Kosmos na torach!

Jeżeli zapytać przeciętnego Polaka o tym, co sądzi o jakości wagonów PKP to najprawdopodobniej wygłoszona opinia nie będzie zbyt pochlebna. Nie ma się temu co dziwić – przez lata niedofinansowane koleje traciły pasażerów nie tylko przez notoryczne spóźnienia i długie czasy przejazdów, ale też ze względu na pogarszającą się jakość taboru. Na szczęście obie te rzeczy […]

Jeżeli zapytać przeciętnego Polaka o tym, co sądzi o jakości wagonów PKP to najprawdopodobniej wygłoszona opinia nie będzie zbyt pochlebna. Nie ma się temu co dziwić – przez lata niedofinansowane koleje traciły pasażerów nie tylko przez notoryczne spóźnienia i długie czasy przejazdów, ale też ze względu na pogarszającą się jakość taboru. Na szczęście obie te rzeczy już się zmieniają – po wyremontowanych torach mkną coraz bardziej nowoczesne pociągi, i nie chodzi tylko o zakupione niedawno przez nasze województwo nowoczesne Elfy.

Również bowiem spółki PKP inwestują w tabor, co można było zobaczyć w niedzielę na dworcu głównym PKP w Poznaniu. Tam bowiem PKP Intercity pochwaliło się swoim najnowszym nabytkiem: pierwszymi z 25 nowych wagonów kupionych specjalnie na trasę Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Trójmiasto.

– Prezentujemy nasze najnowsze wagony. Mamy tych nowych wagonów już 9, one kursują na co dzień w pociągu TLK “Mieszko”, łączącym Wrocław z Trójmiastem – opowiada Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. – To są wagony z przedziałami 1 i 2 klasy, ale w zamówieniu są też wagony bezprzedziałowe. Kolejnych 16 wagonów trafi do nas do końca roku, dzięki temu będziemy mogli zestawić więcej pociągów wyłącznie z tych nowych wagonów.

Nowy tabor jest wyposażony w różne udogodnienia: oczywista jest klimatyzacja, gniazdka dla każdego pasażera, nowoczesne toalety i rozwiązania informacji pasażerskiej, a także wygodne drzwi automatyczne. Są też udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach: specjalne przedziały (wówczas osoba na wózku ma przy swoim miejscu panel sterowania m.in. oświetleniem) i toalety, które będą służyły nie tylko osobom niepełnosprawnym, ale także osobom z małymi dziećmi – toalety bowiem wyposażono w przewijaki.

Na dworcu w Poznaniu PKP Intercity pokazało też specjalny wagon konferencyjny, który przeznaczony jest dla firm i wyjazdów integracyjnych. Taki wagon można sobie… wynająć, oczywiście za odpowiednią (wysoką) kwotę. Wówczas jednak dostaje się w zasadzie cały pociąg dla siebie i można ustalić jego trasę.

– Całe to zamówienie kosztowało nas ponad 170 mln zł. Co ważne, jest to finansowane również ze źródeł unijnych i jest to część dużego projektu zmian. Dzięki temu, że wydamy blisko 6 mld zł, do końca 2015 roku w 70 proc. wagony i pociągi będą albo nowe albo zmodernizowane – tłumaczy Czemerajda. – Zmodernizowany wagon praktycznie nie różni się od standardu tych nowych. Wszystkie elementy stare są wyjmowane, a na ich miejsce są nowe. Dla Poznania oznacza to 25 wagonów, ale też ponad 200 wagonów zmodernizowanych, jeżdżących pomiędzy Szczecinem a Przemyślem. W przyszłości chcemy kupić 20 nowych wagonów na trasę Szczecin-Poznań-Warszawa.

Co dodatkowo ważne dla poznaniaków, nowe wagony pochodzą z fabryki Cegielskiego. Z dostarczonych wagonów będą zestawione 4 składy po 6 wagonów.