Galeria Fotografii pf zaprasza na “Gry z aparatem”

Wystawa Gry z aparatem / czas przeszły dokonany będzie pierwszą odsłoną cyklu kuratorskiego Karoliny Majewskiej-Güde i Doroty Walentynowicz zatytułowanego Techniki wyzwalania, który w 2015 roku realizowany będzie w Galerii Fotografii pf. Wernisaż rozpocznie się 17 lutego o godzinie 19.

Głównym celem projektu jest poszerzenie refleksji dotyczącej problemu kształtowania dzisiejszej, performatywnej tożsamości w kontekście współczesnych użyć fotografii. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali polscy i międzynarodowi artyści/ki, podejmujące w swojej twórczości zagadnienie tożsamości, jako wizualnie mediowanej konstrukcji.

Pierwsza odsłona prezentować będzie prace artystek problematyzujących i dekonstruujących mechanizmy władzy wpisane w sposoby widzenia, ale także w procedury użycia aparatu fotograficznego. Wizualnym kluczem, który łączy te różnorodne prace, jest reprezentacja kamery/odbitki jako fetyszystycznego obiektu znajdującego się „w posiadaniu” fotografowanej. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace Ewy Partum, Dory Maurer
i Anne Collier. Wystawa będzie czynna do 22 marca.

Wydarzenia towarzyszące:

5.03., g.18.30, Hol Balkonowy cena biletu: 5 zł
Spotkanie z kuratorkami Dorotą Walentynowicz i Karoliną Majewską-Güde

Celem spotkania jest zapoznanie widzów z główną ideą programu kuratorskiego „Techniki wyzwalania”, realizowanego w Galerii Fotografii pf, a także przybliżenie problematyki poruszanej w poszczególnych odsłonach cyklu. Teoretycznym kontekstem programu wystaw są rozważania dotyczące wzrokocentryzmu współczesnej kultury, tzw. “zwrotu obrazowego” oraz teorie dotyczące relacji pomiędzy fotografią i kształtowaniem współczesnej performatywnej tożsamości. Spotkanie będzie miało formę otwartej dyskusji.

5.03.2015, g. 20.00, Nowe Kino Pałacowe (bilet 5 zł)
Po spotkaniu odbędzie się projekcja filmu “Teknolust” reż. Lynn Hershman-Leeson
Galeria Fotografii pf
cykl wystaw „Techniki wyzwalania”
kuratorki: Karolina Majewska-Güde i  Dorota Walentynowicz
luty – grudzień 2015

Tożsamość poprzez fotografie – wprowadzenie w konteksty cyklu wystaw „Techniki wyzwalania” w Galerii Fotografii pf

Cykl wystaw i spotkań „Techniki wyzwalania” proponuje narrację dotyczącą kształtowania współczesnej tożsamości. Podążając za lacanowską definicją tożsamości jako konstrukcji wizualnej, podejmuje rozważania nad tym w jaki sposób obrazy fotograficzne produkują performatywną podmiotowość. Tytułowe wyzwalanie rozumiane jest, jako emancypacja podmiotu (kobiety/mężczyzny) ze społecznie narzuconego jej/mu obrazu; wyzwalanie obrazów ze sfery obsceny, ale także, jako wyzwalanie od populizmu i radykalizmu aktualnej debaty dotyczącej płci kulturowej.

W obecnej, nie tylko wzrokocentrycznej, ale także hiper-konsumenckiej kulturze, zarówno żeńska jak i męska tożsamość kształtowana jest w analogiczny sposób, poprzez internalizacje spojrzenia innego. Tożsamość, nie tylko płciowa określana jest jako wyglądnie wobec. Sferą reprodukowania widzialności jest dzisiaj przede wszystkim Internet, dlatego też pytanie o kształtowanie ja stawiane jest zazwyczaj w perspektywie analizy współczesnych metod dystrybucji i produkcji obrazów. Cykl wystaw podejmuje rozważania nad istotą samych obrazów, definiując je, jako miejsca powstawania tożsamości. Stawiając fotografię, jako centralny punkt rozważań, ponawia pytania o różnice pomiędzy prezentacją i reprezentacją ja, granicami pomiędzy sferą prywatną i publiczną oraz ostatecznie – o władzę wpisaną w medium wzroku.

Zaproszeni artystki i artyści posługują się medium fotografii badając mechanizmy wpisane w sposoby widzenia; analizując parametry fotografii jako technologii uprzedmiatawiania; traktując aparat fotograficzny jako mechanizm, który wymusza na nas abyśmy przemyśleli i doświadczyli granic własnej subiektywności.

Zagadnienie współczesnej tożsamości, jako mediowanej konstrukcji rozpisane zostało na cykl wystaw podejmujących kolejno kwestie:

Historycznej dekonstrukcji medium fotografii z pozycji feministycznych;
Re/prezentacji performatywnie rozumianej płci kulturowej
Współczesnych społecznych i tożsamościowych problemów właściwych dla re/prezentacji fotograficznej;
Postpolityki, czyli demokracji rozgrywającej się w sferze obrazów;
Relacji pomiędzy sztuką efemeryczną (performance) i fotografią.

Ważnym elementem proponowanego programu będą wykłady i spotkania z artystami  nakierowane, podobnie jak same wystawy, na otwarcie interesującej i stymulującej debaty nad możliwościami użycia feministycznych narzędzi do analizy fotografii i ich użytecznością w nawigowaniu po współczesnym oceanie obrazów. Każda kolejna odsłona cyklu będzie rekonfiguracją relacji pomiędzy pojęciami re/prezentacji i tożsamości w kontekście fotografii.

Wykłady:

Celem dyskusji towarzyszącej wystawom będzie rekonfiguracja pojęć re-prezentacji
i tożsamości w kontekście medium fotografii przy uwzględnieniu obecnych przemian technologicznych.
Przywołane zostaną cztery ramy interpretacyjne:

1.”Zwrot ikonicznego, skopicznego reżimu i hegemonii wzroku” – kontekstu w ramach którego rozwijana jest narracja cyklu;
2.”Reprezentacji męskiego ciała w fotografii” w kontekście gaze theory, czyli kulturowego
sposobu patrzenia;
3. „Pamięć, tożsamość, fotografia: przejście od fotografii rozumianej, jako autoreprezentacja
do fotografii jako auto-prezentacja”;
4. “Władza fotografii / władza w fotografii”.