowników, szkolenia i rozwój, work-life balance, wolontariat pracowniczy)
d.    Ochrona środowiska naturalnego (eko-biuro, zarządzanie odpadami, edukacja ekologiczna, eko-efektywność)
e.    Uczciwe praktyki rynkowe (działania antykorupcyjne, uczciwa konkurencja, edukacja rynku)
f.    Relacje z konsumentami (ochrona i bezpieczeństwo, dostępność produktów i usług. zrównoważona konsumpcja)
g.    Zaangażowanie społeczne (wsparcie lokalnego terytorium, dobry sąsiad, działania dobroczynne, inwestycje społeczne, współpraca z partnerem społecznym (biznes-organizacje pozarządowe, marketing zaangażowany społecznie).

Wyboru najlepszych inicjatyw dokona kapituła, w której skład wejdą specjaliści związani z CSR oraz przedstawiciele środowisk związanych z otoczeniem biznesu. Nagrody zostaną przyznane w 3 kategoriach: mikro i małe, średnie oraz duże przedsiębiorstwo.

W tym roku, oprócz nagród jury i internautów, przewidziano także nagrodę dziennikarzy. Głosowanie internetowe będzie trwać  w terminie 25.10 – 22.11 na stronie asbiznesu.pl. Uroczyste wręczenie statuetek oraz przyznanie tytułów nastąpi podczas gali, która odbędzie się 27 listopada 2013 roku w Poznaniu.

Czytaj także:

Społeczna odpowiedzialność firm, czyli jak zmienia się podejście przedsiębiorców