Dla każdego gestu inny aktor

Specjalnie na potrzeby wystawy artysta stworzy w Poznaniu 2 prace z serii Penwald Drawings – serii dwustronnych rysunków (wykonywanych obiema rękami naraz), eksplorujących ciało jako narzędzie miary, którego ruchem Orrico wpisuje się w sferę geometrii. Choreografia jego gestów znajduje swoje pole działań w przestrzeni ograniczonej zasięgiem rozpostartych ramion artysty. Gęstość linii staje się bezpośrednim zapisem […]

Specjalnie na potrzeby wystawy artysta stworzy w Poznaniu 2 prace z serii Penwald Drawings – serii dwustronnych rysunków (wykonywanych obiema rękami naraz), eksplorujących ciało jako narzędzie miary, którego ruchem Orrico wpisuje się w sferę geometrii. Choreografia jego gestów znajduje swoje pole działań w przestrzeni ograniczonej zasięgiem rozpostartych ramion artysty. Gęstość linii staje się bezpośrednim zapisem jego fizycznego i psychicznego stanu, w którym artysta skupia się przede wszystkim na utrzymaniu równowagi w procesie trwającego wiele godzin powstawania obrazów.  

W ciągu poprzedzającej wernisaż trzydniowej akcji (14-15.01, godz.12-16 i 16.01, godz.10-14) Orrico stworzy Penwald: 4: unison symmetry standing, którego proces powstawania oglądać można będzie na żywo na parterze galerii Art Stations, oraz poprzez transmisję na żywo na Facebooku Art Stations Foundation. W sobotę 25.01 o godzinie 17.00 w ciągu półtoragodzinnego performansu Tony „wyprowadzi swe nadgarstki na spacer” i stworzy na naszych oczach kolejną pracę z cyklu: Penwald: 5: wrists on walk.
Podczas swojej obecności w Poznaniu Tony Orrico poprowadzi pierwszą też pierwszą sesję Alternatywnej Akademii Tańca 2014. Na pokaz po-warsztatowy  z udziałem polskich choreografów i tancerzy zapraszamy 24.01 o godz.18 do Studio Słodownia +3 w Starym Browarze.

Tony Orrico (ur. 1979) dorastał w Chicago i jako dziecko uczył się malarstwa. Uczęszczał na Uniwersytet Stanowy Illinois, gdzie po raz pierwszy wziął udział w lekcji tańca. W 2003 r. uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych z choreografii na Uniwersytecie Iowa, skąd przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie kontynuował swoje poszukiwania.

Jako członek Trisha Brown Dance Company i Shen Wei Dance Arts, Orrico występował na takich scenach jak Sydney Opera House, Teatro La Fenice, New York State Theater i Théâtre du Palais-Royal. Był również członkiem elitarnej grupy artystów, którzy wzięli udział w rekonstrukcji dzieł Mariny Abramovic podczas jej retrospektywy w MoMA.

Sztuka Orrico prezentowana  była w USA, Francji, Hiszpanii, Holandii, Meksyku i Niemczech. Jego prace znajdują się w kolekcjach The National Academy of Sciences w Waszyngtonie i Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) w Mexico City oraz w znaczących kolekcjach prywatnych. Ostatnio wystawiane były w New Museum w Nowym Jorku oraz podczas konferencji Poptech 2011: The World Rebalancing.

Tony Orrico dzieli obecnie swoje życie i praktykę studyjną pomiędzy Chicago, gdzie ma swoje studio,  a Stevens Point (w stanie Wisconsin), gdzie w dawnym kościele zbudował przestrzeń do pracy nad swoimi performansami i wielkoformatowymi rysunkami.

Praktyka fizycznej symetrii
Punktem wyjścia dla pracy  twórczej Tony’ego  Orrico jest wypracowana przez artystę praktyka fizycznej symetrii. W stanie, który sam określa jako „stan gotowości”, aplikuje  swoje działające ciało na różnorakie powierzchnie, zderza je z przedmiotami i wyprawia w podróż w wiele różnych kierunków jednocześnie. Interesuje go, jak impulsy fizyczne manifestują się w formach widzialnych. Odnajduje naturalne piękno i fascynację w tym, co utracone przez reprezentację(-e) oraz w tym, jak wprawione w ruch idee  replikują się, mutują i dezintegrują.

Jego dzieła sztuki i performatywne akcje często wkraczają w bezkresne obszary  lustrzanej i rotacyjnej symetrii. Skupiając się na cyklicznym medytacyjnym ruchu oraz generowaniu i ciągłym regenerowaniu materiału, prace Orrico czerpią z napięcia między tym, co ulotne a tym, co do uchwycenia możliwe i w działaniu pochwycone.

Praktyka symetrii stanowi dla mnie sposób zbalansowania i przygotowania ciała na wejście w obszar nieznanego. W praktyce tej badam możliwości używania proprioceptycznych, (pochodzących z wewnątrz ciała)  informacji dla zgłębiania i nawigowania po wewnętrznych  i mentalnych jego przestrzeniach. Doskonaląc sztukę pozostawania  w „stanie gotowości” – gotowości do natychmiastowego rejestrowania wisceralnych impulsów i podążania za nimi – eksploruję jednocześnie przestrzeń wolną od emocji, myśli, projekcji, wspomnień, zahamowań i ocen. Izolując ciało od informacji z zewnątrz, próbuję przekierować uwagę jego receptorów na sferę czysto fizyczną, a zwłaszcza na działanie grawitacji. Bez użycia zaawansowanych technologii łączę się z tym, co zdawałoby się dla nas niewidoczne wierząc, że poprzez punkt, linię, kształt i ich intensywność, gęstość, jesteśmy w stanie nadać temu widzialną formę. (Tony Orrico)   

Tonny Orrico w programie wystawy „Dla Każdego Gestu Inny Aktor”
14-16.01, godz.12-16, galeria Art Stations
Tony Orrico
Penwald: 4: unison symmetry standing
(grafit na ścianie)
Otwarty dla publiczności proces powstawania pracy
transmisja na żywo na profilu Facebook Art Stations Foundation

16.01, godz.19:00, galeria Art Stations
wernisaż wystawy Dla Każdego Gestu Inny Aktor

18.01, godz.16:00, galeria Art Stations
Oprowadzanie kuratorskie Kasi Redzisz

18.01, godz.17:00, Studio Słodownia +3
Tony Orrico
wykład physical symmetry practice