Jak będzie wyglądało zimowe utrzymanie ulic Poznania?

Co roku poznaniacy narzekają, że zima zaskakuje drogowców, którzy nie radzą sobie z bieżącym odśnieżaniem ulic. Od kilku lat sytuację pogarsza fakt, że na odśnieżanie jest coraz mniej pieniędzy i nie wszystkie ulice wyglądają tak, jakby sobie tego życzyli ich mieszkańcy. Jak będzie w tym roku? Zarząd Dróg Miejskich opublikował właśnie informację…

Na zimowe utrzymanie dróg w sezonie zimowym 2013/ 2014 zaplanowano kwotę 22,6 milionów złotych. W bieżącym sezonie obowiązują standardy z lat ubiegłych, które skutkować będą ograniczeniem ilości środków chemicznych wysypywanych na ulice Poznania. Może to odczuwalnie wpłynąć na czas usuwania śliskości na jezdniach, jednak ochroni drzewa rosnące przy jezdniach, bo to one – poza butami przechodniów… – najbardziej cierpią z powodu zasolenia gruntu. Sól negatywnie wpływa też na stan nawierzchni jezdni, chodnika, a nawet latarnie znajdujące się przy jezdni, więc używanie jej w ograniczonym zakresie jest jak najbardziej zasadne.

W bieżącym sezonie zimowym utrzymaniem objętych zostało 853,1 kilometrów ulic. Ulice miasta podzielono na sieć jezdni o strategicznym znaczeniu komunikacyjnym, sieć jezdni o podstawowym znaczeniu komunikacyjnym, sieć jezdni o lokalnym znaczeniu komunikacyjnym oraz sieć jezdni utrzymywanych interwencyjnie. O tym, jakie ulice zostały przypisane do jakiej kategorii, zadecydowało ich komunikacyjne znaczenie, przepisy ochrony środowiska – a także możliwości finansowe budżetu miasta i techniczne Zarządu Dróg Miejskich.

Wykonawcy – firmy wyłonione w przetargu mają w dyspozycji: 28 pługoposypywarek, 21 pługów samochodowych, 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka). Taka proporcja sprzętu gwarantuje zwiększenie częstości usuwania mechanicznego śniegu a zmniejszenie posypywania solą. Zgodnie z wprowadzoną w ubiegłym sezonie zasadą, w pierwszej kolejności odśnieżanie nastąpi na najważniejszej sieci dróg, a następnie według kolejności, na pozostałych sieciach.

Sieć strategiczna to 270,8 km ulic: wszystkie drogi krajowe i wojewódzkie przebiegające przez Poznań, ulice stanowiące ramy komunikacyjne miasta, główne ulice wylotowe z miasta, ulice dojazdowe do szpitali, niektóre inne ulice o bardzo dużym natężeniu ruchu kołowego.

W momencie wystąpienia opadu wykonawcy zobowiązani są do natychmiastowego wysłania do akcji posypywarek w ilości zadeklarowanej w umowach. Pierwsze odśnieżanie jezdni oraz posypanie niezbędną dawką soli musi nastąpić w ciągu 1,5 godziny, licząc od momentu uruchomienia działań przez ZDM. W przypadku ciągłego opadu odśnieżanie i posypywanie musi być ponawiane z częstotliwością utrudniającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Całkowite usunięcie pokrywy śnieżnej oraz błota pośniegowego z 90% szerokości jezdni musi mieć miejsce w ciągu 4 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Do sieci podstawowej o łącznej długości 245,9 km jezdni zakwalifikowane zostały następujące ulice: ulice publicznej komunikacji autobusowej, ulice łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, drugorzędne trasy wylotowe z miasta, drugorzędne ulice dojazdowe do osiedli mieszkaniowych oraz niektóre ulice posiadające kategorię drogi powiatowej.

Z uwagi na ochronę środowiska, standard utrzymania zimowego sieci podstawowej jest niższy, gdyż wprowadzono założenie, że w większym stopniu, niż ma to miejsce na sieci strategicznej, śnieg będzie usuwany z jezdni, dzięki czemu stosowane dawki środków chemicznych będą mniejsze. Również czas podjęcia działań został wydłużony, ażeby umożliwić wykorzystanie posypywarek, które obsługują sieć strategiczną.
Pierwsze odśnieżenie jednego pasa ruchu w każdą stronę oraz posypanie niezbędną dawką środków chemicznych i uszorstniających musi nastąpić w czasie do 2,5 godziny, licząc od momentu zakończenia działań na sieci strategicznej. W przypadku ciągłego opadu śniegu posypywanie i odśnieżanie musi być ponawiane z częstotliwością uniemożliwiającą tworzenie się śliskości pośniegowej. Usunięcie pokrywy śnieżnej z 90% szerokości jezdni powinno mieć miejsce w ciągu 4 godzin, a błota pośniegowego w ciągu 8 godzin, licząc od chwili ustania opadu.

Do sieci lokalnej zakwalifikowano 336,4 km jezdni ulic o nawierzchni twardej posiadających kategorię drogi gminnej, uwzględniając w wyborze w dużej części postulaty rad osiedli. Ulice sieci lokalnej zostały podzielone na dwie kategorie: pierwszego i drugiego stopnia. Nie różnią się one standardem wykonania, tylko kolejnością prowadzenia prac. W pierwszej kolejności odśnieżane są ulice prowadzące w kierunku innych, uprzednio odśnieżonych sieci.

Z uwagi na ochronę przyrody ulice sieci lokalnej posypywane będą przede wszystkim piaskiem. Zastosowanie wyłącznie piasku jest bardzo istotne, zwłaszcza ze względu na dramatycznie pogarszający się stan zdrowotny drzew przyulicznych. Wzmocnienia ochrony przyrody ze strony służb miejskich domaga się również wiele rad osiedli. Ponadto, na wniosek mieszkańców, wdrożona ma zostać procedura, zakładająca, że chodniki na ulicach osiedlowych mają być odśnieżane i posypywane w pierwszej kolejności, natomiast jezdnie posypywane będą, w razie potrzeby, dopiero po zajeżdżeniu śniegu bądź wystąpieniu oblodzenia. Posypywanie mieszanką piaskowo-solną dopuszczone jest wyłącznie w przypadku wystąpienia zjawiska deszczu marznącego. Wykonawcy zobowiązani są do odśnieżenia i posypania piaskiem jezdni sieci lokalnej w ciągu 5 godzin, licząc od momentu zakończenia prac na sieci strategicznej i podstawowej.

Pozostałe drogi, w tej mierze drogi gruntowe oraz drogi, mające swoją alternatywę w postaci dróg objętych systematycznym odśnieżaniem, utrzymywane są w trybie interwencyjnym, tzn. na podstawie napływających zgłoszeń od mieszkańców i służb miejskich. Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2013 roku do 31 marca 2014 roku (w siedzibie ZDM, tel. 61 6477231).

Sieci dróg obsługują następujące firmy wyłonione w przetargu:
1. Konsorcjum firm: REMONDIS Sanitech Poznań sp. z o.o, Zakład Sprzątania Placów i Ulic sj., SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych:
• Stare Miasto Centrum
• Nowe Miasto Południe
• Jeżyce
• Grunwald
• Wilda
2. Konsorcjum firm: SITA Zachód sp. z o.o, ALKOM F.H.U:
• Stare Miasto Północ
• Nowe Miasto Północ