MPK świętuje – będzie wielka parada i festyn!

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu obchodzi piękny jubileusz – 135 lat nieprzerwanej działalności! Z tej okazji odbędzie się wielka parada z orkiestrą i różnymi pojazdami oraz impreza z tortem urodzinowym, który – jak zapowiadają przedstawiciele MPK – zostanie podany w bardzo nietypowy sposób.

Historia poznańskiego MPK sięga 1880 roku, bo właśnie wtedy (konkretnie 30 czerwca) wydana została pierwsza koncesja na budowę i eksploatację kolei konnej w Poznaniu. Pierwsza linia zaś kursowała pomiędzy dworcem PKP a Starym Rynkiem. W tym samym roku oddano do użytku pierwszą zajezdnię, przy ulicy Gajowej. Historyczne budynki stoją tam do dziś.

– Na dobre rozwój transportu szynowego rozpoczął się w 1898, kiedy została uruchomiona pierwsza linia tramwajów elektrycznych – przypomina jeszcze Wojciech Tulibacki, obecny prezes spółki MPK. – Autobusy zaczęły kursować dopiero w 1925 roku, a w 1930 roku pojawiły się trolejbusy, których nie udało nam się utrzymać do dzisiaj. Mieliśmy też epizod związany z funkcjonowaniem tramwaju wodnego.

Historii jest znacznie więcej – kto bowiem jeszcze pamięta, że poznańskie MPK obsługiwało też… Kórnik i Gniezno, pod nazwą Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego? To zmieniło się dopiero w 1991 roku, kiedy to Kórnik stworzył własną komunikację (wcześniej – w 1982 – zrobiły to władze Gniezna).

Tych wszystkich – i wielu więcej – historii zapewne będzie można się dowiedzieć podczas hucznych obchodów 135-lecia poznańskiego MPK. Główne obchody odbędą się w niedzielę, 21 czerwca. Wówczas to ulicami (czy też bardziej: torowiskami) miasta przejedzie parada, prezentująca najbardziej charakterystyczne pojazdy poznańskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego.

Na czele parady iść będzie Orkiestra Miasta Poznania (która działa właśnie przy MPK Poznań). Dalej zaś jechać będzie tramwaj konny, powożony przez Jacka Jaśkowiaka, prezydenta Poznania, oraz Wojciecha Tulibackiego. Za nimi jechać będzie wagon doczepny Carl Weyer nr 305, prawdziwa perełka w zbiorach MPK. Takie wagony kursowały w Poznaniu w 1905 roku. Wagon został odrestaurowany specjalnie na urodziny poznańskiego przedsiębiorstwa.

Dalej jechać będą wagony względnie znane: tzw. “Enki”, czyli wagon “N” oraz dwie doczepy typu “Nd”, które spotkać można na liniach turystycznych w Poznaniu. Kolejne zaprezentują się wagony 102 N oraz 102 NA, 105N, GT6 i GT8 (tzw. Helmuty), Moderusy Alfa i Beta, Tatra, Combino i Tramino (najnowszy nabytek tramwajowy MPK Poznań). Oprócz tego jechać będą autobusy: Jelcz 043 Caro (popularny “ogórek”), Ikarusy, ale też najnowsze autobusy marek MAN oraz Solaris.

Parada wyruszy w niedzielę, 21 czerwca, o godzinie 12, z mostu Teatralnego, kto jednak chce wsiąść do któregoś z pojazdów, będzie musiał być o godzinie 11.30 na ulicy Zwierzynieckiej – tam bowiem autobusy i tramwaje będą przyjmować pasażerów. Z mostu Teatralnego zaś parada przejedzie ulicami Fredry, Św. Marcin, Podgórną i Wrocławską na most Św. Rocha, stamtąd zaś tramwaje pojadą do zajezdni tramwajowej na Franowie, gdzie odbędzie się dalsza część święta. Poznaniacy mogą liczyć na torty urodzinowe (podane – jak zapewniają pracownicy MPK – w zaskakujący sposób, choć jeszcze nie wiadomo co to oznacza), wystawy i prezentacje taboru MPK oraz wozów policyjnych czy też strażackich, wycieczki tramwajowe po zajezdni, konkursy z nagrodami, dmuchane miasteczko oraz znakowanie rowerów.

Parada, choć odbędzie się w dzień, w którym autobusy i tramwaje mają luźniejsze kursy, to jednak zapewne spowoduje pewne utrudnienia w ruchu.
– Chciałem z góry przeprosić wszystkie osoby, którym parada wydłuży różne dojazdy, bo parada w jakiś sposób je zakłóci – przyznaje Tulibacki.