Co klient może w restauracji, czyli walentynki dla alergików

Walentynki to jedno z tych świąt, które często kończą się wizytą w lokalu. Warto więc wiedzieć, co wolno klientowi w restauracji, zwłaszcza gdy na przykład nie wszystko może jeść…

Otóż, jak informuje Wojewódzka Stacja Sanitarno Epidemiologiczna, ku radości wszystkich alergików i osób na diecie w życie weszły przepisy ustanawiające konieczność informowania konsumentów o składzie potraw serwowanych w restauracjach i zawartych w nich alergenach, zawarte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 z dnia z dnia 25 października 2011r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

– Przedsiębiorcy mają obowiązek informowania o alergenach znajdujących się w żywności nieopakowanej, czyli także tej serwowanej w restauracjach – wyjaśnia Ewelina Suska, rzeczniczka WSSE w Poznaniu. – Restauratorzy muszą podać pełen skład potraw z wyszczególnieniem alergenów oraz udostępnić gościom listę w formie pisemnej.

W wykazie znalazły się między innymi zboża zawierające gluten, orzechy, jaja, skorupiaki, mleko i seler. Informacja może być zamieszczona w menu lub na osobnej kartce, jednak koniecznym do spełnienia warunkiem jest dostępność tych informacji dla każdego konsumenta w formie pisemnej.

– Restaurator nie może przekazywać informacji na temat substancji lub produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji użytych przy wytworzeniu lub przygotowaniu nieopakowanego środka spożywczego tylko i wyłącznie „na życzenie konsumenta” – zastrzega rzeczniczka. – Pracownicy restauracji mogą oczywiście udzielać ustnej informacji na ten temat, ale nie zastępuje to posiadania danych w formie zapisu. Ponadto nazwa tej substancji lub produktu musi być podkreślona za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego ją od reszty składników, np. za pomocą czcionki, stylu lub koloru tła.

I nie są to wymogi, które pozostaną tylko na papierze – WSSE ostrzega, że to, czy właściciel spełnia wymogi dotyczące informowania o alergenach, będzie sprawdzane podczas standardowych kontroli inspekcji sanitarnej…