Tablety, smartfony i notebooki, czyli jak wielkopolskie szkoły stają się eszkołami

Jeśli chodzi o korzystanie z nowoczesnych technologii nasze szkoły nie świecą przykładem. I to właśnie ma zmienić program edukacyjny „eSzkoła – Moja Wielkopolska”, dzięki któremu szkoły zyskują sieci wi-fi, a uczniowie notebooki, smartfony, konsole stacjonarne, aparaty cyfrowe, tablice interaktywne – słowem wszystko to, co pozwoli im z tych sieci korzystać.

Właśnie się zakończyła druga edycja programu.
– Wyposażyliśmy 105 szkół w bezprzewodową sieć wi-fi, teraz każdy przebywający na ich terenie może w pełni korzystać z internetu – powiedział Łukasz Rumatowski z Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej. – Dostęp do internetu, znacznie ułatwia wyszukanie informacji wręcz z całego świata. Sama technologia jest w tle, ale możliwości, jakie ona daje, są ogromne.

Projekt eSzkoły ma przede wszystkim na celu tworzenie programów edukacyjnych promujących wśród młodzieży przedsiębiorczość i kreatywność. Konsekwencją tych zadań ma być zmiana sposobu nauczania w szkole z promującego posłuszeństwo i naśladownictwo na oryginalność i samodzielność. – Naszą ideą była zmiana roli pomiędzy uczniami i nauczycielami – przekonywała Joanna Ganowicz, dyrektor departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Nauczyciel nie jest już jedyny, który ma dostęp do wiedzy, ale to właśnie on ma nauczyć młodych ludzi, jak najefektywniej z niego korzystać i jak znaleźć przydatne w nam informacje.

Ale nie ma nic za darmo. Uczniowie muszą się nieźle namęczyć, by zdobyć nagrody, a przy okazji i niejako mimochodem nauczyć się tego wszystkiego, co założono w projekcie. W tym roku musieli opracować projekt matematyczno-przyrodniczy. Powstało ich aż 315! Uczniowie ze 105 wielkopolskich szkół gimnazjalnych i licealnych podczas zajęć pozalekcyjnych ciężko pracowało nad realizacją swoich pomysłów. Tematyka była dowolna i zależała tylko od pomysłowości ich twórców…

– Najtrudniejsze było podjęcie decyzji dotyczącej tematyki konkursu – opowiada Robert Radefeld z Liceum Ogólnokształcącego numer 1 w Kępnie. – W końcu jednak postanowiliśmy, że będzie on dotyczył udzielania pierwszej pomocy. Nigdy nie wiadomo, czy komuś nam bliskiemu lub nawet spotkanemu na ulicy nieznajomemu nie będzie potrzebna nasza wiedza i umiejętność.
– Naszym celem było też nauczanie innych, jak udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej – dodaje Kasia Staszak z LO w Kępnie. – Robiliśmy pokazy na naszym rynku w Kępnie, na akcji “Drzwi otwarte” naszej szkoły były prowadzone przez nas warsztaty z udzielania pierwszej pomocy. Cała nasza grupa wybrała się też do Poznania, odwiedziliśmy Pogotowie Lotnicze oraz jeden ze szpitalnych oddziałów ratunkowych.

Jak się jednak okazało, zrealizowanie tego projektu nie było takie proste, bo uczniowie… spotkali się z niechęcią władz w Kępnie. Chcieli sprawdzić, jak przechodnie reagują na omdlenie przypadkowo spotkanej osoby na ulicy. Jeden z uczniów miał udać, że mdleje, jednak na tę prowokację – albo raczej badanie wrażliwości innych – nie zgodziły się władze, argumentując swoją decyzję wywołaniem zbyt dużego, niepotrzebnego zamieszania na ulicy.

Ale i bez tego elementu plan został zrealizowany, a grupa licealistów z Kępna za swój projekt „Albert Einstein – tylko życie poświęcone innym warte jest życia” została wyróżniona. Każdy z uczestników otrzymał konsole stacjonarne, a opiekun notebook. W ramach nagrody szkole została przekazana także tablica interaktywna tablica.

A oto nagrodzeni zwycięzcy II edycji projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”

Laureaci głównych miejsc:
I miejsce (nagroda: notebooki dla wszystkich członków zespołu, opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)
Gimnazjum: projekt „Na tropie woskowych tajemnic” – Gimnazjum przy Zespole Szkół Publicznych w Rozdrażewie

Liceum: projekt „ZaPaRoWaNi pełną parą” – Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie-
Skłodowskiej w Wolsztynie

II miejsce (nagroda: smartfony dla wszystkich członków zespołu,  notebook dla opiekuna oraz tablica interaktywna dla szkoły)
Gimnazjum: projekt „Kurczę, jakie jaja” – Gimnazjum im. St. Mikołajczyka w Miejskiej Górce

Liceum: projekt „„Para – buch, koła – w ruch!” – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie

III miejsce (nagroda: konsole stacjonarne dla wszystkich członków zespołu, notebook dla nauczyciela oraz tablica interaktywna dla szkoły)
Gimnazjum: projekt „Chemiczna epidemia, czary mary i alchemia” – Gimnazjum nr 64 w Poznaniu

Liceum: projekt „Kryptonim A. Einstein” – Liceum Ogólnokształcące nr 1 w Kępnie

Wyróżnienie (nagroda: aparaty cyfrowe dla członków zespołów oraz notebook dla opiekuna)
Gimnazjum: „Gdy do Żychlina przybywasz, widokówkę zdobywasz… gdy już ją masz, Żychlin dobrze znasz ” – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żychlinie

Gimnazjum: „Cztery żywioły i radio” – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich  w Budzyniu

Gimnazjum: „Jak się uczyć i pomagać, aby mózgiem dobrze władać?” – Gimnazjum w Okonku

Gimnazjum: „Steward chapie, wuchta wiary sapie, TEJ!” – Gimnazjum nr 22 im. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu

Gimnazjum: „W 60 godzin dookoła Przemęckiego Parku Krajobrazowego” – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Przemęcie

Liceum: projekt „Operacja Wskrzeszenie” – II Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki w Gnieźnie