Rower miejski kończy sezon

W nocy z niedzieli na poniedziałek (30 listopada-1 grudnia) zakończy się trzeci sezon funkcjonowania Poznańskiego Roweru Miejskiego. Tegoroczna rozbudowa sprawiła, że z miejskich dwóch kółek korzystało o wiele więcej osób.

W tym roku PRM został powiększony o 9 stacji (z 7 do 16) oraz o 90 rowerów (z 80 do 170). Lokalizacje nowych stacji wybrali mieszkańcy w konsultacjach społecznych, a zostały one zlokalizowane w następujących miejscach: Sobieskiego (pętla PST), Ogrody (pętla tramwajowa), kampus UAM – ul. Dzięgielowa, Słowiańska (nad PST), Rynek Wildecki, Rynek Jeżycki, Bukowska/Przybyszewskiego, Brama Poznania/ICHOT, Berwińskiego/Głogowska.

Na efekty nie trzeba było długo czekać – w każdym kolejnym miesiącu notowano duży wzrost liczby wypożyczeń w porównaniu do roku 2013. Absolutny rekord padł w lipcu, kiedy liczba wypożyczeń sięgnęła 10.974, czyli o 76 proc. więcej niż w analogicznym czasie 2013r. (6216). Natomiast w sierpniu liczba wypożyczeń wyniosła 9.199 – aż o 70 proc. więcej niż w sierpniu 2013 (5409). Duży wpływ na tak korzystną sytuację miała właśnie rozbudowa sieci wypożyczalni. Objęcie nimi również rejonów miasta poza centrum i znaczne zwiększenie dostępności roweru miejskiego sprawiło, że PRM stał się realną alternatywą dla pozostałych środków komunikacji miejskiej.

Jak pokazują dane operatora – firmy Nextbike Polska – bieżący sezon PRM był najbardziej udany od momentu inauguracji sieci w 2012r. W kończącym się sezonie sięgnięto po rowery niemal 57 tys. razy, a liczba rowerzystów zwiększyła się o ponad 6 tys. do blisko 19 tys. zarejestrowanych użytkowników (stan na 28 listopada: 56.706 wynajmów i 6281 użytkowników). Oznacza to, że grono osób sięgających po jednoślady PRM w stosunku do poprzednich lat zwiększyło się o 49 proc.

Średni czas wypożyczenia roweru miejskiego w tym sezonie wynosił 27 minut – w tym czasie rowerzysta pokonywał przeciętnie ok. 1,5 km. Najaktywniejszy użytkownik PRM ma obecnie na koncie aż 480 wynajmów.

Najpopularniejszymi stacjami pod względem wypożyczeń były:
– Półwiejska – 12,90 proc.
– Rondo Rataje – 11,56 proc.
– Rondo Śródka – 11,25 proc.
– 27 Grudnia – 10,71 proc.
– Małe Garbary – 10,67 proc.

Najpopularniejszymi stacjami pod względem zwrotów były:
– Półwiejska – 13,67 proc.
– Rondo Rataje – 12,52 proc.
– Małe Garbary – 11,44 proc.
– 27 Grudnia – 10,99 proc.
– Rondo Śródka – 10,92 proc.

Rowerzyści PRM najchętniej pokonywali następujące trasy:
– Rondo Śródka – Małe Garbary
– Małe Garbary – Rondo Śródka
– Półwiejska – Rondo Rataje
– Rondo Rataje – Półwiejska
– Rondo Śródka – Rondo Rataje

Sezon 2014 PRM zakończy się w nocy z niedzieli na poniedziałek. ZTM planuje już kontynuację rozbudowy systemu roweru miejskiego według środków zapisanych na to przedsięwzięcie w projekcie budżetu Miasta Poznania na rok 2015. Niestety, dotychczas zapisano jedynie rozbudowę systemu w Kampusie Morasko – ma to pochłonąć ok. 2,4 mln zł. Miejmy nadzieję, że radni (lub prezydent) zadbają o prawdziwą rozbudowę systemu.