Jak poznaniacy kupowali bilety w marcu? ZTM prezentuje statystyki

Więcej sieciówek i rekordowo dużo doładowań tPortmonetki – tak podsumować można statystyki sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w marcu 2015 roku. Pod względem wartości sprzedaży był to najlepszy marzec od trzech lat

Jak podkreślają pracownicy ZTM, przy analizie statystyk trzeba zwrócić uwagę na utrzymujące się pozytywne trendy wynikające z wprowadzenia nowej taryfy związanej z systemem PEKA: możliwość dopasowania długości biletu długookresowych do własnych potrzeb oraz coraz większa popularność opłacania przejazdów z tPortmonetki na karcie PEKA kosztem jednorazowych biletów czasowych.

Największy wpływ na całość sprzedaży w marcu 2015 r. miał wysoki poziom sprzedaży biletów długookresowych. W stosunku do ubiegłego roku wartość sprzedaży w tej grupie biletów wzrosła o 6,38 proc., co oznacza wzrost o ponad 0,5 mln zł. Marzec 2015 r. był rekordowy pod względem wpływów z biletów długookresowych w porównaniu do marców z 2012, 2013 i 2014 r. Wzrosła także (o ponad 5 proc., do 117,8 tys.) liczba zakupionych biletów długookresowych (w porównaniu do 112 tys. w marcu 2014). To najlepszy wynik w marcu pod względem liczby kupionych biletów długookresowych od dwóch lat.

Pasażerowie chętnie korzystają z możliwości dopasowania ważności biletu do swoich potrzeb, co umożliwia system PEKA. Pod względem wartości sprzedaży pasażerowie kupili:
– 57,5 proc. więcej biletów o długości obowiązywania od 31 do 90 dni i 3-miesięcznych
– 33,5 proc. więcej biletów o długości obowiązywania od 91 do 120 dni
– 91,6 proc. więcej biletów o długości obowiązywania od 121 do 150 dni
– 94,3 proc. więcej biletów o długości obowiązywania od 181 do 210 dni i 9-miesięcznych

Przyczyn wzrostu sprzedaży urzędnicy upatrują w rozpoczynającym się na wielu uczelniach w marcu semestrze letnim.

Podobnie jak w minionych miesiącach, bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się również bilety krótkookresowe.  Bilety z tej grupy odnotowały bardzo zdecydowany wzrost wskaźników:

– bilety 24-godzinne: 19,2 proc. wzrostu ilości i 26,6 proc. wzrostu wartości sprzedaży
– bilety 48-godzinne: 17,7 proc. wzrostu ilości i 43,8 proc. wzrostu wartości sprzedaży
– bilety 72-godzinne: 93 proc. wzrostu ilości i 158,5 proc. wzrostu wartości sprzedaży

Pod względem wartości i ilości sprzedaży biletów krótkookresowych marzec 2015 r. był najlepszym miesiącem w bieżącym roku.

Coraz więcej pasażerów preferuje korzystanie z tPortmonetki na karcie PEKA rezygnując z tradycyjnych biletów czasowych. Każda podróż opłacana z tPortmonetki do 8 przystanków jest tańsza (koszt: 2,92 zł) od najtańszego biletu czasowego w cenie 3 zł (uprawniającego do podróży do 10 minut), a każda podróż opłacana z tPortmonetki do 28 przystanków (kosz: 4,56 zł) jest tańsza od biletu czasowego w cenie 4,60 zł (uprawniającego do podróży do 40 minut lub na jeden przejazd).
To tłumaczy rosnące zainteresowanie korzystaniem z opłat za przejechane przystanki, a nie za czas spędzany w pojeździe transportu publicznego.

W pełni potwierdzają to dane statystyczne, z których wynika, że wartość doładowań tPortmonetki osiągnęła w marcu rekordowy pułap w historii – blisko 2,9 mln zł, także liczba doładowań była rekordowa i wyniosła 166,5 tys. Warto zauważyć, że kwota doładowań tPortmonetki i wartość sprzedaży biletów jednorazowych (która spada), dała w marcu sumę prawie 6,7 mln zł,  czyli wyższą od sprzedaży biletów jednorazowych w marcu 2014 r. (wówczas nie było jeszcze możliwości korzystania z tPortmonetki).