Masa Krytyczna radzi: jak wybrać stację dla rowerów miejskich?

Niezbędna przy wyborze jest… rozwaga. Bo nowych stacji będzie tylko 8, więc ich lokalizację trzeba wybrać właśnie z wielką rozwagą, by stanowiły sensowne uzupełnienie systemu, a nie zaspokajały dzielnicowe ambicje. Oto kilka wskazówek, na co warto zwrócić uwagę.

Zdaniem działaczy Poznańskiej Masy Krytycznej to, na co należy zwrócić uwagę, to lokalizacja obecnie działających stacji – bardzo ważne jest, aby nowe stacje mogły utworzyć połączenia ze stacjami już istniejącymi,
– stworzenie możliwie wielu nowych relacji (i realizacji wielu wypożyczeń) – jeżeli chcemy, aby nowe stacje przyjęły się wśród mieszkańców, ich położenie musi gwarantować możliwie wiele nowych połączeń między stacjami, dlatego lepiej ze stacji tworzyć kształt wielokąta niż linię prostą. Ma to związek zarówno z punktem poprzednim (już istniejące stacje), rozłożeniem stacji nowych względem siebie, a także punktem kolejnym, czyli:
– możliwość połączenia z nowymi stacjami w przyszłości: rozbudowa w dniu dzisiejszym wpływać będzie na lokalizację kolejnych stacji i ich funkcjonalność,
– odległości między stacjami oraz ukształtowanie terenu – nie ma sensu lokalizować stacji przy ostrym podjeździe (taką lokalizacją byłaby np. stacja przy ulicy Ogrodowej), a także zbyt daleko od innych stacji – maksymalna odległość (przy naszym poznańskim skromnym wyborze) nie powinna być większa niż 2 km;
– dostępny sprzęt i jego parametry – patrzymy na to, czy wypożyczany sprzęt pozwala na podróż pomiędzy danymi stacjami, np. na jazdę pod górkę (ze względu ciężar roweru i przełożenia) czy sprawne pokonanie większej odległości między stacjami;
– dostępność infrastruktury drogowej z ruchem mieszanym (zwykłe ulice z umiarkowanym ruchem, gdzie rowerzyści czują się bezpiecznie), dróg dla rowerzystów, a także stojaków poza stacjami, do których możemy przypiąć rower – najkorzystniej jest stawiać stacje przy drogach dla rowerów, tak aby także nowi rowerzyści ćwiczyli umiejętności (ten problem był bardzo wyraźny w Warszawie, gdzie wiele osób wsiadło po raz pierwszy na rower z Veturilo i nie umiało sobie poradzić z jazdą ulicami, jeździli więc chodnikami), dzięki wypożyczeniu roweru można też ćwiczyć z młodzieżą jazdę na rowerze w mieście i sprawdzić, czy dojazd np. do szkoły jest bezpieczny,
– dostępność stacji z komunikacji zbiorowej – chodzi o to, aby stacje stanowiły uzupełnienie komunikacji zbiorowej, umożliwiając jazdę ulicami nieobsługiwanymi przez MPK lub by rowery mogły zastąpić MPK na wypadek awarii;
– różnorodność celów podróży, które umożliwiają korzystanie ze stacji w różnych okolicznościach, dniach tygodnia i godzinach. Jeżeli stacja jest położona przy punkcie, który generuje ruch np. tylko w dni robocze w wybranych godzinach, a w pobliżu nie ma innych celów podróży atrakcyjnych w godzinach wieczornych i w dni wolne od pracy, stacja długo może pozostawać bez wypożyczeń.

Zlokalizowanie stacji PRM w danym miejscu to także kwestia wizerunkowa (okolica jest postrzegana jako bardziej ekologiczna i przyjazna dla rowerzystów), jednak pod uwagę należy brać pod uwagę przede wszystkim funkcjonalność stacji w postaci wielu możliwych kierunków podróży i liczby osób, które mogą skorzystać z wypożyczalni. Przestrzegamy przed głosowaniem na stację na zasadzie “żeby u nas też była” – z czasem może się ona “nie obronić”, a pieniądze na nią w innej lokalizacji byłyby wydane z większym pożytkiem.

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Wam dokonać dobrych wyborów. Głosy na wybrane stacje można oddawać poprzez ankietę, którą znajdziecie na stronie UMP.