Marszałek obudzi Wielkopolskę – kulturalnie!

“Budzik Kulturalny” – to zupełnie nowy projekt, który ma pobudzić mieszkańców województwa do kulturalnych działań, a także promować wielkopolską kulturę poza granicami naszego kraju. Program jest ambitny, co więcej – już przynosi efekty.

– W ubiegłym roku w jakiś sposób odczuwaliśmy dyskomfort jeśli chodzi o kulturę w Wielkopolsce myśląc, że czegoś nam brakuje – dzieli się swoimi przemyśleniami Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego. – Oczywiście funkcjonują różne instytucje kultury, które są mocno ugruntowane jeśli chodzi o krajobraz kulturalny, są też organizacje pozarządowe, które przy naszym wsparciu działają. Natomiast chciałoby się uzyskać trochę lepszy efekt dysponując środkami finansowymi.

Właśnie po to powstał projekt o nazwie “Budzik Kulturalny”. Dzięki niemu Wielkopolska ma się kojarzyć z kulturą, a wielkopolskie instytucje i przedsięwzięcia kulturalne mają zyskać lepszą promocję. Co ważne, projekt ma dotyczyć nie tylko dużych ośrodków miejskich, ale też mniejszych miejscowości. “Budzik…” ma aktywizować mieszkańców, instytucje, animatorów kultury oraz samych artystów z całej Wielkopolski.

Urzędnicy postanowili stworzyć jednolitą markę kulturalną dla Wielkopolski. W konkursie wybrano logo oraz hasło, mające przyświecać kampanii: “Wielkopolska. Kultura u podstaw”. Właśnie to hasło (oraz stworzone na potrzeby akcji logo) będzie towarzyszyć wszystkim działaniom kulturalnym organizowanym i wspieranym przez samorząd województwa.

– W tym haśle jest właściwie wszystko – przekonuje Agata Grenda, dyrektor departamentu kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – My nie staniemy się nagle regionem kulturalnym tylko dlatego, że robimy projekt “Wielkopolska: Rewolucje” albo “Budzik Kulturalny”, ale musimy korzystać z tego, z czego jesteśmy kojarzeni już w tej chwili: z solidności, pracy, biznesu, i tę kulturę stworzyć u podstaw tych działań.

Na szczęście urzędnicy marszałkowscy już zaczęli “budzić” kulturę – na festiwal Malta przyjechali zagraniczni kuratorzy, którzy zapoznali się z ofertą kulturalną naszego miasta i województwa. Co więcej, zaproszenia do Wielkopolski cieszą się takim powodzeniem, że urzędnicy muszą czasami odmawiać lub przekładać wizyty na późniejsze terminy.
– Po prostu nie obsłużylibyśmy tak małym zespołem, jakim dysponujemy, ilości osób, które chciałyby się pojawić – tłumaczy Grenda.

Ale zagraniczni goście to nie wszystko – nasi rodzimi twórcy również bowiem goszczą za granicą. Do Tel Awiwu pojechał Teatr Nowy ze spektaklem “Poper”, “Arkę” Teatru Ósmego Dnia można było podziwiać w Chorwacji, a zespoły Ensemble Peregrina oraz Arte Dei Suonatori występowały w Nowym Jorku, na festiwalu Music Before 1800. Podobno entuzjastyczne recenzje z ich występów pojawiły się w gazecie New York Times.

W planach są kolejne wizyty zagraniczne – w Rumunii wystąpi Polski Teatr Tańca, który na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Sibiu wystąpi ze spektaklem “Czterdzieści”.

“Budzik Kulturalny” obejmuje również stworzenie portalu internetowego, poświęconego wielkopolskiej kulturze. Będą się w nim ukazywać teksty o kulturze, relacje z wydarzeń oraz zapowiedzi. Portal ma być też platformą wymiany poglądów pomiędzy odbiorcami i twórcami kultury.

Częścią całego działania ma być także wystawa mobilna, która zaprezentuje Wielkopolskę jako kolebkę polskiej państwowości i chrześcijaństwa. Wystawa prezentowana będzie w 2014 roku w 5 miejscach poza granicami Polski. Jeszcze nie wiadomo, jak będzie wyglądać.

“Budzik…” obejmuje także drugą już edycję cyklu “Wielkopolska: Rewolucje”, czyli warsztaty z zakresu tańca, teatru, literatury, muzyki i sztuk wizualnych. Celem tych działań będzie wykreowanie dzieł artystycznych na bazie działań wspólnotowych i dialogu pomiędzy artystą a społecznością. “Rewolucyjne” projekty, które powstały do tej pory, będą prezentowane w Poznaniu w grudniu.

“Budzik Kulturalny” dzwonić będzie jeszcze do końca 2014 roku. Całkowity koszt projektu to 5 mln zł, z czego 85 proc. środków dokłada Unia Europejska.