Rowerzyści przygotowali poprawki. Dla ZDM

Pakiet 51 interwencji dotyczących infrastruktury rowerowej w Poznaniu przekazali członkowie Sekcji Rowerzystów Miejskich przedstawicielom  Zarządu Dróg Miejskich. Interwencje są owocem Patroli Rowerowych, które odbyły się ramach kampanii Rowerowy Poznań 2014 w połowie lipca.

Patrole odbywały się w pięciu poznańskich dzielnicach: Starym Mieście, Jeżycach, Wildzie, Łazarzu i na Śródce. We wszystkich brali udział przedstawiciele Sekcji Rowerzystów Miejskich oraz lokalni mieszkańcy, w tym osiedlowi radni. Kilkugodzinne przejazdy po każdym z wymienionych rejonów miasta pozwoliły na zdiagnozowanie zasadniczych problemów śródmieścia i są częścią kampanii „Rowerowy Poznań 2014” zainicjowana została przez Sekcję Rowerzystów Miejskich i otwarta jest dla wszystkich, którym rozwój ruchu rowerowego w Poznaniu jest bliski.

„Rowerowy Poznań 2014” to kampania, która ma na celu spojrzenie na rowerowe „tu i teraz” z pewnej perspektywy, wyciągnięcie wniosków i stworzenie planów na przyszłość. Jej pomysłodawcy chcą odpowiedzieć na pytanie, kim są poznańscy rowerzyści, ilu ich jest i dlaczego wybierają ten, a nie inny, środek transportu. Interesuje ich także to, co jeszcze trzeba w mieście zmienić, by rowerzystom jeździło się lepiej, jakie rozwiązania są na tyle dobre, by je wspierać i popularyzować – no i oczywiście jakie problemy są największą bolączką rowerowego Poznania…

Tych problemów jest – nie da się ukryć – wiele, ale propozycje złożone w ZDM dotyczą tylko tych, które mogą być wprowadzone niejako “od zaraz”, bez zmian w istniejącej infrastrukturze.
– Postulaty dotyczą uzupełnienia oznakowania, budowy stojaków, wytyczenia kontrapasów czy regulacji sygnalizacji świetlnej – wylicza Adam Beim z sekcji Rowerzystów Miejskich. – Mała zmiana może mieć często duży wpływ na wydajność i bezpieczeństwo wybranego fragmentu infrastruktury.

Problemem  są na przykład znaki dla rowerzystów, często zupełnie nieczytelne, bo albo ktoś je zniszczył, albo nie pamiętał, że trzeba je odnowić. Drogi rowerowe często prowadzą donikąd, bo brakuje kogoś, kto pilnowałby, by nowo budowane odcinki łączyły się w jakąś konkretną całość pozwalającą dokądś dojechać…

Problemy bardziej złożone, wymagające rozwiązań systemowych, opisane zostaną przez Sekcję Rowerzystów Miejskich w innych dokumentach, przygotowywanych w dalszych etapach kampanii „Rowerowy Poznań 2014”. Uczestnicy kampanii chcą przygotować wnikliwą analizę miejskiego „Programu Rowerowego na lata 2007-2015”, której uzupełnieniem staną się działania aktywizujące rowerzystów, także w internecie, oraz spotkania tematyczne i wykłady. Kwestie techniczne, konieczne do poprawnego budowania dobrej infrastruktury drogowej znajdą się w „Zeszycie Rowerowym”, który – jak mają nadzieję jego autorzy – stanie się realną pomocą dla urzędników, właścicieli nieruchomości i wszystkich tych, którzy chcą zmieniać swoje otoczenie, a z czasem – być może – także odniesieniem do dalszych prac dla nowego samorządu. Kulminacja działań nastąpi podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu (17-23 września).

Kampanię można śledzić na portalu FB „Rowerowy Poznań” oraz na stronie internetowej www.srm.eco.pl.