Miasto zmienia przestrzeń reklamową. Jak?

– Nie mamy bezpośrednich narzędzi do walki o porządek, ale działamy jak możemy i mamy efekty – mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków. Jednym z efektów jest powołanie koordynatora do spraw plastycznego wystroju miasta, którego nazwisko mamy poznać już w listopadzie. A co dzieje się poza tym?

Przez ostatnie kilka lat na remont elewacji kamienic Poznań wydał około 2 mln złotych. Także w tym roku (do końca listopada) przyjmowane są wnioski na dofinansowanie z urzędu miasta (wnioski przyjmuje biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków).

– Takie wsparcie (na remont elewacji) i bezpośrednie rozmowy z właścicielami pozwoliły zmienić przestrzeń Starego Rynku – podkreśla Joanna Bielawska-Pałczyńska. – Nie mamy bowiem bezpośrednich narzędzi do walki o porządek, ale działamy jak możemy i mamy efekty. Kiedyś kilkanaście kamienic wokół ratusza zakrywały reklamy wielkopowierzchniowe. Zdaje się, że nasz wysiłek doprowadził do tego, że ostatnio zniknęła ostatnia wielka reklama. Ale nadal będziemy rozmawiać, tłumaczyć, edukować. Będziemy promować dobre praktyki i namawiać do korzystania z nich.

– Trwa proces rekrutacji na stanowisko koordynatora do spraw plastycznego wystroju miasta – zwraca uwagę Andrzej Nowak, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury. – To będzie osoba pukająca do drzwi tych wszystkich, którzy mają wpływ na wygląd przestrzeni Poznania. Od tych, którzy tworzą coś dobrego ma zbierać know-how, a tym, którzy szpecą miasto ma pokazywać te dobre przykłady. Własna wiedza i doświadczenie oraz uświadamianie i pomoc dla innych mają być głównymi narzędziami koordynatora. Nie tylko dlatego, że innych narzędzi nie mamy, ale dlatego, że taka praca przynosi najlepsze rezultaty.

Prototyp katalogu dobrych praktyk, związany z polityką reklamową miasta, dostępny jest na stronie internetowej Miejskiej Pracowni Urbanistycznej (www.mpu.pl).