Czy dzieło sztuki to biznes?

Na to pytanie będą szukać odpowiedzi specjaliści podczas konferencji “Dzieło sztuki a komercjalizacja”, która odbędzie się 24 kwietnia na Uniwersytecie Ekonomicznym. Uczestnicy rozmawiać będą m.in. o tym, czy dzieła sztuki bywają bezcenne.

Prawie wszystkie prace artystów mają cenę – i to bardziej wiedza o ich wycenie staje się dziś bezcenna. Bo kreacja dzieła sztuki to równocześnie kreacja ceny i popytu na nie. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu zaprasza na konferencję, gdzie zderzą się światy widziane jako sprzeczne, chociaż mają wiele wspólnego.

Sztuka jest dziś wyceniana zgodnie z zasadami biznesowymi, rynek dzieł sztuki się rozrasta, a same dzieła sztuki to przedmioty obrotu na aukcjach i cenne aktywa inwestycyjne, na których można zarobić lepiej niż na instrumentach finansowych. Jak działa wycena dzieła? Jakie działania windują ceny dzieła, czy marketing jest w tym przypadku trampoliną cenową, czy artysta którego prace są bestsellerami na rynku sztuki sprzedał duszę „prawom popytu” rezygnując z praw wolności twórczej, czy galerie sztuki to dziś galerie handlowe? O intratnych zleceniach na akt twórczy, trendach i modach w motywach zakupowych sztuki podyskutują 24 kwietnia przedstawiciele różnych środowisk. Spojrzą na sztukę z perspektywy ekonomisty, teoretyka sztuki, inwestora, bankowca, etyka, artysty, kolekcjonera, instytucji kultury. Przedstawią obraz rynku sztuki odpowiadając na obrazoburcze pytania.

Celem konferencji jest wymiana poglądów na temat funkcjonowania rynku sztuki w kontekście kultury i realiów gospodarczych. Cennym jej rezultatem będą wnioski o kondycji sztuki i artystów oraz instytucji kultury w czasach dominacji liberalnej konkurencji i kultu pieniądza. Konferencja organizowana jest pod patronatem JM Rektora UEP prof. dr hab. Mariana Goryni, prof. zw. UEP i JM Rektora UAP prof. Marcina Berdyszaka, jako wspólne przedsięwzięcie Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Węzłowe zagadnienia:
1.Teoretyczne podstawy i mechanizm funkcjonowania rynku sztuki.
2. Na ile artysta kreuje dzieło sztuki ze względu na jego cenę rynkową, a na ile pozostaje autonomiczny?
3. Co jest ważniejsze tendencje/moda na rynku dzieł sztuki, czy imperatyw wewnętrzny twórcy? Akt twórczy: kreacja czy zlecenie?
4. Na czym polega marketing dzieł sztuki i strategie marketingowe na rynku sztuki?
5. Komercjalizacja kultury. Instytucja kultury jako przedsiębiorstwo. Dzieło sztuki jako produkt.
6. Czy popyt wpływa na ofertę na rynku dzieł sztuki?
7. Jakie spotykamy kryteria wyboru/motywy zakupów na współczesnym rynku dzieł sztuki?
 
AGENDA:
11.00-11.20 Uroczyste otwarcie
11.20-13.20 Prelekcje
13.00-13.20 Przerwa kawowa
13.20 – Panel i dyskusja
 
Prelegenci:
Prof. Izabela Kowalczyk – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, katedra Teorii Sztuki i Filozofii
Prof. Halina Zboroń – Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, katedra Socjologii i Filozofii
Iwona Żelazna – specjalista od art-bankingu, Noble Concierge
Agnieszka Kosmala – SGH, Puls Biznesu
Piotr Szpilski – doktorant Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznańska Galeria Nowa, dziennikarz, publicysta.

Konferencja odbędzie się 24 kwietnia 2015 r., o godz. 11.00 na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, sala 111A (al. Niepodległości 10). Wstęp wolny.