Transatlantyk 2014: to już, niestety, koniec…

– Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu była odwaga i światło. Mam wielką nadzieję, że udało nam się je zaszczepić w wielu umysłach – powiedział Jan A.P. Kaczmarek na zakończenie festiwalu. Ale wcześniej były jeszcze nagrody…

Szóstego dnia festiwalu prof. Gayatri Chakravorty Spivak, wybitna filozof, badaczka i aktywistka działająca na rzecz budowania dialogu i poprawy kondycji społecznej krajów postkolonialnych, otrzymała z rąk Jana A.P. Kaczmarka Transatlantyk Glocal Hero Award, najważniejszą nagrodę festiwalu. Podczas Gali Zamknięcia nagrody otrzymali młodzi kompozytorzy.

W jedynym na świecie konkursie natychmiastowej kompozycji i improwizacji do filmu – Transatlantyk Instant Composition Contest – zwyciężył Polak Mateusz Dębski, otrzymując tytuł Transatlantyk Instant Composer 2014 – First Prize i nagrodę w wysokości 30 000 zł. Pozostałe nagrody trafiły w Michała Wróblewskiego (Transatlantyk Instant Composer 2014 – Second Prize) oraz Pawła Tomaszewskiego (Transatlantyk Instant Composer 2014 – Third Prize) Jury przyznało także wyróżnienie Anselmo Manciniemu. Konkurs dla kompozytorów muzyki filmowej – Transatlantyk Film Music Competition – wygrał Moritz Schmittat z Niemiec, otrzymując nagrodę w wysokości 40 000 zł i tytuł Transatlantyk Young Composer 2014 – First Prize. Wśród laureatów znaleźli się także Antonio Di Iorio (Transatlantyk Young Composer 2014 – Second Prize) i Paweł Górniak (Transatlantyk Young Composer 2014 – Third Prize). Natomiast Joep Sporck, Marcin Sadowski i Marcin Maślanka otrzymali wyróżnienia.

Młodzi muzycy nie tylko otrzymali nagrody, ale także zaprezentowali publiczności to, co potrafią.  W konkursie każdy z nich musiał improwizując zagrać na żywo muzykę do fragmentu filmu, ale teraz Jan A.P. Kaczmarek przygotował dla młodych improwizatorów niezwykły sprawdzian: musieli nie tylko zagrać, ale jeszcze idealnie wejść we frazę graną przez poprzednika… To było coś naprawdę niezwykłego: obserwować film i młodych muzyków, którzy zmieniali się za klawiaturą fortepianem, bez przerw i potknięć w muzyce…

Czas pożegnań to także czasu podsumowań. A te dla Transatlantyku w roku 2014 wyglądają bardzo dobrze, żeby nie powiedzieć rewelacyjnie: tegoroczna frekwencja  wyniosła ponad 60 000 osób! Organizatorzy podkreślają wyjątkowo wysoką frekwencję na wydarzeniach edukacyjnych (w tym roku uczestniczyło w nich niemal 4000 osób!).
– Wyjątkowym powodzeniem cieszyły się wszystkie filmy dokumentalne, szczególnie z sekcji DOCS, EKO Inspired by Aquanet i Konfrontacje. W przyszłym roku postaramy się jeszcze pełniej odpowiedzieć na to zapotrzebowanie – powiedziała Katarzyna Czerniak, programmerka Festiwalu.

Widzowie Transatlantyk Festival Poznań 2014 obejrzeli ponad 120 filmów w 15 sekcjach tematycznych oraz dodatkowym programie specjalnym dla rodziców z małymi dziećmi – NIVEA Kino dla Mam. 223 seanse odbyły się w Multikinie 51, Kinie Muza, Kinie Łóżkowym na Placu Wolności, Kinie “Raj”, Mobilnym Kinie Škody, Nowym Kinie Pałacowym oraz Sali Wielkiej CK Zamek. Było też 5 niezwykłych wieczorów Kina Kulinarnego i Mobilne Kino Škody, które objechało Poznań oraz 20 innych miast.

Największą frekwencją wśród filmów cieszyły się: “20.000 dni na Ziemi” (Transatlantyk Audience Award 2014), “Czarny węgiel, cienki lód”, “Rozważnie i romantycznie”, “Bracia krwi” i “Amerykańska komuna”.