Na poradę trzeba się umówić telefonicznie za pośrednictwem Biura Informacji Teleinformatycznej Poznania pod numerem 646 33 44. Na obsługę jednej osoby przewidziano około 20 minut – taki czas wynika z doświadczeń radców prawnych, którzy podobne porady prowadzą już od kilku lat.
– Przed poradą warto zidentyfikować problem – wyjaśnia wiceprezydent Agnieszka Pachciarz, w której gestii znajduje się polityka mieszkaniowa. – Dlatego już podczas rozmowy umawiającej spotkanie będziemy rozmawiać na ten temat.
Dzięki identyfikacji problemu porada będzie bardziej efektywna, potrwa krócej, a mieszkaniec będzie wiedział, czy – na przykład – ma przynieść jakieś dodatkowe dokumenty ze sobą czy nie.
– To będą tylko porady, nikt nie będzie pisał na przykład pism procesowych – podkreśla wiceprezydent. – Ale na miejscu będą też gotowe druki.
Dodatkowo prawnicy będą też zbierać swoje doświadczenia z tych porad i oceniać, z czym najczęściej ludzie do nich przychodzą oraz w jakich sferach pomoc jest najbardziej potrzebna. Takie dane będą niezwykle przydatne przy opracowaniu zrębów nowej polityki mieszkaniowej i analizy stanu zasobów mieszkalnych w Poznaniu, nad którymi wiceprezydent pracuje.
Z porad jednak nie będą mogli skorzystać wszyscy chętni – są one przeznaczone tylko dla lokatorów budynków miejskich i prywatnych.
– Miasto przede wszystkim skupia się tu na własnych zadaniach, związanych z własnymi lokatorami – wyjaśnia wiceprezydent Pachciarz. – Natomiast spraw związanych ze spółdzielniami mieszkaniowymi jest bardzo mało. Zresztą właściciela mieszkania stać na płatną poradę prawną…
Poradnictwo dla lokatorów budynków miejskich to pierwszy i najważniejszy element wsparcia dla potrzebujących pomocy. Drugim jest koordynacja działań w tej dziedzinie, którą zajmie się koordynator działający na poziomie Wydziału Gospodarki Komunalnej i Lokalowej. Trzecim jest poprawa jakości obsługi klienta w ZKZL i oddziale do spraw polityki mieszkaniowej Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych – chociaż, jak podkreśliła wiceprezydent Pachciarz – poziom obsługi nie jest zły, ale mógłby być jeszcze lepszy.
– Z brakami w prawie sobie na poziomie miasta nie poradzimy – podsumowała wiceprezydent. – Ale wiele spraw możemy rozwiązać, na przykład zamianę większych mieszkań na mniejsze, bo mam takie sprawy. Czasami trzeba podpowiedzieć rozwiązanie. A dzięki tej pracy możemy przygotować postulaty, które posłużą do wprowadzenia zmian w prawie.
Pierwsze porady będą świadczone 10 kwietnia w godzinach od 17 do 19 na parterze budynku Urzędu Miasta Poznania przy ul. 3 Maja 46. Kolejne konsultacje zaplanowano 24 kwietnia, 15 maja i 29 maja. Na wszystkie trzeba się wcześniej umówić dzwoniąc pod numer 646 33 44.