Kto odpowiada za jakość wody w naszych kranach?

Takie pytanie często zadają sobie ci, którzy po odkręceniu kurka widza brunatną lub rudą ciecz lecącą z kranu. Pierwszym adresatem skarg jest oczywiście dostawca wody, jednak bardzo często wina wcale nie leży po stronie Aquanetu.

Maria Pisarska, mieszkanka jednej z wildeckich kamienic, kłopoty z wodą ma, jak mówi, od zawsze.
– Jak nalewam do szklanki, to nawet nie bardzo widać różnicę, ale widać na wannie, gdzie cały czas mam czerwony osad od wody – narzeka pani Maria. – I smakuje niedobrze. Jak jestem u córki na Winogradach to ta herbata ma zupełnie inny smak i nic po wierzchu nie pływa w szklance. A u mnie, jak zaparzę i trochę postoi, to zaraz się kożuch robi…

Ponieważ podobne problemy mają także sąsiedzi pani Marii, wspólnie wygrali się do właściciela budynku, by poskarżyć się na jakość wody w budynku. Ale ten odesłał ich do dostawcy wody, czyli firmy Aquanet. Bo to ona odpowiada za jakość tego, co płynie z naszych kranów. Czy rzeczywiście? jak się okazuje – nie do końca.

– Zgodnie z Ustawą o „O zbiorowym zaopatrzeniu w Wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków” z dnia 7 czerwca 2001 roku (Dz.U. Nr 123, Poz. 858) za jakość wody pitnej polskie firmy wodociągowe  opowiadają tylko do tzw. wodomierza głównego – tłumaczy Grzegorz Podolski z Aquanetu. – To na jego  podstawie blok, kamienica, dom lub firma jest rozliczana z zużycia wody. Wodociągów nie interesują instalacje wewnętrzne oraz podliczniki, które są montowane przez spółdzielnie mieszkaniowe, zasoby komunalne, administratorów budynków, wspólnoty mieszkaniowe czy podmioty gospodarcze. Z tego powodu za jakość wody pitnej znajdującej się poza wodomierzem głównym odpowiada właściciel sieci wewnętrznej.

Ale by wiedzieć na pewno, w którym momencie swojej drogi do użytkownika woda traci na jakości, najlepiej zgłosić się do Aquanetu i poprosić o zbadanie wody. Skargę można złożyć osobiście, telefonicznie, pisemnie lub mailowo, a wówczas sprawą zajmą się specjaliści technolodzy ds. sieci wodociągowej.  
– Rozpatrują oni każdą skargę indywidualnie działając w porozumieniu z klientem, laboratorium oraz działami technicznymi – wyjaśnia Grzegorz Podolski. – W każdej zgłaszanej im sprawie udzielają klientom wyczerpującej odpowiedzi, która jest przygotowywana na podstawie wyników badań jakości wody na kranie u skarżącego się. Dla ich porównania, pobiera się także próbki wody z kranów w punktach znajdujących się w pobliżu klienta.  W tym momencie należy dodać, że Jeżeli na podstawie badań próbek wody pitnej wykonanej przez laboratorium Aquanet okaże się, że sieć wewnętrzna pogarsza jej jakość, wtedy klienci powinni kierować swoje uwagi do właściciela budynku. Tym bardziej powinni się z nim kontaktować, kiedy okaże się, że próbkach wody pitnej tam pobranych wykryto przekroczenia stężeń parametrów, wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia „w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi”.

A wszystkie takie substancje badanie wykonywane przez laborantów Aquanetu z pewnością wykryje. Warto dodać, że wodę pitna bada się regularnie w miejscach jej wyjścia z zakładów uzdatniania i na sieciach wodociągowych.  Próbki wody z sieci pobierane są z punktów stałych jak i wybieranych losowo. W ramach kontroli i analiz technologicznych pobierane są próbki wody do badań fizyczno – chemicznych, bakteriologicznych oraz hydrobiologicznych.