Gościnny koncert Marjorie Hayes

Ukończyła aktorstwo w California Institute of Art, uzyskała także dyplom z reżyserii w Carnegie Mellon University. Od wielu lat wykłada aktorstwo i reżyserię na University of North Texas, a także kieruje tam uniwersyteckim teatrem. Reżyserka, aktorka, pieśniarka wystąpi 26 października w Teatrze Ósmego Dnia.

W latach 70 tych – . MARJORIE HAYES, wówczas studentka szkoły teatralnej w Los Angeles należała do młodych niespokojnych artystów, którzy szukali inspiracji do pracy i niebanalnego życia. Z wielkim plecakiem i niewielkim stypendium w kieszeni zaczęła wędrówkę po znanych ośrodkach teatru awangardowego na świecie, wszędzie słysząc o Wrocławiu i o niezwykłym człowieku teatru Jerzym Grotowskim. Po obejrzeniu spektaklu ‘Apocalypsis cum figuris’ Marjorie Hayes wiedziała, że musi się tam dostać. Ale jak?
 
Akurat planowano w Teatrze Grotowskiego międzynarodowe staże. Wymagały nie tylko zdobycia rocznej polskiej wizy, ale nauczenia się francuskiego- języka w którym pracował Grotowski i jego zespół. Wyjechała więc do Paryża, aby nauczyć się francuskiego. Wróciła i po surowej selekcji kilkudziesięciu kandydatów – jako jedyna kobieta – dostała się do Laboratorium do prowadzonej przez Teo Spychalskiego międzynarodowej grupy. Pracowali nad parateatralnymi projektami we Wrocławiu, w Brzezince, w różnych miejscach. Z czasem Hayes stała się współ-leaderką grupy. Teatr Laboratorium uważała za swój twórczy dom, a ludzie, z którymi tam się zżyła – stali się rodziną. Tak więc wizyta w 1974 związała ją na wiele lat z Teatrem Laboratorium i z Wrocławiem. W dość ponurej komunistycznej Polsce nie mogła sobie wyobrazić lepszego miasta: z renomowanym festiwalem teatrów awangardowych z politycznymi i obyczajowymi ekstrawagancjami, organizowany przez Teatr Kalambur, z „szalonym” Bogusławem Litwińcem na czele, z owianym światową sławą Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, ze studenckimi klubami, jazzowym festiwalem, mieszkaniem w willi Dzieduszyckich na Krzykach, popularnym barem mlecznym w Rynku, i z miejscem dla niej najistotniejszym: Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, z jego tajemniczą atmosferą odrębności. Przyjęła ją niemal zamknięta wspólnota, do której aspirowało wielu chętnych. Doświadczenia zdobyte w Teatrze Laboratorium niezwykle wzbogaciły pracę Marjorie Hayes, zarówno w teatrze, jak i w pracy ze studentami. Poznany u Grotowskiego Andre Gregory ściągnął ją do swojego zespołu do Nowego Jorku. Pracowała przede wszystkim w USA, gdzie wyreżyserowała dziesiątki sztuk i musicali, wielokroć otrzymując prestiżowe nagrody m.in. w 2005 r Arts Link Grant, a ostatnio (2012) w Austin za najlepszą realizację teatralną. Występowała w teatrach na Off_Broadway, a także stworzyła własny kabaret. Ma za sobą kilka ważnych ról jako aktorka i jako pieśniarka, i również kilka ról filmowych.
 
Ostatnio występowała z własnym kabaretowym programem „Taking chances” w Los Angeles i w Nowym Jorku, a także była główną solistką w koncertach realizowanych przez Betty Buckley. Betty Buckley jest laureatką Tony Award, najważniejszej nagrody teatralnej w USA.
 
Marjorie Hayes zaproszona do Brna, otrzymała nagrodę za najlepszą produkcję roku 1999 w Czechosłowacji (Williama Szekspira „Stracone zachody miłości”). Jednak, gdy tylko może, powraca do Polski, najchętniej do Wrocławia – do przyjaciół i do pracy. W 2005 wyreżyserowała w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu „Trzy wysokie kobiety’ Edwarda Albee. Wraz ze scenografką Beatą Wodecką z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku zrealizowała w Stoczni Gdańskiej musical „Happy End” z muzyką Brechta, angażując bezrobotnych stoczniowców w roli chórzystów W 2007 zaproszona przez Macieja Masztalskiego do Teatru Ad Spectatores w 2007r wystąpiła z solowym programem muzycznym „Song stories from Home”na wrocławskim Festiwalu NON-STOP . W marcu 2013, odwiedziła Wrocław i Kraków, aby nawiązać współpracę jej amerykańskiej uczelni z Wrocławską Szkolą Teatralną, Instytutem Grotowskiego oraz z Uniwersytetem Wrocławskim. Uradowana propozycją Wiesława Gerasa wystąpienia w październiku 2013- jako gość specjalny – na Festiwalu WROSTJA, nie może się doczekać spotkania z wrocławską publicznością. Bo dla Marjorie Hayes każda wizyta we Wrocławiu jest niezwykłym przeżyciem; powrotem do drugiego domu, jakim jest dla niej nasze miasto.
 
 „FINDING HOME” / ODNALEZIONY DOM
 typ przedstawienia: koncert w stylu kabaretowym
zamysł artystyczny: Marjorie Hayes
kierownictwo muzyczne: Michele Brourman
akompaniament: Rafał Karasiewicz
projekt kostiumów: Barbara C. Cox
aranżacja przestrzeni: Ewa Beata Wodecka
premiera: światowa premiera na WROSTJA 2013

W koncercie „Finding home”, który swoją światową premierę będzie miał podczas WROSTJA, za pomocą dźwięków eklektycznej mieszanki muzyki świata, Hayes opowiada o swojej „odysei” z Los Angeles do Wrocławia, światowego centrum teatru awangardowego, w poszukiwaniu artystycznego domu. Dlaczego ta dziewczyna prosto z Hollywood marzy, by pracować w Polsce, w czasach komunizmu? Opowiada historię o lunatykach, kochankach i poetach, których spotyka, posługując się mozaiką zabawnych i prowokujących do myślenia piosenek wielkich poetów rocka, bluesa, musicalu teatralnego i popu, takich jak: the Beach Boys, Jacques Brel, Stephen Sondheim, Astor Piazzolla czy Leonard Cohen.
 
Współtwórcy koncertu:

Michele Brourman – piosenkarka i autorka tekstów. Zdobyła nagrodę Johnny’ego Mercera dla twórców tekstów. Jej piosenki zostały nagrane przez Michaela Feinsteina, Olivię Newton-John, Cleo Laine, Margaret Whiting, Ritę Coolidge, Donny’ego Osmonda i Sheenę Easton. Najbardziej znany utwór – „My Favourite Year” stał się standardem kabaretowym. Jako pianistka i reżyserka Michele pracowała ze wspaniałymi artystami, m.in. Dixie Carter, Bernadette Peters, Lesley Ann Warren, Annie Potts. Grała również na pianinie w zespole Boba Dylana. Ostatnio zaś współpracowała z Amandą McBroom (dobrze znanej dzięki piosence „The Rose”).

Rafał Karasiewicz – współpracował z Marjorie Hayes przy jej koncercie „Song Stories From Home” na festiwalu „Non-Stop” w 2007 roku. Pianista, aranżer, kompozytor i producent, na stałe związany z Teatrem Muzycznym CAPITOL we Wrocławiu. Absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej. Ma na swoim koncie trzyletnią współpracę z Big Bandem Aleksandra Mazura, występował również z orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej, Bałtyckiej i Wrocławskiej. Był najbliższym współpracownikiem Leszka Możdżera podczas pracy nad pierwszym na świecie musicalem bez słów „Scat”, wystawianym w CAPITOLU. Jest autorem muzyki do spektaklu „Opętanie, czyli wzdęte łono. Ballada prozą”, wyróżnionego w Nurcie OFF podczas 28. PPA. W kwietniu 2007 rozpoczął współpracę z wrocławskim Teatrem „Ad Spectatores”. Prowadzi także działalność pedagogiczną (Niepubliczne Studium Musicalowe i Wrocławska Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej).

26 października, sala Teatru Ósmego Dnia, g. 19.00
Bilety: 25 zł (możliwość wcześniejszej rezerwacji, odbiór w dniu koncertu)
Rezerwacje: teatr@osmego.art.pl lub 61 855 20 86