Wielkie reklamy – mnóstwo nielegalnych, także te na MTP

Od 2009 roku działania Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego wobec nielegalnych reklam mają charakter systemowy. Chociaż w wielu przypadkach na przeszkodzie staje obowiązujące prawo, to jednak są też sukcesy.

W latach 2009-2013 PINB skontrolował legalność 303 nośników reklam. Spośród nich aż 259 okazało się samowolami budowlanymi. Reklamowe samowole stanowiły zatem 85 proc. wszystkich, skontrolowanych w ciągu pięciu lat nośników reklam.

W 2014 roku nadzór zintensyfikował kontrole zarówno budowli (tak kwalifikowane są nośniki reklam wolnostojących), jak i urządzeń (takimi są przede wszystkim nośniki montowane lub instalowane na istniejących obiektach).

– Wzmożona w 2014 roku aktywność kontrolna w tym zakresie była przede wszystkim efektem współpracy nadzoru budowlanego ze stowarzyszeniem Ulepsz Poznań, które bardzo często wnioskowało do nas, i wnioskuje nadal, o sprawdzenie legalności konkretnych reklam – informuje Paweł Łukaszewski, szef poznańskiego PINB. – W 2014 roku sprawdziliśmy legalność 106 budowli i urządzeń reklamowych. 92 nośniki okazały się samowolami budowlanym. To 87 proc. wszystkich skontrolowanych w 2014 roku reklamowych nośników.

Największa, przeprowadzona w ubiegłym roku, kontrola legalności reklamowych nośników dotyczyła reklam umieszczonych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wyniki tej kontroli okazały się jednoznacznie negatywne. Spośród 17 nośników reklam eksponowanych na zewnątrz Targów, jedynie w odniesieniu do 2 nośników zarządca MTP dokonał wymaganego prawem zgłoszenia w Wydziale Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania. Wśród 15 nielegalnych nośników – 13 było nośnikami wolnostojącymi (budowlami), a 2 urządzeniami zamontowanymi na elewacjach obiektów należących do MTP.

W 2014 roku najbardziej spektakularne (z wielu różnych powodów szeroko komentowane przez media) postępowania prowadzone przez nadzór budowlany w sprawach reklamowych samowoli, dotyczyły nośników reklam umieszczonych na obiektach Akademickiego Związku Sportowego przy ulicy Przepadek oraz ogromnego, wolnostojącego nośnika, wybudowanego na nieruchomości należącej do PKP, w sąsiedztwie Poznań City Center.                                               

Każde postępowanie wyjaśniające zakończone potwierdzeniem samowoli budowlanej skutkuje wszczęciem przez nadzór budowlany postępowania administracyjnego. W większości przypadków postępowania takie kończą się decyzją nakazującą rozbiórkę nielegalnie wykonanej budowli lub urządzenia.  

– W 2014 roku doprowadziliśmy do rozbiórki 26 nielegalnych nośników reklam. Łącznie, w latach 2009-2014, doprowadziliśmy do usunięcia z przestrzeni publicznej 151 reklamowych samowoli budowlanych – podaje Łukaszewski. – Aktualnie prowadzimy kilkadziesiąt postępowań administracyjnych i kilkanaście egzekucyjnych w sprawach dotyczących usunięcia tego rodzaju samowoli. Ponieważ problem nielegalnych reklam związany jest nie tylko z zapewnieniem porządku prawnego, ale także ładu przestrzennego, dlatego w bieżącym roku, i w kolejnych latach, poznański nadzór budowlany będzie kontynuował walkę z reklamową samowolą.