Uczniowie gimnazjów projektowali w 3D

Trwa pilotażowy projekt, realizowany w poznańskich gimnazjach przez firmę produkującą Autodesk. W jego ramach młodzież na lekcjach techniki uczyła się projektowania trójwymiarowego, używając do tego celu rozwiązań powszechnie stosowanych w przemyśle. Polska jest trzecim – po USA i Wielkiej Brytanii – krajem, w którym realizowany jest projekt Design the Future.

Ponad 300 uczniów oraz 40 nauczycieli z wybranych poznańskich gimnazjów wzięło udział w pilotażowym programie Design the Future, prowadzonym przez Autodesk, jednej z wiodących firm w dziedzinie oprogramowania do projektowania 3D. Celem inicjatywy jest rozwój kreatywności, innowacyjności oraz myślenia inżynierskiego wśród młodych ludzi. Podsumowanie pilotażowego projektu odbędzie się 23 czerwca podczas uroczystej gali, której będzie towarzyszyć wystawa prac uczniów oraz pokaz możliwości oprogramowania, które było użyte w ramach projektu. Partnerem przemysłowym programu jest Grupa VOX.

– Rozwój dostępności technologii do projektowania 3D i wytwarzania ma globalny wpływ na procesy projektowania i inżynierii. Niemalże każdy może przekuć swój pomysł na rzeczywistość – mówi  Herbert Bickelmann, Europe Program Manager, odpowiedzialny za sektor edukacji w firmie Autodesk. – Dzisiejsi uczniowie będą decydować o kształcie przemysłu w przyszłości. Design the Future, dając możliwości projektowania dzięki dostępowi do bezpłatnego oprogramowania, pomaga nauczycielom w osiąganiu lepszych rezultatów w zakresie przedmiotów ścisłych i technicznych. Entuzjastyczna reakcja szkół, które brały udział w pilotażowym programie w Poznaniu potwierdza duży potencjał tej inicjatywy. Wierzymy, że w dłuższej perspektywie program ten może przyczynić się do rozwoju gospodarki opartej na innowacjach w Polsce.

Szkoły biorące udział w pilotażowym programie Design the Future otrzymały możliwość bezpłatnego wykorzystania oprogramowania Autodesk w ramach lekcji, a także materiały dydaktyczne. Ponadto ponad 40 nauczycieli zostało przeszkolonych z obsługi programów projektowych. Szkolenia przeprowadzali studenci należący do społeczności Autodesk Students Experts, którzy następnie pomagali nauczycielom w prowadzeniu zajęć.

– Program Design the Future to wspaniała inicjatywa edukacyjna, ucząca dzieci praktycznego podejścia do procesu tworzenia przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi. Entuzjazm uczniów oraz zaangażowanie nauczycieli przyniosły naszej szkole wartościowe doświadczenia na polu merytorycznym i pedagogicznym. Bez wątpienia projekt powinien być kontynuowany, a co więcej – warto, aby w odpowiednim kształcie znalazł się w podstawie programowej gimnazjum – mówi Grażyna Knast, wicedyrektor Gimnazjum nr 11 w Poznaniu.

Pilotażowy program Design the Future realizowany był we współpracy z Grupą VOX, wiodącym polskim producentem wyposażenia wnętrz i mebli. Dzięki współpracy z tak cenionymi partnerami większy nacisk został położony na praktyczne kwestie związane z procesem projektowania oraz produkcji, a także na stymulowanie myślenia w kategoriach rynkowych. Program pilotażowy realizowany był w Poznaniu, w maju i czerwcu 2014.