Wielkopolski projekt z nagrodą od ministra!

Wielkopolski projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” zdobył główną nagrodę w konkursie organizowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju „Dobre praktyki EFS 2014”.

Jury doceniło przede wszystkim stałą współpracę z regionalnymi pracodawcami oraz efekty projektu, które już są widoczne w wielkopolskim systemie kształcenia zawodowego: 1 750 uczniów objętych kształceniem modułowym, 800 przedsiębiorstw w „Systemie zawodowcy”, 2 980 uczniów szkolących się u pracodawców i niemal 5 tysięcy odbywających praktyki w laboratoriach.

– Ideą organizowanego od ośmiu lat konkursu „Dobre praktyki EFS 2014” jest wskazanie przykładów modelowych projektów realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – wyjaśnia Gracja Pyrzyńska, koordynator w Krajowym Ośrodku Europejskiego Funduszu Społecznego. – Nagradzamy inicjatywy, które wyróżniają się pod względem efektów realizacji, trwałości wyników oraz stopnia osiągnięcia wymiernych korzyści grupy docelowej. Prezentacja najlepszych projektów przyczynia się do upowszechnienia wiedzy na temat pozyskiwania wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego i kształtowania pozytywnego wizerunku Unii Europejskiej w Polsce.

Projekt ma być odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego rynku pracy – niewystarczająco przygotowanych absolwentów szkół zawodowych, przestarzałego sprzętu oraz prymatu teorii nad praktyką w szkołach. Uczniowie odbywają praktyki u pracodawców i w dziesięciu nowoczesnych laboratoriach na Politechnice Poznańskiej oraz dwóch pilskich. Laboratoria przeznaczone są do szkolenia techników organizacji reklamy, handlowców, ekonomistów, logistyków, mechatroników i informatyków.

– Dzięki praktykom w Poznaniu uczniowie mogą poznać inne programy wykorzystywane w firmach oraz mogą przećwiczyć je w odmiennych, niż szkolnych, warunkach – mówi Joanna Misiak, nauczycielka z Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu. –  Myślę, że cały projekt „Czas zawodowców” jeszcze bardziej unaocznił młodzieży, jak ważne w kształceniu zawodowym są praktyki, zarówno te u pracodawcy, jak i w laboratoriach w Poznaniu i w szkole.

I to właśnie przedsiębiorcy, obok uczniów szkół kształcących zawodowo, są głównymi adresatami projektu.
– Naszym głównym celem jest zmiana modelu kształcenia zawodowego na bliższy rynkowi pracy – dodaje Marzena Wodzińska, członek zarządu województwa wielkopolskiego. – W projekcie bierze udział ponad połowa wielkopolskich szkół kształcących zawodowo oraz ośmiuset pracodawców, których liczba ciągle wzrasta. Poprzez spotkania z pracodawcami organizowanymi na terenie całej Wielkopolski, informujemy przedstawicieli firm o pozytywnych zmianach w kształceniu zawodowym oraz przekonujemy ich do tego, że absolwent technikum jest wartościowym pracownikiem, znakomicie przygotowanym do wykonywania swoich obowiązków.

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 86 projektów, z których tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka 2014” uhonorowano oprócz „Zawodowców” jeszcze pięć inicjatyw. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju 6 marca.

Aby jeszcze bardziej wspomóc młodzież w poszukiwaniu interesujących miejsc praktyk, twórcy projektu uruchomili „System zawodowcy” – miejsce, w którym pracodawcy spotykają się z uczniami. Ci pierwsi zamieszczają ogłoszenia o praktykach, stażach czy ofertach pracy, a młodzi fachowcy mogą aplikować na interesujące ich stanowiska.

Projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” zakończy się we wrześniu tego roku.