Wings for Life World Run to nazwa nietypowej charytatywnej imprezy biegowej, która odbywa się w 35 miastach na świecie i we wszystkich tych miastach uczestnicy biegu wystartują o jednej porze. To znaczy, że jeżeli w Poznaniu biegacze wystartują o godzinie 12, to w Stanach Zjednoczonych (a konkretniej w Kalifornii) start odbędzie się o 3 rano, a we Florianopolis w Brazylii – o godzinie 7.
Bieg nie ma też typowej mety – meta jest ruchoma, a wyznacza ją specjalny samochód, który ruszy razem z biegaczami. Zarówno “meta-pojazd” jak i uczestnicy biegu będą poruszać się po wyznaczonej pętli. Samochód jednak będzie jechał z różną prędkością (początkowo 15 km/h, potem będzie przyspieszał), zatem po jakimś czasie zdubluje biegaczy – dla nich będzie to sygnał, że dotarli do mety. Innymi słowy – to nie biegacze będą dążyć do mety, ale to meta będzie ścigać biegaczy. Stolica Wielkopolski będzie jedynym polskim miastem, w którym odbędzie się ta impreza biegowa. Wśród uczestników są już m.in. Kasia Bujakiewicz, Beata Sadowska, Adam Małysz oraz Marek Siwiec.
Dla tych, którzy nie mogą pobiegną też Spartanie, oczywiście w pełnym uzbrojeniu. W szeregach Spartan jest około 100 biegaczy, a wśród niech prawie 20 kobiet i kilku obcokrajowców, m.in. Amerykanin i Szkot. W zbrojach przebiegli już 7 maratonów, 3 półmaratony i wiele innych dystansów. Każdy z biegów pokonali dla niepełnosprawnych dzieci, dla których zbierali środki na leczenie.
– Do tej pory Spartanie zawsze biegali w tempie, żartobliwie przez nas określanym, „biegniemy razem” – mówi Michał Leśniewski, szef Spartan. – Teraz, aby jak najdłużej pozostać na trasie musimy zewrzeć szyki i zwiększyć tempo biegu. Zbroje nam w tym raczej nie pomogą…
Trasa biegu będzie prowadziła znad Malty ulicami Poznania, a później poza granice miasta – trasę będzie wytyczał “meta-pojazd”: tor regatowy MALTA – arcybiskupa Antoniego Baraniaka – Jana Pawła II (jezdnia zachodnia) – rondo Rataje – Krzywoustego/Królowej Jadwigi – Niezłomnych – al. Niepodległości – Solna – Wolnica – Małe Garbary – Estkowskiego -Wyszyńskiego – rondo Śródka – Podwale – arcybiskupa Augusta Hlonda – Główna – Gnieźnieńska – pętla poza miastem i powrót: Gnieźnieńska – Główna – arcybiskupa Augusta Hlonda – Podwale – rondo Śródka – Jana Pawła II – arcybiskupa Baraniaka – Meta (tor regatowy MALTA).
Z powodu biegu zmotoryzowani poznaniacy muszą się w niedzielę liczyć z utrudnieniami w ruchu od godziny 12 do 19 oraz zmianami w organizacji ruchu na trasie biegu.
Organizacja ruchu:
Ruch dwukierunkowy lub jednokierunkowy z ograniczeniami odbywać się będzie ulicami:
– arcybiskupa Antoniego Baraniaka na odcinku od ul. Wiankowej do Jana Pawła II dwukierunkowy ruch odbywać się będzie po nitce północnej;
– Jana Pawła II na odcinku od ronda Rataje do ronda Śródka ruch jednokierunkowy odbywać się będzie po nitce wschodniej;
– rondo Rataje ruch okrężny z ograniczeniami i brakiem możliwości wjazdu w ul. Królowej Jadwigi;
– Królowej Jadwigi od Niezłomnych do ronda Rataje jednokierunkowy ruch zostanie poprowadzony po nitce południowej;
– al. Niepodległości od Niezłomnych do ul. Solnej ruch jednokierunkowy odbywać się będzie po nitce wschodniej;
– Solna/Wolnica/Małe Garbary/Estkowskiego/ od al. Niepodległości do ronda Śródka ruch dwukierunkowy odbywać się będzie po nitce południowej;
– rondo Śródka: ruch okrężny z ograniczeniami i brakiem możliwości wjazdu w ul. Wyszyńskiego;
– Podwale, arcybiskupa Hlonda na odcinku od ronda Śródka do ul. Hlonda/Główna ruch dwukierunkowy zaplanowano po nitce wschodniej;
Wyłączone z ruchu zostaną następujące ulice bądź ich fragmenty:
Główna (od ul. Arcybiskupa Hlonda do ul. Krańcowej), Gnieźnieńska (od ul. Krańcowej do ul. Bałtyckiej i granicy miasta).
Wyłączone zostaną sygnalizacje świetlne na następujących skrzyżowaniach :
– arcybiskupa Antoniego Baraniaka – Wiankowa;
– arcybiskupa Antoniego Baraniaka – Katowicka;
– arcybiskupa Antoniego Baraniaka – Jana Pawła II;
– Jana Pawła II – Kórnicka;
– rondo Rataje;
– Królowej Jadwigi – Droga Dębińska;
– Królowej Jadwigi – Półwiejska;
– Królowej Jadwigi – Niezłomnych – Wierzbięcice;
– al. Niepodległości – Powstańców Wielkopolskich;
– al. Niepodległości – Taylora;
– al. Niepodległości – Święty Marcin;
– al. Niepodległości – Fredry;
– al. Niepodległości – Libelta;
– al. Niepodległości – Solna;
– Solna – Młyńska;
– Solna – Aleje Marcinkowskiego;
– Solna/Wolnica – rynek Wielkopolski;
– Wolnica – Wielka (przejście dla pieszych);
– Garbary – Małe Garbary – Estkowskiego;
– rondo Śródka;
– Podwale – Bydgoska – św. Wincentego;
– arcybiskupa Hlonda – Zawady;
– arcybiskupa Hlonda – Główna;
– Główna – Zawady;
– Główna – Harcerska;
– Główna – Krańcowa – Gnieźnieńska;
– Gnieźnieńska – Bałtycka.
Na następujących skrzyżowaniach zlokalizowane zostaną tzw. „śluzy” umożliwiające przejazd w poprzek trasy maratonu:
– arcybiskupa Antoniego Baraniaka – Jana Pawła II;
– Królowej Jadwigi – Droga Dębińska;
– Królowej Jadwigi – Półwiejska;
– Królowej Jadwigi – Niezłomnych-Wierzbięcice;
– al. Niepodległości – Powstańców wielkopolskich;
– al. Niepodległości – Taylora;
– al. Niepodległości – Święty Marcin;
– al. Niepodległości – Libelta;
– al. Niepodległości – Solna;
– Garbary – Małe Garbary – Wyszyńskiego;
– Podwale – Bydgoska – świętego Wincentego;
– arcybiskupa Hlonda – Zawady;
– arcybiskupa Hlonda – Główna;
– Główna – Krańcowa – Gnieźnieńska;
– Gnieźnieńska – Bałtycka.