Wyniesione skrzyżowania i progi pojawią się w listopadzie na Świerczewie

Rada i Zarząd Osiedla Świerczewo walczyły o nie od maja tego roku – i wreszcie się udało. Radni otrzymali właśnie informację od Poznańskich Inwestycji Miejskich, że progi zwalniające oraz wyniesione skrzyżowania w rejonie ulicy Czechosłowackiej (m. in. na ul. Modrzewiowej i Brzozowej) zostaną zbudowane do końca listopada.

Radni postulowali o wprowadzenie elementów uspokajających ruch samochodowy na ulicach przyległych do ul. Czechosłowackiej ze względu na liczne prośby mieszkańców. Chodziło o zmiany w obszarze ulic Modrzewiowej, Sosnowej, Brzozowej, Jodłowej, Świerkowej i Morelowej. To ulice z większym natężeniem ruchu pieszego, gdzie kierowcy nie zawsze stosują się do ograniczeń prędkości na tych ulicach. Sytuacja jeszcze się pogorszy, jak przypuszczają radni, gdy będzie gotowy tunel w Czechosłowackiej – wtedy na tych ulicach wzrośnie ruch samochodów, które będą traktować je jako tranzytowe. Właśnie żeby temu zapobiec i skłonić kierowców, by korzystali z ulic przeznaczonych do tranzytu, czyli Opolskiej, jesionowej i Góreckiej, a nie wjeżdżali na osiedlowe uliczki, by skrócić sobie drogę, radni zaproponowali budowę skrzyżowań z wyniesioną tarczą i progów zwalniających.

Zaproponowali też odwrócenie kierunków ruchu na fragmentach ulic: Sosnowej i Brzozowej. Odwrócenie kierunku ruchu na Brzozowej na odcinku między Opolską a Modrzewiową spowoduje, że odwrócenie kierunku ruchu na Sosnowej stanie się niezbędne. A dzięki temu powstałby układ ulic naprzemiennie jednokierunkowych: na Świerkowej ruch w kierunku zachodnim, na Sosnowej – wschodnim i na Brzozowej – w zachodnim. Poza tym odwrócenie kierunku ruchu na Sosnowej pozwoli na dojazd od Świerkowej do Opolskiej drogą wzdłuż tunelu.

Co spowodowało, że akurat te ulice wytypowano do działań zmierzających do uspokojenia ruchu?
Jak wyjaśniają radni, w przypadku Świerkowej zadecydowało to, że jest tam duże natężenie ruchu pieszego, bo w pobliżu znajduje się przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia, przychodnia zdrowia, ponadto stanowi dojście do pętli tramwajowej i autobusowej Dębiec. Tu problemom powinny zaradzić dwa progi zwalniające wyspowe.

Ulica Modrzewiowa i jej skrzyżowanie z Czechosłowacką oraz Świerkową zostało wytypowane, ponieważ będzie to najkrótsza droga od ulicy Jesionowej do Czechosłowackiej, a więc natężenie ruchu wzrośnie. Dlatego na Sosnowej i Brzozowej pojawią się skrzyżowania z wyniesiona tarczą. Szczególnie ważne jest skrzyżowanie Brzozowej z Modrzewiową, bo już teraz dochodzi tam często do kolizji.

– Ponieważ na ulicach takich jak Świerkowa, Brzozowa czy Sosnowa obowiązuje już ograniczenie prędkości do 30 km/h i są to ulice z zabudową mieszkaniową jednorodzinną, należy dążyć do ograniczenia ruchu tranzytowego – informują radni. – Powinien on poruszać się po ulicy Jesionowej i Góreckiej, które są bardziej do tego przystosowane. Zdajemy sobie sprawę, że na początku odwrócenie kierunków ruchu na Brzozowej i Sosnowej może być mylące i kłopotliwe, ale uważamy że docelowo będzie to lepsze rozwiązanie. W przypadku pozostawienia obecnego układu ulic jednokierunkowych, najkrótszą możliwością wyjazdu z ulic: Sosnowej, Świerkowej, Morelowej i Modrzewiowej do Opolskiej byłaby ulica Brzozowa. Zaproponowane przez nas rozwiązanie pozwoli na bardziej równomierne rozłożenie ruchu na ulicę Akacjową i Sosnową (do której będzie można dojechać ulicą Morelową i skręcić w lewo do Opolskiej).