Klimatyzacja – jak wpływa na nasze zdrowie?

O dobrodziejstwach włączonej w upalny dzień klimatyzacji nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak już nie każdy wie jak negatywny wpływ na nasze zdrowie może mieć zaniedbany układ klimatyzacji.

Jedną z chorób wywołaną bakteriami rozwijającymi się w ciepłym i wilgotnym systemie klimatyzacji jest Legionelloza. Objawia się bólami głowy, mięśni, gorączką oraz suchym kaszlem. Według specjalistów około 6-7% zapaleń płuc jest wywołane właśnie zakażeniem Legionellą. Negatywny wpływ klimatyzacji objawia się również reakcjami alergicznymi, katarem, drapaniem w gardle, zapaleniem spojówek czy podrażnieniem błon śluzowych. Problemem jest także suche powietrze o niskiej wilgotności, które działa niekorzystnie na skórę i błony śluzowe dróg oddechowych, prowadząc w konsekwencji do zanikowych nieżytów górnych dróg oddechowych oraz duszności u astmatyków.

Jak zatem rozpoznać wadliwą klimatyzację? – pytamy pana Sebastian Pohla, kierownika serwisu Skodex Krotoski-Cichy

– Pierwszy sygnał to nieprzyjemny zapach wytwarzany przez wszelkie wirusy, bakterie oraz grzyby znajdujące się w układzie. Nieprawidłowo działająca klimatyzacja powoduje również zwiększenie zużycia paliwa: od 0,5-1 litra na każde przejechane 100 kilometrów. Jeżeli będziemy długo omijać serwis, możemy doprowadzić do uszkodzeń całego układu: rozszczelnienie układu klimatyzacji, czy uszkodzenie jej sprężarki – to poważne awarie i poważniejsze koszty naprawy.

Aby ich uniknąć należy zadbać o klimatyzację. Obok okresowego serwisowania i przeglądów ważne jest regularne sprzątanie i czyszczenie wnętrza samochodu. Brudne auto to siedlisko bakteri, wirusów i grzybów groźnych zwłaszcza dla alergików, czy osób o osłabionej odporności oraz oczywiście dla dzieci. Zapominając o przeglądach możemy doprowadzić do stanu, gdy wilgoć i niskie temperatury stworzą doskonałe środowisko dla wszystkich mikroskopijnych zagrożeń. Prawidłowo działająca klimatyzacja poprawia nie tylko komfort jazdy, ale i zwiększa bezpieczeństwo (pozytywnie wpływa na skupienie) i samopoczucie. Jeśli chcemy całkowicie pozbyć się z układu klimatyzacji wszelkich zagrożeń powinniśmy udać się do specjalistycznego serwisu. Niezależnie od tego czy mamy nowe auto z salonu, czy stare, powinniśmy regularnie serwisować klimatyzację.

Bakterie, grzyby i mikroorganizmy osiedlają się na ściankach parownika układu klimatyzacji, co prowadzi do zanieczyszczenia powietrza w samochodzie. Na rynku stosuje się następujące systemy czyszczenia klimatyzacji.

 – Ciśnieniowy pistolet do czyszczenia z nieruchomą sondą (TUNAP, Grupa Volkswagen, Daimler, BMW), pistolet ssący i ciśnieniowy z giętką sondą (np. Liqui Moly, Wurth),preparaty z giętką sondą (Berner, Wurth, Normfest, Forch, itp.), czyszczenie ultradźwiękami (różne firmy).

Wszystkie systemy, poza systemem firmy TUNAP, mają swoje technologiczne wady. W  systemach z giętką sondą preparat wtryskiwany jest w wielu kierunkach, co sprawia że skuteczność czyszczenia jest wątpliwa. Przy użyciu pistoletu ssącego dodatkowo do promienia cieczy dostaje się za dużo powietrza, co również zmniejsza efekty czyszczenia. Bakterie i zarodniki grzybów zostają zlikwidowane w niewielkim stopniu. Przy zastosowaniu ultradźwięków z cieczy czyszczącej, w której skład wchodzą po części perfumy, powstaje mgiełka, która zostaje wessana przez wywietrznik pojazdu pracujący na powietrzu obiegowym i przetransportowana przez układ wentylacyjny. Z powodu małej ilości cieczy i niewielkiej prędkości przepływu można wyjść z założenia, że efekt czyszczenia będzie niewielki, ponieważ zostaje nawilżona tylko powierzchnia parownika. Także trwałość czyszczenia jest znikoma. Natomiast skuteczność czyszczenia ozonatorem uzależniona jest od stężenia gazu, który rozchodzi się przez wywietrznik pojazdu pracujący na powietrzu obiegowym i następnie zostaje przetransportowany przez układ wentylacyjny do parownika. Niewielkie stężenie gazu (z uwagi na warunki bezpieczeństwa) oraz prędkość przepływu powodują minimalną skuteczność działania. Dodatkowo nie ma żadnego efektu mechanicznego wypłukania zanieczyszczeń ze ścianek parownika. Bakterie i zarodki grzybów zostają zredukowane w niewielkim stopniu. Stanowiąc doskonałą pożywkę dla nowych osadzających się na parowniku grzybów i mikroorganizmów. – odpowiada Sebastian Pohl.

Dlaczego zatem warto zdecydować się na system TUNAP?

-System TUNAP uzyskał zezwolenia od wiodących producentów urządzeń klimatyzacyjnych(Behr/Valeo) oraz posiada zezwolenia Mercedesa, BMW i grupy Volkswagen – produkt polecany jest jako część oryginalna.  Dzięki pistoletowi do ciśnieniowemu preparat czyszczący jest bezpośrednio nanoszony na parownik. Odpowiednie ciśnienie spryskiwania powoduje, że ciecz nie tylko zwilża powierzchnie ale także przepłukuje parownik. Zaletą ciśnieniowego pistoletu do czyszczenia jest fakt, że z sondy wydostaje się tylko ciecz. W pistoletach ssących, które pracują według zasady Venturiego, zawsze powstaje mieszanka cieczy z powietrzem, co powoduje zmniejszenie się mechanicznego działania płukania. Stosowanie systemu TUNAP zapewnia długotrwałą ochronę przeciwbakteryjną, a także zapobiega rekacjom alergicznym, ponieważ nie zawiera perfum. – zapewnia kierownik serwisu Skodex Krotoski-Cichy.

Jak często powinno się wykonywać przegląd klimatyzacji?

– Prawidłowa eksploatacja klimatyzacji i jej skuteczność działania uzależniona jest od regularnego serwisu. Należy pamiętać o okresowej wymianie filtra kabinowego, uzupełnianiu czynnika chłodzącego, który co roku ubywa o 10-15%, i odgrzybianiu instalacji. Przegląd klimatyzacji najlepiej wykonać dwa razy w roku. Starajmy się jednak kontrolować ją przynajmniej raz do roku, aby mieć pewność, że nie wystawiamy naszych najbliższych na bezsensowne ryzyko utraty zdrowia. Klimatyzacja oczyszcza powietrze z kurzu, zarodników pleśni i wielu innych zanieczyszczeń. Jeżeli jednak nie będziemy jej czyścić, drobnoustroje zaczną się rozmnażać. – ostrzega Sebastian Pohl.

więcej na www.skodex.pl