Wybierz sobie spektakl w Teatrze Nowym!

Wybierz sobie spektakl, obejrzyj go i zdecyduj, czy powinien trafić do repertuaru Teatru Nowego w Poznaniu. Scena Debiutów to projekt, który daje początkującym reżyserom i scenografom możliwość zmierzenia się z prawdziwymi wyzwaniami pracy na scenie, a następnie – poddania efektów owej pracy pod głosowanie publiczności.

W przedsięwzięciu uczestniczą studenci reżyserii z warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Stawka, o którą walczą, zmagając się z teatralną materią, jest wysoka – wybrany przez publiczność oraz dyrekcję spektakl zostanie włączony do stałego repertuaru Teatru Nowego.
– Hasło, które kierujemy do widzów, „Wybierz sobie spektakl” jest dowodem na to, że  to jest zupełnie szalony i otwarty pomysł, żeby przynajmniej jeden z tych spektakli, które ci państwo przygotowują znalazł się w repertuarze Teatru Nowego. Mamy już nawet zaplanowaną datę premiery w połowie października – wyjaśnia Piotr Kruszczyński, dyrektor Teatru Nowego.

Tak właśnie stało się z wyreżyserowanymi przez Grzegorza Reszkę w pierwszej edycji akcji „Dziećmi Zony” – przedstawieniem, które można obejrzeć w czerwcu na Scenie Nowej. W drugiej edycji Sceny Debiutów ocenie zostaną poddane cztery sztuki współczesnych autorów.
– Dla widzów przygotowaliśmy plebiscyt, w którym będą mogli zagłosować na spektakl najlepszy, najgorszy, najbardziej przystępny i najmniej komunikatywny. Jesteśmy ciekawi, które krzyżyki z którymi będą się pokrywały w danych rubryczkach – mówi Piotr Kruszczyński. – Jeżeli chodzi o teksty to reżyserzy mieli zupełną dowolność w ich wyborze, zaproponowali swoje teksty i po pierwszych konsultacjach zdecydowaliśmy się na zmianę w dwóch przypadkach.

„Kebab” według dramatu cenionej rumuńskiej dramatopisarki Gianiny Cărbunariu na deskach Teatru Nowego wystawi Szymon Waćkowski z Akademii Teatralnej w Warszawie. Spektakl jest opowieścią o potrzebie kreowania własnego życia na kształt atrakcyjnego filmu, a także próbą spojrzenia z przymrużeniem oka na konwencje i schematy fabularne, narzucające współczesne wzorce męskości i kobiecości.
– Mój tekst jest przede wszystkim opowieścią o mężczyźnie, jego lękach, obawach, frustracjach, ale również o fantazjach i marzeniach. Opowiadamy też o pornografii i to jest drugi bardzo ważny temat. Staramy się ją potraktować w trochę inny sposób, niż zazwyczaj mówi się o niej w sztuce, czyli raczej jako rodzaj pewnej atrakcyjnej zabawki, która łatwo może przejąć nad nami kontrolę i tak naprawdę zamienia się w jakiś rodzaj narkotyku – wyjaśnia Szymon Waćkowski, reżyser spektaklu „Kebab”. – Współpraca z aktorami przebiegała bardzo interesująco, ale też intensywnie, ponieważ nie mieliśmy zbyt dużo czasu na przygotowania. Myślę jednak, że udało nam się razem wypracować coś, co okaże się ciekawe dla publiczności.

„Versus” to sztuka Rodriga Garcii, twórcy Golgoty Picnic, którą na warsztat wziął Jędrzej Piaskowski, również z Akademii Teatralnej w Warszawie. Czy możliwa jest jeszcze jakakolwiek komunikacja, akt emocjonalny? Jeżeli nie, prawdopodobnie jesteśmy skazani na trwanie w stagnacji. Czy w związku z tym historia i opowieść pozostają aktualnymi kategoriami wypowiedzi twórczej? Pytania te – pozostawione bez jednoznacznej odpowiedzi – stały się podstawą do wykreowania spektaklu o teatrze i jego związkach z rzeczywistością, o współczesnym języku emocji, kliszach egzystencjalnych oraz kondycji rodziny i relacji międzyludzkich.
– Tekst składa się z siedemnastu niezależnych sekwencji, właściwie monologów, które się nie komentują, jednak wszystkie poruszają się w przestrzeni dotyczącej szeroko pojętego człowieka współczesnego i warunków, w jakich funkcjonuje, starają się poruszać aktualne problemy społeczne – mówi Jędrzej Piaskowski, reżyser spektaklu „Versus”.

W repertuarze znalazły się też dwa teksty polskich twórców: „Family in Progress” Jana Czaplińskiego to sztuka wyreżyserowana przez Małgorzatę Wdowik utrzymana w konwencji teatralnego sitcomu rodzinnego oraz „Smutki Tropików” Mateusza Pakuły. Ironiczne studium fascynacji odległymi krajami, obcymi kulturami i silnie zakorzenionej w europejskiej kulturze tęsknoty za egzotyką przedstawi reżyser Aleksandra Jakubczak.
– Tekst „Family in Progess” i powstały na jego podstawie spektakl są zrodzone ze szczególnego rodzaju nałogu, który jest nałogiem zarówno moim, jak i reżyserki tego spektaklu, Małgorzaty Wdowik, ale właściwie także większości naszych znajomych i ludzi, a mianowicie nałogu związanego z oglądaniem seriali. Chcieliśmy jako twórcy teatralni  wciągnąć kawałek tego świata serialowego na scenę – wyjaśnia Jan Czapliński, dramaturg spektaklu „Family in Progress”.

Możliwość wybrania spektaklu, który zagości na stałe w repertuarze Teatru Nowego, to nie jedyna atrakcja, która została przygotowana dla widzów. Spośród wszystkich, którzy kupią karnety na pokazy Sceny Debiutów, wezmą udział w głosowaniu i uzasadnią swój głos, zostaną wyłonieni najlepsi, a nagrodą będzie voucher na spektakle Teatru Nowego oraz teatralne gadżety.

Program
„Kebab” 10.06 20.00 i 11.06 18.00, Trzecia Scena
„Family in Progress” 11.06 20.00 i 12.06 18.00, Scena Nowa
„Smutki Tropików” 12.06 20.00 i 13.06 18.00, Trzecia Scena
„Versus” 13.06 20.00 i 16.06 18.00, Scena Nowa

Ceny biletów: 40/25 zł
Ceny karnetów: 116/76 zł