MTP podsumowują rok

Które targi były największe, a które najwięcej zarobiły? Wyniki, jak się okazuje, nie są wcale takie oczywiste, jakby się wydawało. Międzynarodowe Targi Poznańskie właśnie przygotowały podsumowanie zarobków i wydatków w 2014 roku.

– Budma pod względem przychodów była najlepsza – powiedział Przemysław Trawa, wiceprezes MTP, prezentując podsumowanie.

Tegoroczna Budma zarobiła 10,4 mln zł, co specjalnie nie zaskoczyło znawców tematyki targowej. Na drugim miejscu znalazły się targi ITM – 8,8 mln zł, na trzecim Drema – 5,3 mln zł, na czwartym Taropak 5,4 mln zł, a na piątym Meble Polska – 4,33 mln zł.

Jednak już w kategorii “Największe targi 2014 pod względem wielkości sprzedanej powierzchni” jest całkiem sporo nieoczekiwanych imprez – otóż największe pod tym względem okazały się targi… Polskie Zboża, które zajęły 62,471 metrów kwadratowych, na drugim Eko-Las z powierzchnią 56,407 metrów, na trzecim Motor Show – 32,588 metrów, na czwartym Polagra Premiery 29,709 m i na piątym miejscu Budma z powierzchnią 22,806 metrów.

Najwięcej wystawców pojawiło się na targach ITM, gdzie było ich 789, druga pod tym względem była Budma, gdzie prezentowało się 737 wystawców, a na trzecim Gardenia z 460 wystawcami.
– Pamiętam, że na początku tych targów, gdy odbywały się w pawilonie 2, staraliśmy się tak zaaranżować przestrzeń, żeby nie wyglądała na pustą – wspomina pierwsze lata Gardenii prezes Trawa. – Teraz są to targi, podczas których ceny hoteli skaczą do poziomu targów Meble…

A na której imprezie było najwięcej zwiedzających? Rekord pobił Motor Show, który odwiedziło 67 064 zwiedzających. A w 2015 roku ma być ich jeszcze więcej, bo targi będą też nieco inne niż dotychczas.
– Pojawią się importerzy, a nie dealerzy, a to już klasa wyżej – zdradza prezes. – Marzy nam się 100 tysięcy odwiedzających, ale na razie chcemy dobić do 70 tysięcy…  

Ogromną popularnością cieszył się blok targów Polagra (Food Tech, Gastro, Smaki Regionów, Taropak, Invest Hotel). W tym roku odwiedziło go aż  58 564 zwiedzających. Niewiele mniej, bo 50 962 odwiedziło blok targów Tour Salon, PGA, Music Lab, Hobby i Happy baby.
– Blok targów Polagra Food i Smaki Regionów odgrywa coraz większą rolę i sądzę, że ta grupa będzie rosła – przypuszcza prezes Trawa. – Smaki Regionów to także jeden z widocznych elementów otwarcia targów na poznaniaków jako efekt polityki społecznej odpowiedzialności biznesu. By robić coś nie tylko dochodowego, ale co jest ważne i co cieszy się zainteresowaniem mieszkańców stolicy Wielkopolski.

Jednak oprócz “targów-lokomotyw”, jak je nazwał prezes Trawa, są jeszcze i “targi-gwiazdy”, czyli te, które organizuje się nie ze względu na dochody, ale prestiż.
– Typową gwiazdeczką jest Arena Design – przytoczył przykład prezes. – Pieniądze może niewielkie, ale za to jakie to piękne targi…

Lokomotywą z pewnością stają się targi Salmed, które z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Strzałem w dziesiątkę okazały się targi Optyka, chociaż to targi kontraktacyjne, dostępne wyłącznie dla branży. Coraz więcej “zarabia” też pawilon 15, gdzie mieści się Poznań Business Center z Salą Ziemi. W pawilonie 15 pojawi się też część gastronomiczna, ale to dopiero w 2016 roku.
– Kongresy i sympozja w pawilonie 15 dały w tym roku 6 mln przychodu, ale zakładam, że to początek, że poziom 8-10 mln jest możliwy – mówi prezes Trawa.

Niestety, są też imprezy, które nie przynoszą ani zysków, ani efektów pozafinansowych. Jednymi z takich imprez są Targi Mody, które odbywają się w Poznaniu dwa razy w roku, w wydaniu wiosennym i jesiennym. Te imprezę z pewnością czekają zmiany.
– Targi Mody Poznań są za to na dużym zakręcie – przyznaje prezes.

Wiele osób skorzystało też z targowej oferty wydarzeń dla poznaniaków. Mieli tu do wyboru rodzinne weekendy na targach, Lato z MTP, koncerty, wydarzenia sportowe czy wycieczki śladami historii targów. Warto przypomnieć, że firma regularnie wspiera poznańską kulturę – warto tu wspomnieć choćby wystawy sztuki współczesnej organizowane dzięki współpracy z Uniwersytetem Artystycznym, współpracę z Polskim Teatrem Tańca, Fundacją Malta, promocję młodych artystów w ramach Areny Design i FSiPA, wspieranie filharmonii, Poznańskich Słowików, orkiestry Amadeus, Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego oraz przekazanie na rzecz Muzeum Narodowego 44 fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego.

Kolejną zmianą, którą już można zauważyć na terenach targowych, jest zmiana kolorystyki pawilonów. Widać ją na przykładzie świeżo wyremontowanego pawilonu 14.
– Teraz ma nowy kolor: gustowną, dyskretną szarość z elementami bieli – wyjaśnił Przemysław Trawa. – I te dwa kolory będą teraz obowiązujące na targach…