Gęsina i Wino Świętomarcińskie po raz kolejny w Concordia Design

Już po raz szósty w Polsce rozpoczyna się akcja „Gęsina na św. Marcina” organizowana przez Slow Food Polska. W przedsięwzięciu weźmie udział około 70 restauracji z całej Polski, w tym Concordia Taste, w której od 7 do 30 listopada serwowane będzie specjalne autorskie menu stworzone na bazie gęsiny. Będzie też Wino Świętomarcińskie produkowane specjalnie na tę okazję w Winnicy Srebrna Góra.

“Gęsina na św. Marcina” to slowfoodowa akcja, która podobnie jak w latach poprzednich, opiera się na współpracy z wyselekcjonowanymi restauratorami z całego kraju.  Od 7 do 30 listopada wybrane restauracje serwować będą gęsinę w postaci trzech autorskich dań stworzonych specjalnie na tę okazję przez każdą z restauracji. Podobnie jak i w latach poprzednich szefowie kuchni wezmą udział w konkursie na najlepszy przepis na gęsinę, który zostanie rozstrzygnięty poprzez anonimowe głosowanie.

– Zdecydowaliśmy się po raz kolejny na udział w akcji Gęsina na św. Marcina przed wszystkim dlatego, żeby zwrócić uwagę na walory smakowe i zdrowotne gęsiny. Zależy nam, żeby przywrócić tradycję domowego pieczenia i przyrządzania tego mięsa, które niegdyś było koronnym daniem podawanym podczas Święta Niepodległości 11 listopada. Także w tym roku przygotowaliśmy zespołowo specjalne menu z gęsiną w roli głównej. Chcemy dać poznaniakom możliwość odkryć na nowo dania z jej  wykorzystaniem – podkreśla Leszek Józefowski, manager restauracji Concordia Taste. – W zeszłym roku ogromne zainteresowanie kartą z gęsiną utwierdziło nas w przekonaniu, że jest ogromna potrzeba na reaktywowanie i pokazywanie nowych sposobów jej przyrządzania. Dzięki temu, że bierzemy udział w akcji “Gęsina na św. Marcina”  pomagamy w odbudowywaniu zapomnianej tradycji a jednocześnie, tworząc innowacyjne i zaskakujące przepisy z wykorzystaniem gęsiny, nie zamykamy się na nowe możliwości.

Szukasz wina, które umili czas spotkań z przyjaciółmi? Polecamy wina słodkie na wybieramwino.pl Smakują wyśmienicie, nie tylko do deseru.

Jeszcze sześć lat temu, o gęsinie nikt nie mówił, nie była obecna w polskich restauracjach, zniknęła też z wiejskich zagród nie wspominając o wygasłym zwyczaju rodzinnego pieczenia gęsi. Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Co prawda, ciągle gęsinę w ponad 90% eksportujemy do Niemiec, jednak nikt już sobie nie wyobraża Święta Niepodległości bez pieczenia gęsi. W pewnym sensie temat gęsiny w listopadzie, to odświeżenie starej świeckiej tradycji i spojrzenia na nią nieco bardziej współczesnym, kulinarnym okiem.

Spożycie gęsiego mięsa od początku realizowania akcji wzrosło trzykrotnie i dzisiaj około 2000 ton gęsiny zjadają sami Polacy. Nie jest to imponująca ilość wobec 20000 ton eksportu do Niemiec, ale tendencja jest pozytywna. Ogółem w Polsce hoduje się rocznie ponad 7 mln sztuk gęsi, co stawia nasz kraj w pozycji europejskiego lidera.

Ważnym elementem akcji “Gęsina na św. Marcina” jest wino przygotowywane specjalnie na tę okazję. W przeszłości w Czechach oraz w Polsce, jesiennej zabawie towarzyszyło młode wino, które w dzień św. Marcina – patrona winiarzy, otwierano, by uczcić pamięć hojnego świętego, nazywając je „Winem Świętomarcińskim”. Od najdawniejszych czasów w tym dniu odbywała się pierwsza degustacja młodego wina.

Mówiono wówczas „spuszczaj wino na św. Marcina i pij je przez cały rok”. Wierzono też w to, że wino św. Marcina miało szczególne właściwości, dodawało sił i urody. Nawiązując do tych zwyczajów, Winnica Srebrna Góra z Krakowa już po raz kolejny przygotuje „Wino Świętomarcińskie”. Aktualnie wszystkie wina są już po fermentacji i przechodzą ostatnią enologiczną obróbkę. Pierwsze butelki “Czerwonego świętomarcińskiego” i “Białego Świętomarcińskiego” zostaną otwarte w restauracjach już 7 listopada.